شناسهٔ خبر: 63290 - سرویس دیگر رسانه ها

دهمین جلد آموزش داستان‌نویسی پیشرفته به‌زودی چاپ می‌شود

ابوالفضل درخشنده، از دریافت مجوز و چاپ دهمین جلد از مجموعه کتاب‌های آموزش داستان نویسی پیشرفته خبر داد.

دهمین جلد آموزش داستان‌نویسی پیشرفته به‌زودی چاپ می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ابوالفضل درخشنده داستان‌نویس و مدرس داستان‌نویسی در گفتگویی گفت: دهمین جلد از مجموعه آموزش داستان نویسی پیشرفته با عنوان «روش‌های نقد و نقش مکاتب ادبی در هنر داستان‌نویسی» به‌تازگی موفق به اخذ مجوز چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و به‌زودی توسط انتشارات حدیث قلم منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

وی افزود: این‌کتاب در ۲ فصل تألیف شده است. به‌این‌ترتیب ابتداء به نقش مکاتب ادبی در هنر داستان نویسی پرداخته‌ام و سپس مخاطب را با روش‌های نقد و شرایط یک منتقد آشنا می‌کنم.همانگونه که به کررات مشاهده کرده‌اید؛ برخی از منتقدان، نقد داستان را بر اساس مکاتب ادبی غربی ملاک بحث خود قرا می‌دهند که متأسفانه این‌رویه به نظر من کاملاً غلط است! به همین علت برای اثبات این رویه غلط، مانند ۹ جلد کتاب آموزش داستان نویسی پیشرفته، باز هم یک فرضیه دارم و بر اساس آن، تحقیقی ارایه کرده‌ام

این‌مدرس داستان‌نویسی گفت: پیش از ورود به روش‌های نقد ادبی، باید بررسی‌ای کوتاه درخصوص نقش مکاتب ادبی در هنر داستان‌نویسی داشته باشیم. به‌این‌ترتیب فرضیه ادعایی‌ام در فصل اول، این‌ است که «مکاتب ادبی غربی، هیچ نقشی در هنر داستان نویسی نداشته‌اند و تنها فکر اولیه برای نگارش در اختیار هنرمندان نویسنده قرار داده‌اند!» در نتیجه هرگونه نقد براساس مکاتب ادبی غربی، نوعی فریب مخاطب است و کاملاً جنبه سلیقه شخصی دارد؛ که با یک بررسی ساده می‌توان موارد بسیاری را مشاهده کرد که یک داستان، در مکاتب مختلف مورد توجه قرار گرفته و منتسب به آن مکتب شده است.

درخشنده گفت: در این کتاب همچنین سعی کرده‌ام ثابت کنم ۱- مکاتب ادبی ادعایی غربی، هیچ تکنیکی به هنر داستان نویسی اضافه نکرده‌اند و تنها فکر اولیه برای نگارش داستان ایجاد کرده‌اند؛ و ۲- به این نکته مهم واقف می‌شویم که برای نقد یک اثر ادبی باید با تکنیک آشنا بود نه نوع نگاه مکاتب غربی به ایجاد فکر اولیه! به همین دلیل با نگرش به ۹ جلد کتاب منتشر شده «آموزش داستان‌نویسی پیشرفته» و آگاهی از روش نقد تکنیکی، به مبحث نهایی که «روش‌های نقد ادبی» است، می‌پردازیم.

وی در پایان گفت: دهمین جلد «آموزش داستان‌نویسی پیشرفته» به‌زودی با ۳۶۰ صفحه و قیمت ۵۰ هزار تومان توسط انتشارات حدیث قلم منتشر می‌شود