شناسهٔ خبر: 63004 - سرویس دیگر رسانه ها

آثار مشهور ادبیات روسیه و ایتالیا به دست نوجوانان رسیدند

کتاب‌های «جنایت و مکافات» از آثار مشهور ادبیات روسیه و «دو دلداده» از آثار مشهور ادبیات ایتالیا از سوی نشر نخستین برای نوجوانان منتشر شدند.

آثار مشهور ادبیات روسیه و ایتالیا به دست نوجوانان رسیدند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «کتابخانه زیبای من» عنوان مجموعه‌ای جدید از نشر نخستین است که هر جلد آن خلاصه‌ای از مشهورترین رمان‌های جهان است. به تازگی دو عنوان از این مجموعه به نام‌های «جنایت و مکافات» و «دو دلداده» برای نوجوانان منتشر شده است.
 
«جنایت و مکافات» با بازنویسی ای. بی. یهوشوئا و تصویرگری سونیا بوگایوا نسخه بازنویسی و خلاصه شده‌ای از شاهکار ادبیات روسیه نوشته فئودور داستایوفسکی است که از سوی انتشارات پوشکین در مجموعه «حفظ داستان» منتشر شده است. بازآفرینی «جنایت و مکافات» نخستین بار در سال ۲۰۱۱ به زبان ایتالیایی منتشر شد و ترجمه انگلیسی آن هم در سال ۲۰۱۴ انتشار یافت.

این کتاب داستان دانشجویی به نام راسکولْنیکُف را روایت می‌کند که به‌خاطر اصول مرتکب قتل می‌شود. بنابر انگیزه‌های پیچیده‌ای که حتی خود او از تحلیلشان عاجز است، زن رباخواری را همراه با خواهرش که غیرمنتظره به هنگام وقوع قتل در صحنه حاضر می‌شود، می‌کُشد و پس از قتل خود را ناتوان از خرج کردن پول و جواهراتی که برداشته می‌بیند و آنها را پنهان می‌کند. بعد از چند روز بیماری و بستری شدن در خانه راسکولنیکف هرکس را که می‌بیند می‌پندارد به او مظنون است و با این افکار کارش به جنون می‌رسد.

کتاب «نامزدان» با عنوان «دو دلداده» با بازنویسی اومبرتو اکو و تصویرگری مارکو لورنتستی نیز ترجمه یکی از کتاب‌های مجموعه حفظ داستان انتشارات پوشکین و از آثار مشهور ادبیات ایتالیا است. «دو دلداده» در سال 2017 تجدید چاپ شد. در این کتاب داستان دختر و پسر جوانی به‌نام لوچیا و رنتسو بیان می‌شود که قرار است توسط کشیش ترسویی به نام دن آبوندیو که کشیش روستایی در کنار دریاچه زیبای کومو بود به عقد هم درآیند اما او با دریافت فرمان دن رودریگو یکی از اشراف‌زادگان، منصرف می‌شود.
 
از مجموعه بازنویسی شده و نوآفرین حفظ داستان، کتاب‌های مختلف دیگری مثل داستان گیلگمش؛ شاه لیر؛ آنتیگونه؛ دماغ اثر نیکلای گوگول؛ کاپیتان نمو، سفرهای گالیور، و سیرانو دوبرژراک اثر ادموند روستان، به چاپ رسیده است.
 
هدف این مجموعه، حفظ داستان‌های بزرگ ادبیات جهان با متن‌های ساده، روان و یکسری تصاویر است که برای نوجوانان و جوانان نوشته شده.
 
خود این مجموعه نیز داستانی دارد. ماجرا از این قرار است که «الساندرو باریکو» (داستان‌نویس مشهور ایتالیایی، که فیلم افسانه ۱۹۰۰ براساس یکی از نمایشنامه‌های او ساخته شده است) و یکی دیگر از نویسندگان، سال‌ها پیش این ایده به ذهن‌شان رسید که رمان‌ها و داستان‌های معروف جهان را برای نسل جوان و خوانندگان عام، به زبانی نو و ساده‌تر عرضه کنند تا غبار زمان و دگرگونی روزگار، آن‌ها را از یادها محو نکند. هر کتاب با شرح و توضیح نویسندگان درباره خاستگاه آثار در پایان هر داستان همراه است.
 
داستان‌ها از فرهنگ‌ها، زمان‌ها و نسل‌های مختلف هستند؛ از تراژدی‌های یونان گرفته تا رمان روسی قرن نوزدهم و امثال آن، که طی نسل‌های متمادی الهام‌بخش بوده‌اند. کتاب‌های این مجموعه علاوه بر ارزش‌های ادبی و زبانی، حامل ارزش‌های انسانی و اخلاقی‌اند. با این مجموعه، حتی کسانی که مطالعات پیشرفته‌تری دارند، روزنه‌های خوبی به ادبیات جهان خواهند داشت.
 
کتاب‌های مجموعه «حفظ داستان» در سال‌های مختلف از ۲۰۱۰ به این طرف منتشر شده‌اند و همچنان تجدید چاپ می‌شوند.
 
علاوه بر این مجموعه، از مجموعه‌های دیگر هم کتاب‌هایی چون آثار تولستوی، چارلز دیکنز، جین آستین، ویکتور هوگو، مارک تواین، اسکار وایلد، ویلیام شکسپیر و دیگران به مجموعه ما افزوده خواهند شد. آثاری چون جنگ و صلح، بینوایان، تام سایر، هکلبری فین، فرانکنشتاین، تصویر دوریان‌گری، هملت، غرور و تعصب و کتاب‌های خواندنی دیگر.
 
نشر نخستین، کتاب‌های «جنایت و مکافات» و «دو دلداده» را با ترجمه شهاب‌الدین عباسی با شمارگان 770 نسخه و قیمت 20 هزار تومان برای هرجلد منتشر کرده است.