شناسهٔ خبر: 62509 - سرویس دیگر رسانه ها

رئیس هیئت عالی جذب عنوان کرد: ساماندهی هیئت های اجرایی جذب استاد بر مبنای آمایش آموزش عالی

رئیس هیئت عالی جذب از ساماندهی هیئت اجرایی بر مبنای آمایش آموزش عالی خبر داد و گفت: با اجرایی شدن ساماندهی، ۴۲ هیئت اجرایی جذب اعضای هیئت علمی خواهیم داشت.

ساماندهی هیئت های اجرایی جذب استاد بر مبنای آمایش آموزش عالی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلسه دویست و پنجاهمین هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس به ریاست محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیئت عالی جذب در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمد علی کی‌نژاد رئیس هیئت عالی جذب در مورد «طرح مصوبات کارگروه رسیدگی به شکایات» گفت: طبق رویه شکایات آخرین مرحله شکایت در هیئت عالی جذب و در کارگروه ویژه‌ هیأت عالی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مواردی که به اجماع برسد، برطرف می‌شود اما اگر اختلافی باشد مجدد در هیئت عالی طرح می‌شود.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر ذبیح‌زاده رئیس کارگروه صلاحیت عمومی با اشاره به ماده ۱۳ دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات داوطلبان گفت: طبق این ماده «داوطلب میتواند فقط یک بار در مرحله اول از هیئت اجرایی و یک بار در مرحله دوم از هیأت مرکزی تقاضای تجدید نظر کند. شکایت بیش از یک بار در هر یک از مراجع مذکور مجاز نیست» اما گاهاً مشاهده می‌شود در بعضی از موارد هم شکایت بدوی و هم شکایت تجدید نظر صورت گرفته که خلاف آیین‌نامه است.

همچنین محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در این خصوص گفت: از کلمه تجدید نظر در این ماده اینگونه برداشت شده است که یکبار رسیدگی و یکبار تجدیدنظر انجام ‌شود که مرحله اول ارائه رأی هیئت اجرایی به هیئت مرکزی است و به همین دلیل تجدید نظر در این مرحله انجام نمی‌شود.

در ادامه جلسه پس از بحث و بررسی پیرامون این موضوع مقرر شد با توجه به اینکه رویه رسیدگی به شکایات تا کنون به این نحو انجام شده و نتیجه هم داشته است، متن این ماده به منظور برطرف شدن شبهه اصلاح شود و به هیأت عالی جذب ارائه شود.

در ادامه جلسه «مصوبه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در خصوص نقل و انتقالات اساتید گروه معارف» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ساماندهی هیأت اجرایی بر مبنای آمایش آموزش عالی

دستور بعدی جلسه به موضوع «شیوه نامه مالی هیئت های اجرایی جذب مناطق دهگانه» اختصاص داشت، که پس از بحث و بررسی اعضا به تصویب هیئت عالی جذب رسید.

در ادامه جلسه در مورد موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی، گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیرامون وضعیت موجود و وضعیت مطلوب ساماندهی مراکز آموزشی ارائه شد.

همچنین کی‌نژاد یادآور شد: با اجرایی شدن ساماندهی مراکز آموزشی ۴۲ هیئت اجرایی به اضافه هیئت های اجرایی منطقه‌ای و به تفکیک علوم انسانی خواهیم داشت.

در ادامه جلسه مقرر شد هیئت عالی جذب با هماهنگی مرکز جذب هیئت علمی صدور احکام اعضای هیئت های اجرایی جذب و کارگروه‌های صلاحیت عمومی را بر مبنای اجرای طرح آمایش انجام دهد.

تأکید بر ضرورت حفظ شأن استاد

کی‌نژاد با بیان این مطلب که در حال حاضر پرونده تعداد زیادی از کارمندان دستگاه‌های اجرایی در هیئت های مرکزی برای تبدیل به هیئت علمی بررسی می‌شود، پیشنهاد داد: به منظور حفظ شأن استاد، عنوان هیئت علمی، استادیار، مربی، دانشیار و استاد برای دانشگاه‌ها، عنوان هیئت علمی پژوهشی برای پژوهشگاه‌ها و عنوان هیئت علمی همسان برای سایر دستگاه‌ها استفاده شود.

در پایان جلسه تعدادی از اعضای هیئت‌های اجرایی جذب و کارگروه‌های صلاحیت عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی صنعتی امیرکبیر، صنعتی اراک، بناب، بیرجند، صداوسیما، علم و صنعت، رازی، فسا، سمنان، قم، صنعتی قوچان، علوم پزشکی قزوین، علوم پزشکی شهرکرد، صنعتی نوشیروانی بابل و مجتمع آموزشی شهید محلاتی قم تأیید صلاحیت شدند.