شناسهٔ خبر: 62785 - سرویس سایر حوزه‌ها

بهترین روش های مجازی سازی سرور مجازی

سرور مجازی یکی از برترین گزینه هایی است که می توانید در دنیای اینترنت از آن بهره مند شوید و به صورت کاملا اختصاصی در اختیار کاربر قرار می گیرد. خرید سرور مجازی از جمله راه هایی است که میتواند شما را به دنیای اینترنت بکشاند و شما را از آن بهره مند نماید. نکات مختلفی در یک سرور وجود دارند که باید به تمامی آن ها توجه شود. تمامی این نکات به خاطر امکاناتی است که در آن وجود دارد. از جمله این امکانات می توان به مجازی سازها اشاره کرد که این قابلیت را دارند تا باعث عملکرد بهتر سرورها شوند. به خاطر اهمیتی که این ابزار به خود اختصاص داده است قصد داریم تا در ادامه شما را با روش های مجازی سازی سرور مجازی آشنا کنیم. از این رو تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با مفهوم مجازی سازی

مجازی سازی و یا Virtualization یکی از برترین تکنولوژی ها و فناوری ها در نوع خود به حساب می آید که از آن به عنوان یک جایگزین ویژه برای سیستم عامل سرورها و سیستم عامل یاد می شود و این قابلیت را دارد تا ویژگی های مختلفی را از خود به اشتراک بگذارد. از مزیت هایی که از مجازی سازها می توانید مشاهده کنید این است که می توانند بر روی یک سخت افزار، سیستم و یا سرور چندین سیستم عامل را نصب کرد و با مدیریت درست از آن ها بهره برد. از این رو هر سیستم عامل یک سرور مجازی است که از آن با نام Virtual Private Server یاد می شود. برای مجازی سازها زیر ساخت های متنوعی در نظر گرفته شده اند که هر کدام از آن ها این قابلیت را دارند تا بتوانند مزیت ها و ویژگی های مختلفی را از خود به نمایش بگذارند. به همین خاطر در ادامه قصد داریم تا شما را با آن ها به طور گسترده تر آشنا کنیم.

زیر ساخت های مجازی سازی

زیر ساخت های متنوعی برای مجازی سازی در نظر گرفته اند که به طور کلی بر پایه لینوکس طراحی شده اند. به همین دلیل گستردگی بسیاری را به خود اختصاص داده اند که از آن ها می توان به KVM  و VMWARE اشاره کرد. دو گزینه ذکرشده در بین مهم ترین جای داده شده اند ولی موارد دیگری نیز وجود دارند. به همین علت در ادامه قصد داریم تا شما را با چند مورد از این مجازی سازها آشنا کنیم. همراه ما باشید.

KVM

یکی از بهترین مجازی ساز ها تحت عنوان KVM شناخته شده است و محبوبیت بالایی را نیز به خود اختصاص داده است. لینوکس گزینه ای است که این مجازی ساز بر پایه آن طراحی شده است. از بهترین ویژگی هایی که می توانید از این گزینه مشاهده کنید رایگان بودن آن می باشد. این بدان معناست که برای بهره بردن از آن نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه ای ندارید. از این مجازی ساز نه تنها کاربران می توانند بهره ببرند، بلکه با توجه به ویژگی های به کار گرفته شده در آن مدیران سرور مجازی نیز می توانند از آن استفاده کنند.

از دیگر مزیت هایی که می توانید از KVM مشاهده کنید محیط کاربر پسندانه آن است و نصب و تحویل آن به صورت کاملا خودکار است. مورد مثبتی که در این مجازی ساز می توانید ببینید این است فرآیند نصب آن در سیستم سرور مجازی به سرعت انجام می گیرد و تاخیری را در آن مشاهده نمی کنید.  در نهایت این قابلیت را دارید تا بتوانید به راحتی کارهای مدیریتی سرور مجازی را به انجام برسانید.

VMWARE

محبوب ترین مجازی ساز که کاربران زیادی اقدام به نصب و استفاده از آن گرفته اند با نام VMWARE شناخته شده است. شرکت های هاستینگ به صورت گسترده از این مورد بهره می برند و به غیر از آن نیز شرکت های تخصصی و بسیاری از سازمان ها نیز ترجیح می دهند تا از آن استفاده کنند. البته امروزه ایران در شرایط باثبات و مناسبی نمی باشد؛ به همین دلیل شاهد تحریم های بسیاری هستیم که VMWARE نیز در بین این محدودیت قرار گرفته شده است. به همین دلیل برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید باید هزینه مشخص شده ای را به پرداخت کنید و سپس آن را به صورت کرک شده به کار بگیرید.

یکی از معروف ترین محصولاتی که می توانید از این شرکت مشاهده کنید ESXI می باشد که به صورت یک سیستم عامل طراحی و ارائه داده شده است.

ESXI

از دیگر مجازی سازهایی که توانسته کاربران زیادی را به سمت خود بکشاند، ESXI می باشد که کاربردهای گسترده ای را با خود به همراه دارد. همچنین یکی از برترین ویژگی ها و امتیازات این بوده که شرکت ها به کاربران خود این قابلیت را می دهند تا بتوانند به این پنل دسترسی پیدا کنند. طراحی های بسیار متنوعی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. از این طراحی ها می توان به پنل های مدیریتی اشاره داشت که نحوه نصب آن به صورت ماژول بوده و بر روی پنل های کاربری شرکت های هاستینگ این عملیات به انجام می رسد. در نهایت کاربران برای آنکه بتوانند به این مجازی ساز دسترسی داشته باشند نیاز است تا سرور خود را برای یک بار خاموش کنند و در ادامه دوباره آن را روشن نمایند. این کار باعث خواهد شد تا بتوانید مجددا آن را راه اندازی کنید.

دو مورد از بهترین مزیت هایی که می توانید  در ESXI مشاهده کنید، شامل گزینه های زیر می شوند:

  • قدرت مدیریت بالا در برابر سخت افزارها
  • پایداری بسیار بالا

XEN

آخرین مجازی سازی که می خواهیم به آن بپردازیم با نام XEN شناخته شده است که برای بهره بردن از آن در سرور مجازی باید هزینه مشخص شده ای را پرداخت کنید و به صورت رایگان نمی باشد. در هر صورت اگر مباحثی مانند هزینه برای شما اهمیت ندارد، حرفه ای ترین گزینه ای که می توانید به آن دسترسی داشته باشید XEN است. شرکت های تخصصی و سازمان ها بیشترین آمار استفاده را از این مجازی ساز دارند. چرا که ویژگی های قابل قبولی را از خود به اشتراک می گذارد.

جمع بندی

سرور مجازی توانسته ویژگی های مختلفی را از خود به نمایش بگذارد و امکانات متعددی را نیز همراه با خود داشته باشد. خرید سرور مجازی یکی از مهم ترین راه هایی به حساب می آید که این فرصت را در اختیار کاربر میگذارد تا بتوانند از این دسته از امکانات بهره مند شوند. یکی از ویژه ترین امکانات مجازی سازها می باشند که در سرورهای مجازی قرار گرفته اند و توانسته اند انواع مختلفی را به خود اختصاص دهند. هر کدام یک از این مجازی سازها ویژگی های متعددی را دارند که باعث اهمیت بالای آن ها شده است.