شناسهٔ خبر: 61598 - سرویس دیگر رسانه ها

فیلم پولانسکی اسکار فرانسه را به حاشیه برد/ استعفای دسته‌جمعی

هیات نظارت بر آکادمی سزار، که معادل اسکار برای فرانسه محسوب می‌شود، اعلام کرد پس از مراسم اهدای جوایز سزار که ۲۸ فوریه برگزار می‌شود، استعفا خواهد کرد.

فیلم پولانسکی اسکار فرانسه را به حاشیه برد/ استعفای دسته‌جمعی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتظار می‌رود در نتیجه تصمیم هیات نظارت بر آکادمی سزار برای استعفای دسته‌جمعی، آلن ترزیان تهیه‌کننده فرانسوی که هم ریاست آکادمی سزار و هم انجمن حمایت از سینما را برعهده دارد، نیز استعفا کند.

دیگر اعضایی که استعفا می‌کنند شامل دنیل تامپسون، فیلیپ لابور، مارگارت مِنِگو و ژیل ژاکوب رییس پیشین جشنواره کن هستند.

خبر شوک‌آور استعفای ۲۱ عضو انجمن حمایت از سینما که سازمان ناظر بر آکادمی سزار است به دنبال نامزد شدن فیلم پولانسکی در ۱۲ بخش از جوایز سزار مطرح شده است.

سزار در این دوره علاوه بر حمایت از فیلم «یک افسر و یک جاسوس» پولانسکی، برای نادیده گرفتن شخصیت‌هایی چون کلر دنی کارگردان و ویرجین دسپنتس نویسنده در یکی از رویدادهای اخیر این آکادمی، به شدت با سرزنش روبه رو شد.

این تصمیم چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که آکادمی سزار قول دارد مدل عملیاتی و رهبری این مجموعه را با کمک یک واسطه اصلاح کند.

در بیانیه هیات مدیره اعلام شده این اقدام را به احترام همه کسانی انجام می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ به سینمای فرانسه شکل دادند و قصد دارد تا آرامش و اطمینان را برای اینکه جشن سینما یک جشن باقی بماند، حفظ کند.

در هفته‌های اخیر جوایز سزار با فشار فزاینده‌ای مبنی‌بر تحریم روبه رو شده است. بسیاری از مدیران صنعت سینما از فقدان برابری جنسیتی، تنوع و شفافیت در بدنه رای‌دهندگان سزار و نیز خود آکادمی شکایت داشتند.

طوماری برای تغییر اساسی در این جوایز دیروز پنج‌شنبه در روزنامه لوموند فرانسه منتشر شد که با امضای ۴۰۰ چهره سینمای فرانسه امضا شده بود و بازیگرانی چون عمر سای و لی سیدوکس، سعید بن سعید تهیه کننده و کارگردان‌هایی چون میشل آزاناویسوس، اریک تولدانو، ژاک اودریار، آرنو دپلشن و اولیویه ناکاشه آن را امضا کرده بودند.

امضا کنندگان این طومار اعتقاد داشتند دیگر مراسم جوایز سینمایی از جمله بفتا و جوایز فیلم اروپا خیلی دموکراتیک‌تر هستند زیرا اعضا می‌توانند اعضای هیات مدیره خود را انتخاب کنند.

در این طومار آمده: آکادمی سزار ۴۷۰۰ عضو دارد اما به عنوان عضو، ما نمی‌توانیم درباره عملکرد آکادمی نقشی داشته باشیم.

گرچه صحبتی درباره نامزدی پولانسکی از سوی هیات مدیره آکادمی مطرح نشده اما از سوی ۴۳۱۳ عضوی که در انتخاب نقش داشتند، تاکید می‌شود که باید از جوان‌ترها استقبال شود، اعضا تنوع بیشتر داشته باشند و زنان نقش بیشتری در آن داشته باشند.