شناسهٔ خبر: 61910 - سرویس دیگر رسانه ها

چرا دانشگاه آزاد شهریه ها را کم نمی کند

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به مطلب که برای اینکه بگوییم ترم را باید منحل کنیم بسیار زود است، تاکید کرد که شهریه دانشجویان باید پرداخت شود.

چرا دانشگاه آزاد شهریه ها را کم نمی کند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدمهدی طهرانچی درباره درخواست دانشجویان مبنی بر کاهش شهریه گفت: نکته‌ای که باید در این خصوص به آن توجه داشت این است که آموزش رایگان از محل پرداخت مالیات‌های من و شما است؛ به این صورت که ما مالیات می‌پردازیم و دولت آن را به صورت غیرمستقیم به دانشگاه می‌دهد در حالی که ۸۵ درصد آموزش عالی شهریه پرداز است؛ یعنی اقتصادش اقتصاد مستقیم است.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: نکته این است که دانشجو برای یک دوره آموزش به ما یعنی دانشگاه آزاد شهریه می‌دهد نه صرفاً برای یک ترم. بر فرض ما ترم را کنسل کنیم، به هر حال دانشجو باید شهریه آن را در ترم بعد بپردازد.

وی ادامه داد: البته به دانشجویانی که دغدغه یادگیری دارند و بر این باورند که کیفیت آموزش مجازی دانشگاه ۵۰ درصد بوده است، برای این ها مجوز خواهم داد که سال آینده به صورت غیرهزینه ای علمشان را اضافه کنند ولی تاکید می‌کنم جریان علم را در شرایط فعلی قطع نخواهم کرد.

صحبت از حذف ترم فعلاً زود است

طهرانچی در ادامه از دانشجویان خواست با توجه به گذشت تنها ۵ هفته از ترم ۱۶ هفته‌ای، قضاوت سریع از این شرایط نداشته باشند. و هنوز برای اینکه بگوییم ترم را باید منحل کنیم، بسیار زود است.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه خاطرنشان کرد: ما هنوز نمی‌دانیم استمرار این شرایط تا چه زمانی است، اگر تا خرداد همچنان آموزش‌ها غیرحضوری باشد در تابستان جبران خواهیم کرد اما اگر باز هم ادامه یابد مجبور هستیم جریان را ثابت نگه داریم.

به مسئولیت اجتماعی خود عمل کردیم

وی در پاسخ به این سوال که این انتظار از دانشگاه می‌رود که در عمل به مسئولیت اجتماعی خود حداقل تخفیفی در شهریه‌ها اعمال کند و یا تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها بگذارد، گفت: دانشگاه آزاد در عمل به مسئولیت اجتماعی خود در شرایط کنونی، در حوزه پزشکی و خدمت به بیماران کرونایی بسیار فعال بوده به طوری که ۳ بیمارستان دانشگاه به بیماران کرونایی اختصاص یافته است؛ بنابراین ما بار اضافی را به دوش گرفتیم که در خدمت مردم باشیم.

تاکید بر پرداخت شهریه‌ها / باید حقوق ۵۸ هزار کارمند و هیأت علمی را بدهیم

طهرانچی با تاکید بر اینکه شهریه دانشجویان باید پرداخت شود، گفت: دانشگاه آزاد ۵۸ هزار کارمند و هیأت علمی دارد و باید حقوق آن‌ها پرداخت شود؛ از سوی دیگر تا همین لحظه برآوردهای ما نشان می‌دهد دانشگاه به دلیل شرایط موجود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش درآمدهای غیرشهریه ای اعم از بوفه‌ها، پارکینگ و پیمانکاران و …متحمل خسارت‌هایی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به نامه نگاری این دانشگاه با دولت برای ارائه تسهیلات به دانشجویان دانشگاه گفت: جریان اقتصاد آموزش عالی یک اقتصاد دولتی نیست و دولت باید کمک‌هایی به دانشگاه‌ها به عنوان اقتصاد مولد داشته باشد.

دانشگاه بودجه‌ای برای کمک به دانشجویان ندارد / صندوق‌های رفاه باید ورود کنند

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه بودجه‌ای برای کمک به دانشجویان ندارد، گفت: در این زمینه صندوق‌های رفاهی دانشگاه باید به کمک بیاید. پیشنهاد ما این است که صندوق‌های رفاه از محل تغذیه دانشجویان، اعتباراتی برای کمک به دانشجویان در نظر بگیرد.

طهرانچی با اشاره به اینکه جریان کرونا یک جریان غیرمترقبه ای است که برای دنیا پیش آمده و همه در شرایط ویژه ای قرار دارند، گفت: این سومین نسل از این ویروس است که بشر با آن مواجه شده و هنوز نمی‌دانیم این ویروس طبیعی از حیوان به انسان منتقل شده و یا دست ساز بشر است. در محافل علمی هنوز در این باره سوال وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی چالشی به این بزرگی شکل می‌گیرد، اتفاقاً تنها جایی که تعطیل پذیر نیست دانشگاه است. مگر می‌شود دانشگاه که مغز متفکر مواجه با این ویروس است، تعطیل شود؟ با توجه به اینکه سلامتی دانشمندان، دانش پژوهان و دانشجویان در اولویت است، بنابراین باید شکل ارائه خدمات را تغییر دهیم.

اساتید و دانشجویان سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند

وی با بیان اینکه متأسفانه با گذشت ۲۹ سال هنوز شبکه ملی اطلاعات به نتیجه نرسیده است، تصریح کرد: کرونا ما را متوجه این موضوع کرد که باید در زمینه آموزش مجازی خیلی جدی تر عمل کنیم و این یک فرصت طلایی ست که اساتید و دانشجویان سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند.

طهرانچی ضمن اشاره به اینکه بحث آموزش مجازی در این دانشگاه نواقصی دارد ولی در راستای رفع نواقص تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم، افزود: حتی در کوتاه مدت هزینه‌های زیادی می‌کنیم تا به شرایط مطلوب برسیم. اما به هر حال بسیار زود است که قضاوت کنیم آموزش مجازی موفق بوده است یا خیر؟