شناسهٔ خبر: 62106 - سرویس دیگر رسانه ها

ماجرای تخلیه اجباری وسایل یا پرداخت اجاره بها در یک خوابگاه

در حالی که مالک یکی از خوابگاههای خودگردان دانشگاه تهران دانشجویان را ملزم به تخلیه وسایل و یا پرداخت کل اجاره بها کرده، اما دانشگاه می گوید تعهدی نداریم اما پیگیری می کنیم.

ماجرای تخلیه اجباری وسایل یا پرداخت اجاره بها در یک خوابگاه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شورای صنفی دانشگاه تهران به تازگی با انتشار نامه‌ای که خطاب به رئیس دانشگاه نوشته شده از بروز برخی مشکلات در خصوص اسکان دانشجویان شبانه در خوابگاه خودگردان ولیعصر خبر داده و خواستار رسیدگی به این وضعیت شده است.

در همین رابطه یکی از دانشجویان شبانه دانشگاه تهران و ساکن در خوابگاه دختران ولیعصر این دانشگاه، درباره مشکلات پیش آمده در خصوص پرداخت اجاره بها و سایر پیامدهای ناشی از آن به خبرنگار مهر گفت: با شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، ۴ اسفند سال ۹۸ به ما اعلام کردند که حداکثر باید تا ساعت ۹ شب خوابگاه را ترک کنیم. عده‌ای همان شب و تعدادی هم صبح روز بعد با تخلیه خوابگاه به شهرهای محل زندگی خود بازگشتند و خوابگاه عملاً خالی از سکنه و تعطیل شد.

وی افزود: طبیعتاً با تعطیلی دانشگاه و نبود امکان اقامت در خوابگاه، ما نیز در تهران نماندیم تا اینکه اوایل اردیبهشت در تماسی از سوی دانشگاه، عنوان شد که باید ضمن بازگشت به تهران، تمامی اسباب و اثاثیه خود را از خوابگاه تخلیه کنیم.

این دانشجوی دوره شبانه دانشگاه تهران ادامه داد: در خصوص نحوه تسویه حساب بابت اقامت نیز رئیس امور اداره خوابگاه‌های دانشگاه عنوان کرد که فقط باید اجاره بها را تا زمانی که در خوابگاه ساکن بودیم، پرداخت کنیم؛ یعنی همان ۴ یا ۵ اسفند که البته خود من به شخصه و همچنین تعداد زیادی دیگر از بچه‌ها، اجاره را تا آن زمان پرداخت کرده بودیم.

وی با اشاره به شرایط خاص و نبود امکان سفر به تهران و اسکان، گفت: به ناچار هیچیک از ما اقدامی برای تخلیه اسباب و اثاثیه خود نکردیم. ضمن اینکه تردید داشتیم که آیا دانشگاه‌ها بازگشایی می‌شود یا نه.

ضرب‌الاجل برای تخلیه وسایل تا ۱۹ اردیبهشت

این دانشجو با بیان اینکه اصولاً پلمپ و تعطیلی خوابگاه، با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ موکد و رسمی وزارت بهداشت صورت گرفته است، اضافه کرد: اکنون برای ما ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که باید تا ۱۹ اردیبهشت به هر طریق ممکن، وسایل خود را از محل خوابگاه تخلیه کنیم، در غیر این صورت باید ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان، فقط برای قرار داشتن وسایلمان در خوابگاه، بپردازیم.

وی اظهار داشت: در عین حال از سوی دیگر، بر خلاف گفته رییس اداره خوابگاه‌ها، معاون دانشجویی دانشگاه اعلام کرد که باید هزینه اجاره بها تا پایان اردیبهشت ماه را پرداخت کنیم. حالا حرف ما این است که این اجاره را بابت دریافت چه خدماتی باید بپردازیم؟ آیا طی حدوداً ۳ ماه گذشته، حتی یک شب را در آنجا بوده‌ایم؟ آیا از آب و برق و گاز این ساختمان استفاده‌ای کرده‌ایم؟ آیا صرفاً به علت اینکه وسایلمان در آنجا بوده، باید این هزینه را بپردازیم؟

این دانشجوی شبانه دانشگاه تهران گفت: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، به طور خلاصه آنچه که دستگیر ما شد این است که؛ اگر خوابگاه را تخلیه کنیم و برویم؛ باید اجاره بها را تا آخر اسفند پرداخت کنیم، اگر بمانیم؛ باید اجاره اسفند و اردیبهشت را بپردازیم و اگر هم بخواهیم فقط وسایلمان آنجا باشد؛ باید ماهانه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان بدهیم. معاون دانشجویی دانشگاه نیز صراحتاً عنوان کرده که دانشگاه از این به بعد هیچ گونه مسئولیتی در قبال امور خوابگاهی دانشجویان شبانه نخواهد داشت.

معاون دانشجویی: تعهد و مسئولیتی در قبال خوابگاه دانشجویان شبانه نداریم

سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران اما در واکنش به مشکلات به وجود آمده در خصوص این خوابگاه و دانشجویان ساکن آن به خبرنگار مهر گفت: ابتدا لازم است به این موضوع اشاره کنم که با توجه به محدودیت خوابگاهی دانشگاه تهران، همانگونه که در دفترچه کنکور نیز به آن اشاره و تاکید شده است؛ دانشگاه در قبال اسکان خوابگاهی دانشجویان نوبت دوم شبانه، هیچ تعهد و مسئولیتی ندارد و قاعدتاً همه متقاضیان شرکت در آزمون این دوره، ضمن مطالعه دقیق دفترچه، از این موضوع آگاه هستند.

وی افزود: با این وجود اما دانشگاه تهران در راستای کمک به این گروه از دانشجویان؛ خصوصاً دانشجویان خانم، ورود کرده و از محل بودجه خوابگاه‌ها، مبلغی را بمنظور مدیریت هزینه اسکان، در قالب کمک به خوابگاه خودگردان این دانشجویان اختصاص داده است. لذا در خصوص اجاره بهای این خوابگاه‌ها، بخشی را خود دانشجویان و بخشی دیگر را نیز دانشگاه پرداخت می‌کرد.

حبیبا با اشاره به اینکه با شیوع کرونا و تعطیلی کلاس‌ها و خوابگاه‌ها، تقریباً ۲ – ۳ ماهی است که دانشجویان در محل خوابگاه اقامت ندارند، ادامه داد: اکنون مالک خوابگاه عنوان می‌کند که باید اجاره بها به صورت تمام و کمال پرداخت شود. در مقابل، دانشجوها بر این باور هستند که وقتی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها با تصمیم و ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، تعطیل شده است و آنها بالاجبار خوابگاه را ترک کرده‌اند، نباید هزینه‌ای بابت اجاره بها بپردازند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: ما دیدیم اگر این روند ادامه داشته و قرار باشد تمام هزینه را دانشگاه، آن‌هم خارج از تعهد قانونی خود بپردازد، باید این پول را از محل بودجه خوابگاهی خود تامین کنیم که به این ترتیب در مدیریت هزینه‌های خوابگاه‌های خود دانشگاه، به مشکل بر می‌خوریم.

وی افزد: ما حتی به مالک پیشنهاد دادیم با دانشجویان تماس بگیرد و اگر آنها حاضر به پرداخت اجاره بها هستند، ما نیز مثل گذشته، به نسبت سهم خود کمک خواهیم کرد. ولی اگر دانشجویان حاضر نباشند اجاره بها را بپردازند، قانونا قرارداد ملغی است و باید محل خوابگاه را تخلیه کنند.

رایزنی با دولت برای تامین بودجه و رفع مشکل اسکان دانشجویان

حبیبا با بیان اینکه دانشگاه در حال رایزنی با دولت هستیم تا در صورت امکان، مبلغ اجاره بهای اسفند و فرودین را از محل کمک‌های در نظر گرفته شده برای مشاغل آسیب پذیر، تامین کند، در واکنش به اینکه برخی دانشجویان این خوابگاه عنوان کرده‌اند؛ از سوی دانشگاه ملزم به تخلیه کامل خوابگاه شده‌اند، گفت: از آنجا که دانشجویان اصرار دارند که هیچ بخشی از اجاره این ۲ ماه را پرداخت نکنند، از آنها خواسته شده که اتاق‌ها را تخلیه کنند تا در ادامه و با گذشت زمان، مالک، مبلغ بیشتری را بابت اجاره بها مطالبه نکند و دانشجویان با مشکلات بیشتری روبرو نشوند.

وی ادامه داد: با این حال اگر دانشجویان تمایلی به ادامه اسکان در این خوابگاه نداشته باشند، طبیعتاً ما نیز از قرارداد اجاره و مدیریت خوابگاه خارج خواهیم شد. اما اگر بچه‌ها همچنان تمایل به ماندن در خوابگاه دارند، ما مثل قبل کمک خواهیم کرد.