شناسهٔ خبر: 62733 - سرویس سایر حوزه‌ها

ریمپ موتور اتومبیل چه تاثیری در ارتقای عملکرد آن دارد؟

هر کس می خواهد که بیشترین بهره را از اتومبیل خود برده و از قدرت و توان حداکثری وسیله نقلیه خود استفاده کند. قدرت بیشتر و صرفه جویی در مصرف سوخت مطلوب ترین حالت ممکن است. یکی از راه های دستیابی به این هدف، ریمپ کردن خودرو است. اما ریمپ چیست؟

ریمپ خودرو در حقیقت فرآیند تغییر نرم افزار واحد کنترل موتور (ECU) است. ECU از حدود 1970 در اتومبیل ها معرفی شد؛ اما به طور کلی شما تنها می توانید خودروهای تولید شده از 1990 به بعد را ریمپ کرده و مزایای تغییر نقشه ای سی یو بهره مند شوید. ای سی یو برخی از عملکردها مانند تزریق سوخت، جریان هوا و حسگرها را کنترل می کند. برای مدیریت متفاوت این عملکردها می توانید ای سی یو را مجددا برنامه ریزی کرده و از مزیت های این کار استفاده کنید.

ریمپ ای یسی یو چه مزایایی دارد؟

تغییر نرم افزار واحد کنترل موتور یا همان ریمپ کردن می تواند مزایای بسیاری داشته باشد. اتومبیل شما با نسخه اصلی و تنظیمات پیش فرض کارخانه تنها قادر به استفاده از بخش کوچکی از توان و قدرت موتور خود است. به نقل از مهر تنظیم کامپیوتر خودرو (ریمپ کردن) موجب افزایش چشمگیر گشتاور و قدرت موتور می شود که پاسخگویی بهتر دریچه گاز، تاخیر محسوس توربو، منحنی گشتاور گسترده تر و به طور کلی تبدیل خودرو به اتومبیلی مطلوب برای رانندگی را در به همراه دارد. از بین بردن محدودیت های غیر ضروری موتور می تواند عملکرد خودرو شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد؛ این کار اغلب بدون نیاز به انجام تغییرات اضافی و افزودن مواردی چون اگزوزهای اضافه، اتصالات داخلی و ... صورت می گیرد.

مراحل مختلف ریمپ خودرو

تغییر نرم افزار موتور خودرو در مراحل مختلفی انجام می شود و هر مرحله می تواند افزایش بیشتری در قدرت ایجاد کند.

مرحله 1: اولین مرحله ریمپ برای اتومبیل شما به طور ویژه طراحی شده است. این مرحله برای وسایل نقلیه استاندارد یا خودروهای تعدیل و اصلاح شده مناسب هستند و به منظور استفاده از حداکثر پتانسیل و توان خودرو بدون نیاز به هیچ سخت افزار اضافی و تغییر دیگر صورت می گیرد.

مرحله 2: مرحله دوم ریمپ کردن بر مبنای مرحله اول است که می تواند باعث افزایش بیشتر قدرت و عملکرد شود. به موازات ریمپ کردن، انجام برخی اصلاحات خاص امکان دستیابی به حداکثر بهره وری و استفاده از همه پتانسیل موتور خودرو را فراهم می آورد. این اصلاحات شامل مواردی از قبیل توربوها، اتصالات، سیستم اگزوز بهتر و کیت های القایی خواهد بود.

مرحله 3: مرحله سوم، هدف نهایی است. در حقیقت این مرحله را می توان اوج پروسه ریمپ کردن دانست. این مرحله بیشترین نیرو و حداکثر کارایی که وسیله نقلیه شما می تواند تولید کند را در اختیارتان قرار خواهد داد و مانند مرحله دو، با انجام برخی از تغییرات امکان دستیابی به پتانسیل کامل را فراهم می آورد.

تفاوت ریمپ ای سی یو و چیپ تیونینگ موتور

ریمپ کردن و چیپ تیونینگ هر دو به یک منظور و به جهت ارتقا و بهبود عملکرد موتور اتومبیل ها انجام می شود. با این تفاوت که ریمپ تنها تغییر نرم افزار واحد کنترل موتور بوده و هیچ تغییر سخت افزاری در فرآیند ریمپ کردن اتفاق نمی افتد؛ اما چیپ تیونینگ شامل تغییر یک یا چند قطعه بر روی برد اصلی کامپیوتر خودرو یا اجزای دیگر و یا تغییر و جایگزین کردن سنسورها می شود.

این که شما تصمیم بگیرید که بین ریمپ و چیپ تیونینگ کدام یک را برای ارتقا اتومبیل خود انتخاب کنید به طول عمر و سال ساخت و تولید خودروتان بستگی دارد؛ از سال 2000 میلادی کارخانه های سازنده خودرو درگاه اتصالی به وسایل نقلیه اضافه کرده اند؛ این درگاه که به ای سی یو خودرو متصل می شود، درگاه عیب یابی داخلی و تشخیص ایرادات (OBD) به صورت آن برد (on-board) است. این پورت کار را برای تعمیرگاه ها و مراکز ریمپ و چیپ تیونینگ بسیار آسان کرده و آن ها از طریق اتصال به این درگاه، تغییرات لازم را اعمال می کنند. فرآیند چیپ تیونینگ هنگامی که ای سی یو خودرو نیاز دارد به طور فیزیکی باز شده، تراشه حافظه موجود در داخل آن برداشته شود و سپس با یک تراشه جدید حافظه جایگزین شود، صورت می گیرد. به طور کلی می توان گفت که کار کردن با OBD و تغییر نرم افزار خودرو ایمن تر است؛ اما گاهی راهی جز چیپ تیونینگ و تغییر سخت افزاری خودرو به منظور ارتقای کارایی آن نداریم.

ریمپ ای سی یو در مرکز کاراک

کارشناسان متخصص مرکز ریمپ و چیپ تیونینگ کاراک کلیه خدمات مربوط به تغییر نرم افزار واحد کنترل موتور انواع خودروها را با کیفیت و قیمتی تضمین شده ارائه می دهند. افزایش شتاب، افزایش قدرت، روان شدن خودرو، کاهش مصرف  سوخت، رفع کپ، کاهش دمای فن و افزایش عمر موتور از جمله تاثیراتی است که ریمپ کردن بر اتومبیل می گذارد.