شناسهٔ خبر: 63305 - سرویس دیگر رسانه ها

علوم انسانی پیشتاز ثبت پایان‌نامه

طبق گزارش عملکرد تبصره ۹ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹، گروه علوم انسانی پیشتاز ثبت پارسا (پایان‌نامه و رساله) در کشور بوده است.

علوم انسانی پیشتاز ثبت پایان‌نامه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ تاکنون ۴۳۶ دانشگاه‌، پژوهشگاه‌، و مؤسسه‌ آموزش ‌عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی عضو سامانه ملی ثبت پارسا و پیشنهاده هستند.

طبق تبصره ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» مصوبِ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی این قانون، مصوبِ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران؛ همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی باید تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های (پارسا) دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه‌بندی ندارند، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، همانندجویی و تمام‌متن پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های خود را ثبت کنند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گزارش عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی را در پیروی از قانون یاد شده در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ در ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌ها منتشر کرده است.

ثبت پارسا و پیشنهاده در سامانه «ثبت»‌ در نشانی SABT.IRANDOC.AC.IR و رایگان انجام می‌شود.

در این سامانه، دانشجویان پس از تصویب پیشنهاده، داده‌ها و تمام‌متن آن‌ها را درون‌دهی و شناسه رهگیری دریافت می‌کنند. پارسا نیز پس از درون‌دهی داده‌ها و بارگذاری فایل تمام‌متن و تأیید ایرانداک، آماده بررسی مؤسسه می‌شود. با پذیرش مؤسسه، فرایند ثبت به پایان می‌رسد.

در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹، در مجموع ۴۳۶ مؤسسه، نزدیک به ۵۶ هزار پارسا (۴۹ هزار پایان‌نامه و نزدیک به هفت هزار رساله) و ۳۶۰ مؤسسه، بیش از ۴۰ هزار پیشنهاده (۳۶ هزار پایان‌نامه و چهار هزار رساله) در سامانه ثبت کرده‌اند.

گروه آموزشی علوم انسانی با نزدیک به ۲۷ هزار پارسا و بیش از ۱۷ هزار پیشنهاده، بیشترین شمار ثبت را در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹، به خود اختصاص داده است. پس از آن به ترتیب گروه آموزشی فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، هنر، علوم پزشکی و دامپزشکی قرار دارند.

ریز گزارش ثبت پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، و پیشنهاده‌ها در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ به زودی در نشانی irandoc.ac.ir/about/report در دسترس قرار می‌گیرد.