شناسهٔ خبر: 62340 - سرویس دیگر رسانه ها

روایت کارگردان «تئوریسین خشونت»از «دیکتاتوری خرد»/تناقض‌های کسروی

کارگردان مستند «تئوریسین خشونت» با موضوع آراء و اندیشه‌های سید احمد فردید برای جدیدترین فیلم خود سراغ یکی از متناقض‌ترین شخصیت‌های سیاسی-اجتماعی تاریخ معاصر رفت.

روایت کارگردان «تئوریسین خشونت»از «دیکتاتوری خرد»/تناقض‌های کسروی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محسن کوقان در گفت‌وگویی درباره جدیدترین فعالیت‌های خود پس از عرضه «تئوریسین خشونت» در فضای اینترنت گفت: پروژه مستندسازی که من و مهدی مطهر با سید احمد فردید در «تئوریسین خشونت» شروع کردیم همچنان ادامه دارد و خوشبختانه یا متاسفانه کسی تاکنون درباره شخصیت‌های مدنظر ما کار رسانه‌ای نکرده است و گه گاهی در رسانه‌های خارج از کشور آن هم به فراخور مناسبتی اشاراتی به این افراد می‌شود اما ما فیلم ساختن درباره شخصیت‌های تاریخ معاصر که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند را با احمد کسروی ادامه خواهیم داد.

وی افزود: یکی از کسانی که با وجود زندگی پرتنشی که داشت تاکنون اثری درباره‌اش ساخته نشده احمد کسروی است. کسروی از جمله متفکرانی است که از کلیدواژه «خِرَد» بسیار استفاده کرده اما تاکنون از وجوه مختلف شخصیتی وی در مواردی از جمله درگیری با نواب صفوی، نگاهش به تشییع، نگاه به اسلام، نگاه به غرب صبحتی در سطح رسانه‌ای ما انجام نشده و در مقابل برخی شبکه‌های خارج از کشور دائماً درباره کسروی و اندیشه‌های وی صحبت می‌کنند.

کوقان خاطرنشان کرد: سوالات بسیاری درباره کسروی وجود دارد از جمله اینکه نسبت وی با جامعه امروز ما چیست، در ماجرای کشته شدن وی خودش چقدر نقش داشته است و آیا وی یک روشنفکر اتو کشیده بود یا اینکه خودش هم اسلحه به دست بود و اصلاً چرا در رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی به بهانه‌ها مختلف در خصوص اندیشه وی صحبت می‌شود و نکته بعدی این است که چرا حجم خشونت در فضای فکری تاریخ معاصر ما اینقدر زیاد است و تمام این مواردی سوالاتی است که قصد داریم در مستند احمد کسروی به جواب آنها برسیم.

کارگردان مستند «تئوریسین خشونت» در پایان گفت: مستند احمد کسروی در حال حاضر در مراحل پایانی پیش تولید و پژوهش است و به احتمال فراوان از ابتدای تیرماه وارد تولید و ضبط مصاحبه‌های مرتبط خواهیم شد. البته تاکید ما این است که به هیچ عنوان مستند بیوگرافی درباره کسروی نسازیم بلکه قصد داریم اندیشه و خرد ادعایی وی را مورد بررسی قرار دهیم.

سید احمد حُکم‌آبادی که بعدها نام خانوادگی کَسرَوی را برگزید یکی از مهمترین و پرحاشیه‌ترین متفکران تاریخ معاصر ایران است که ۸ مهر ۱۲۶۹ در تبریز متولد و ۲۰ اسفند ۱۳۲۴ در جریان برگزاری یک دادگاه در تهران به ضرب گلوله و ضربات چاقو در سن ۵۵ سالگی کشته شد. احمد کسروی در حوزه‌های مختلفی هم‌چون تاریخ، زبان‌شناسی، ادبیات، علوم دینی، روزنامه‌نگاری، وکالت، قضاوت و سیاست فعالیت داشت.