شناسهٔ خبر: 62563 - سرویس دیگر رسانه ها

بی نظمی دانشگاه آزاد گریبانگیر دانشجویان در امتحان مجازی

در حالی برخی دانشجویان آزاد در امتحانات مجازی با مشکل رو به رو شده اند که مسئولان دانشگاه با تناقض گویی هایشان به این بلاتکلیفی دامن می زنند که این نشان از یک بی قاعدگی و بی برنامگی دارد.

بی نظمی دانشگاه آزاد گریبانگیر دانشجویان در امتحان مجازی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  امتحانات پایان ترم در دانشگاه آزاد از اواخر خردادماه آغاز شد و دانشجویان از همان ابتدا با چالشهایی مثل زمان کوتاه امتحان، سختی سوالات و عدم امکان بارگذاری پاسخنامه ها در امتحانات تشریحی مواجه شدند. در این میان برخی دانشجویان مشکلات خود را با نمایندگان رسانه ها در میان گذاشتند، در مقابل اما مسئولان دانشگاه آزاد که از ابتدا داعیه دار عملکرد خوب خود در آموزش مجازی بودند، حتی در بازه زمانی برگزاری امتحانات نیز اعلام می کنند مشکل خاصی وجود نداشته است، ولی گفته های دانشجویان، خلاف این ادعا را ثابت می کند.

دانشجویان در ترم اخیر با وجود مشکلات زیرساختی آموزش مجازی، شهریه را به طور کامل پرداخت کردند و برخلاف درخواست های مکرر، دانشگاه تخفیفی برای آنها قائل نشد. دانشجویان بر این باورند که وقتی آموزش مجازی با سطح کیفی نامناسب ارائه شد و حتی اینترنت هم رایگان نشد، باید شهریه آموزش حضوری؛ آن هم به طور کامل از آن ها گرفته شود؟

اکنون اما «امتحانات مجازی» برای دانشجویان دردسرساز شده و آن ها از مدیریت حاکم بر دانشگاه آزاد گله می کنند. برخی دانشجویان می گویند در امتحانات با مشکل رو به رو شده و واحدها همکاری لازم را با آن ها نداشته و پاسخ شفافی به آن ها نمی دهند. ماجرا از این قرار است که تعدادی از دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد نتوانستد، برخی امتحانات خود را با موفقیت پشت سر بگذارند و به عنوان مثال هنگام بارگذاری پاسخنامه سوالات در سامانه، به دلیل قطع و وصل شدن اینترنت و یا مشکل فنی سامانه به یکباره از سیستم خارج شده و حالا در بلاتکلیفی به سر می برند. در این میان برخی دانشجویان پاسخنامه را به استاد خود و برخی دیگر به دانشکده ها ایمیل فرستاده اند. اما هستند تعداد زیادی از دانشجویان که نتوانسته اند از این پل ارتباطی استفاده کنند. 

برخی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات از عدم پاسخگویی درست مسئولان در این باره گله مند هستند و می‌گویند: دانشگاه ابتدا اعلام کرد می توانید پاسخنامه را به دانشکده ها ایمیل کنید، اما چند روز بعد، از تصمیم خود منصرف شد. وقتی هم از دانشگاه می پرسیم تکلیف نمرات امتحانات ناتمام چیست، نه تنها در راستای حل این مشکل تلاشی نمی‌کنند، بلکه پاسخ روشنی نیز درخصوص مشکل ایجاد شده، نمی‌دهند!

خبرنگار مهر حدود یک هفته گذشته این موضوع را از سرپرست دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات جویا شد و او وعده داد که مشکل دانشجویان حل می شود. او در این گفتگو تاکید کرد دانشجویان نگران نباشند و مشکل آن ها را حل خواهیم کرد(لینک مصاحبه). سرپرست واحد علوم و تحقیقات این را هم گفته بود که «قرار است برای دانشجویانی که هنگام امتحان، موفق به بارگذاری پاسخنامه ها نشده اند، شیوه جایگزین تعریف و به زودی به دانشجویان اعلام شود.»

این وعده و وعیدها در حالی مطرح شد که در تماس روز گذشته، این مقام مسئول به نوعی اظهارات خود را در مصاحبه چند روز گذشته، رد کرد. سرپرست واحد علوم و تحقیقات با تغییر موضع خود، این بار گفت «باید منتظر بخشنامه سازمان مرکزی بود و فعلا برای کسانی که نتوانسته اند پاسخنامه خود را ایمیل کنند، غیبت لحاظ خواهد شد.»

در ادامه پیگیری ها، روز گذشته بلاتکلیفی دانشجویان در امتحانات از دست رفته را از رئیس دانشگاه آزاد جویا شدیم؛ طهرانچی ادعا می کند «۹۰ درصد دانشجویان امتحاناتشان را با موفقیت پشت سر گذاشته و تنها ۱۰ درصد با مشکل رو به رو شده اند که درحال بررسی مشکل آن ها هستیم.» طهرانچی در ادامه این توضیح را هم داد که «آنجا که دانشجو مقصر نبوده باشد، موضوع در شوراهای کمیسیون موارد خاص بررسی خواهد شد.»

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه صحبت های خود با یک «آدرس اشتباه» به این موضوع اشاره کرد که دانشجویان می‌توانند تا سقف ۳ درس بدون پرداخت شهریه، مجدد امتحان دهند؛ این در حالی است که امتحان مجدد براساس دستورالعمل قبلی دانشگاه آزاد برای دانشجویانی است که در کارشناسی نمره کمتر از ۱۲ و در مقطع ارشد و دکتری نمره زیر ۱۴ را کسب کنند! بنابرین این تسهیلات هیچ ارتباطی به دانشجویانی که اصلا نتوانسته اند امتحان را با موفقیت بگذرانند ندارد!

قابل ذکر است که این مشکل نه تنها در دانشگاه آزاد، بلکه در سایر دانشگاه ها نیز برای دانشجویان رخ داده اما به گفته مسئولان دانشگاه ها، به علت شرایط کنونی، نهایت مساعدت و همکاری با دانشجویان صورت می گیرد. اما از شواهد امر پیداست که دانشگاه آزاد برنامه مشخصی برای این دسته از دانشجویان در دستور کار خود ندارد؛ این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان زمان امتحانات، دانشجویان منتظر پاسخی منطقی از سوی مسولان این دانشگاه هستند.

همچنین از سوی دیگر در حالی به گفته طهرانچی فقط ۱۰ درصد دانشجویان در امتحانات مشکل داشته اند که همین ۱۰ درصد در جمعیت ۱ میلیون و اندی دانشجوی آزاد عدد قابل توجهی است. حال اینکه مشکل چند نفر از این ۱۰ درصد در کمیسیون موارد خاص بررسی و حل می شود، قابل پرسش است؛ آیا دانشجویی که شهریه این ترم را با وجود زیرساخت نامناسب آموزش مجازی به طور کامل پرداخت کرده، باید جور بی برنامه گی مسئولان این دانشگاه را بکشد و مجددا در ترم آینده بابت درسی که این ترم گذرانده شهریه پرداخت کند؟