شناسهٔ خبر: 61769 - سرویس سایر حوزه‌ها

۱۰ مورد از بزرگترین معادن سنگ آهن جهان را بشناسید

بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن دنیا عمدتاً در برزیل و استرالیا واقع شده‌اند؛ به طوری‌که می‌توان این ۲ کشور را قطب سنگ آهن جهان معرفی کرد. مصرف بالای آهن و وابستگی بیش از اندازه صنایع مختلف به این فلز غیر قابل انکار است و قیمت این محصولات فولادی بدون شک تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد جهانی دارد. بنابراین اگر بگوییم قیمت آهن آلات از جمله تیرآهن، پروفیل، فولاد و... تا حد زیادی تحت تأثیر و کنترل برزیل و استرالیا قرار دارند بی‌ربط نیست. در ادامه به معرفی بزرگترین معادن سنگ آهن در جهان خواهیم پرداخت

بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن در جهان

اکنون ببینیم کدام معادن در دنیا از بزرگ‌ترین و بااهمیت‌ترین معادن سنگ آهن محسوب می‌شوند، در کدام کشورها واقع شده‌اند و آن کشورها چگونه از این ذخایر خدادادی استفاده می‌برند.

۱. معدن کاراخاس

معدن کاراخاس بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن جهان در ایالت پارا در شمال برزیل واقع شده است. به طور کامل متعلق به معدن‌کار برزیلی واله (CVRD)، دارای ذخایر اثبات شده و احتمالی ۷.۲ میلیارد تن سنگ آهن است. لازم به ذکر است که میزان تولید این معدن بر قیمت آهن آلات تأثیر مستقیم دارد.

تگ Alt: میزان تولید بزرگترین معادن سنگ آهن دنیا بر قیمت آهن آلات تاثیر مستقیمی دارد.

منطقه کاراخاس دارای غنی‌ترین ذخایر و کنسانتره سنگ آهن در هر نقطه از جهان است. هنگامی که در اواخر دهه ۱۹۶۰ یک هلیکوپتر فولادی آمریکایی برای سوخت‌گیری مجبور به فرود در تپه‌ای در این منطقه بود، موفق به فرود نشد و با تپه برخورد کرد. نجات‌یافتگان از سانحه متوجه باران براده های آهن شدند و به تبع آن بررسی هایی صورت گرفت که به کشف معدن آهن با خلوص بیش از ۶۶ درصد منجر شد. این معدن نه تنها ذخایر سنگ آهن غنی دارد، بلکه معدنی غنی برای سنگ معدن منگنز، مس، قلع، آلومینیوم و حتی طلا نیز به شمار می‌آید.

این معدن به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و هزینه سوخت، عملیات حمل و نقل بدون کامیون و سایر سیستم‌های مبتنی بر خودرو را اجرا می‌کند. شرکت فولاد آمریکا در ابتدا می‌خواست که ذخایر آهن کاراجاس را به تنهایی توسعه دهد، اما دولت برزیل حاضر نبود کنترل این معدن را به یک شرکت خارجی واگذار کند. می‌توان با قطعیت گفت که برزیل در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ آهن با تولید سالانه بیش از ۵۱۰ میلیون تن سنگ آهن است. همین موضوع برزیل را به یکی از بزرگترین تعیین کنندگان قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت پروفیل آهن تبدیل می‌کند.

Alt: نمای بیرونی یک از بزرگترین معادن سنگ آهن جهان

۲. سامارکو آلگریا برزیل

بهتر است بدانید که دومین معدن بزرگ سنگ آهن جهان نیز برای برزیل است. این معدن در استان میناس گرایس قرار گرفته و «سامارکو آلگریا» نام دارد که نزدیک به ۲.۹۷ میلیارد تن ذخایر ثابت شده و احتمالی سنگ آهن برای آن تخمین زده‌اند؛ البته این آمار مربوط به سال ۲۰۱۲ است.

سامارکو آلگریا بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن روباز جهان است. این معدن به معادن آلگریای جنوبی و آلگریای شمالی تقسیم می‌شود. هردوی این معادن از سال ۲۰۰۰ مشغول به تولید شده‌اند. سامارکو سرمایه‌گذاری مشترکی میان بی اچ پی بیلیتون و واله است. ایالت میناس گرایس در جنوب شرق برزیل واقع شده است.

ذخایر ثابت شده این معدن ۱.۸۹ میلیارد تن با عیار ۴۰.۲ درصد برآورد شده و ذخایر احتمالی آن ۱.۰۸ میلیارد تن بوده است. تولید آن به ۲۱.۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ رسید و پیش‌بینی شده عمر این معدن تا سال ۲۰۵۳ ادامه داشته باشد.

۳. میناس ایتابیریتوس برزیل

سومین معدن بزرگ سنگ آهن دنیا نیز به برزیل تعلق دارد. این معدن از چهار معدن سگردو، گالینهیرو، خوائو پرئیرا و ساپکادو تشکیل شده و میناس ایتابیریتوس واله نام دارد که در ایالت میناس گرایس برزیل واقع شده است. ذخایر ثبت شده و احتمالی این معدن  ۲.۷۸ میلیارد تن تا پایان سال ۲۰۱۲ بوده است.

۴. وارگم گرانده برزیل

با توجه به دانشنامه آهن آلات قیمت فرآورده‌های آهن به دلایل مختلف تغییر می‌کند یکی از مهم‌ترین فرآورده آهنی میلگرد می‌باشد که آن‌هم متأثر از قیمت جهانی و میزان تولید معادن سنگ آهن در جهان است. بنابراین قیمت میلگرد امروز ثابت نیست و باید روزانه از شرکت‌های معتبر استعلام شوند.

تگ Alt: لیست بزرگترین معادن سنگ آهن ایران در میان بزرگترین معادن سنگ آهن دنیا نیستند.

چهارمین معدن بزرگ سنگ آهن در جهان نیز متعلق به برزیل است. کاپیتائو دو ماتو، نام تاماندوا، و آبوبوراس از معادن تشکیل‌دهنده وارگم گرانده و همگی این معادن روباز هستند. وارگم گرانده نظیر میناس ایتابیریتوس در ایالت میناس گرایس واقع شده؛ همچنین وجود ۲.۵ میلیارد تن ذخایر ثابت و احتمالی در این معدن آن را به چهارمین معدن بزرگ سنگ آهن در دنیا تبدیل کرده است.

۵. زاناگا

پنجمین معدن سنگ آهن بزرگ دنیا در قاره آفریقاست. زاناگا ۲.۵ میلیارد تن ذخایر ثابت شده و احتمالی سنگ آهن را در خود جای داده است. این معدن در کنگو در قاره افریقا قرار دارد.

زاناگا پروژه‌ای دو مرحله‌ای است. سرمایه‌گذاران آن گلنکوراکستراتا (۵۱ درصد) و شرکت سنگ آهن زاناگا (۴۹ درصد) هستند. این معدن همچنان پروژه‌ای رو به رشد و در حال تکمیل است. عمر این معدن را ۳۰ سال تخمین زده‌اند.

پروژه زاناگا قرار است یک معدن سنگ آهن بزرگ در مقیاس بزرگ، عملیات فرآوری و زیرساخت برای تولید ۳۰ میلیون تن سنگ آهن با درجه بالا (خوراک پلت) در طول عمر ۳۰ ساله از معدن باشد و در دو مرحله توسعه یابد.

  • مرحله اول: ۱۲ میلیون تن خوراک پلت
  • مرحله دوم: گسترش ۱۸ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن خوراک پلت

۶. سیماندو

معدن سیماندو یک معدن بزرگ آهن بوده که در دامنه کوه سیماندو از منطقه نئورکوره جنوبی گینه جنوبی واقع شده است. سیماندو یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن در گینه و جهان را به خود اختصاص داده و ۲.۴ میلیارد تن ذخایر سنگ معدن با عیار ۶۵ درصد برای آن تخمین زده شده است.

پیش‌بینی می‌شد عملیات معدن قبل از پایان سال ۲۰۱۵ آغاز شود. Rio Tinto Limited، شرکت استخراج معادن و فلزات بریتانیایی-استرالیایی، قصد دارد ۶۵۰ کیلومتر راه‌آهن برای انتقال سنگ آهن از معدن به ساحل، در نزدیکی ماتاکونگ، برای صادرات احداث کند. پیش‌بینی می‌شود که بخش عمده‌ای از سنگ آهن سیماندو برای تولید فولاد به چین صادر شود. تایمن بخش زیادی از سنگ آهن مورد نیاز چین باعث تأثیرگذاری بالای این معدن در تعیین نرخ محصولات فولادی از قبیل قیمت تیرآهن می‌شود.

Alt: سنگ اهن استخراج شده از معدن

این معدن همچنان عملیات خود را شروع نکرده است. اما احتمالا با شروع عملیات بتواند در سال حدود ۹۵ میلیون تن سنگ آهن تولید کند. عمر این معدن نیز ۳۰ سال تخمین زده می‌شود.

۷. هامرسلی

منطقه معدنی هامرسلی در منطقه پیلبارا در شمال غربی استرالیا، و ۱۱۰۰ کیلومتری شمال پرت قرار دارد. عیار سنگ آهن معدن هامرسلی ۶۲ درصد است و به همین دلیل ناب‌ترین سنگ آهن را در منطقه داراست. این در حالی است که در همین منطقه چند معدن سنگ آهن دیگر با نام‌های وسترن ترنر سیکلین، ماراندو، یاندیکوگینا و نامولدی نیز وجود دارند. معادن منطقه پیلبارای وسترن استرالیا در اختیار شرکت ریوتینتو هستند که از آن‌ها برای تولید فراورده‌های آهنی استفاده می‌شود.

۸. چیچستر هاب

این معدن نیز مانند معدن هامرسلی در منطقه پیلبارای استرالیا قرار گرفته است اما جالب اینجاست که از سال ۲۰۰۸ کشف و به بهره‌برداری رسید. عیار این معدن نیز مانند معادن اطراف آن بالا و حدود ۵۸ درصد است اما شاید به این دلیل که فعالیت در این معدن به تازگی شروع شده، مدیریت آن به شرکت دیگری به نام گروه فلزات فورتسکو سپرده شده است.

طبق نظر کارشناسان از معدن چسچستر هاب تاکنون سالانه چیزی در حدود ۹۰ میلیون تن سنگ آهن استخراج شده است که می‌توان گفت مقدار قابل توجهی محسوب می‌شود.

۹. یاندی

معدن یاندی هم مانند بسیاری از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن دنیا در غرب قاره استرالیا قرار گرفته است و سالانه در حدود ۸۰ میلیون تن سنگ آهن از آن استخراج می‌شود.

۱۰. مونت ویل بک

معدن مونت ویل بک و معدن یاندی که در مورد قبلی ذکر شد، هر دو تحت مدیریت شرکت بی اچ پی بیلتون (BHP Billiton) هستند. معدن مونت ویل بک علاوه بر اینکه دهمین معدن بزرگ سنگ آهن جهان محسوب می‌شوند، بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن روباز جهان، از نظر ابعاد، نیز هست؛ به طوری‌که ابعادی به اندازه ۵ در ۱/۵ کیلومتر دارد.

استخراج سالانه معدن سنگ آهن مونت ویل بک ۷۷ میلیون تن ثبت شده است.

جمع‌بندی

در برخی اخبار معدن سنگان ایران را جزء ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن دنیا دانسته‌اند. این در حالی است که میزان استخراج سالانه معدن سنگان ۲۳ میلیون تن تخمین زده شده است. البته اگر بخواهیم کشورها را ملاک در نظر بگیریم، بدون شک ایران کشوری غنی از منابع طبیعی و از جمله سنگ آهن است و از نظر معادن سنگ آهن در رده دهم قرار خواهد گرفت؛ اما متأسفانه از نظر بزرگ‌ترین معادن نمی‌تواند در بین ۱۰ کشور برتر جایگاهی کسب کند.

منبع: بزرگترین معدن سنگ آهن جهان