شناسهٔ خبر: 63612 - سرویس دیگر رسانه ها

نگاهی به کتاب «معماری و همدلی» معماری معاصر؛ ایجاد محدودیت در زیبایی‌شناسی وفاصله داشتن از زندگی

کتاب «معماری و همدلی» مجموعه‌ای از سخنرانی‌های انجام‌شده توسط متفکرین پیشگام در حوزه‌های معماری و نظریه زیبایی‌شناسی است و به موضوعاتی میان‌رشته‌ای با معماری می‌پردازد.

معماری معاصر؛ ایجاد محدودیت در زیبایی‌شناسی وفاصله داشتن از زندگی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «معماری و همدلی» نوشته، یوهانی پالاسما، هری فرانسیس مالگریو، سارا رابینسون، ویتوریو گالیسی و فیلیپ تیدول با ترجمه محمد گلشن و نیما اسماعیلی به تازگی از سوی انتشارات کتابکده کسری منتشر شده است.

این کتاب سومین جلد از مجموعه کتاب‌های منتشر شده از انتشارات Design Reader است که به مطالعه نظرات متفکرین پیشگام در حوزه‌های معماری و نظریه زیبایی‌شناسی می‌پردازد.

در مقدمه این کتاب اشاره شده؛ پژوهش‌های میان‌رشته‌ای از این جهت اهمیت دارند که در دنیای امروز پیچیدگی مسائل اجتماعی، فرهنگی، زیستی، هنری بالاخص معماری به حدی افزایش یافته که دیگر صرفاً با کمک یک رشته و یک علم نمی‌توان پاسخ مناسب و کاملی برای آن‌ها یافت. برای نمونه، هدف و دلیل ساختن و طراحی کردن خانه‌ها و ساختمان‌ها را نمی‌توان بدون توجه به ریشه‌های فرهنگی، جامعه‌شناختی و زیست‌شناسی بررسی کرد.

آنطور که پروفسور یوهانی پالاسما در این کتاب می‌گوید: «معماری معاصر اغلب به سردی عاطفی، ایجاد محدودیت در حس زیبایی‌شناسی و فاصله داشتن از زندگی متهم بوده است. دلیل این انتقاد، از درگیری ما معماران با نگرش‌های فرمالیستی سرچشمه می‌گیرد در حالی که بهتر است خود را مشغول هماهنگ کردن ساختمان‌های‌مان با واقعیت‌های زندگی و ذهن انسان نمائیم و با صداقت تمام به این سوال بیاندیشید آیا ما معمولاً خانه‌های خود را بر اساس معیارهای کاربردی و زیبایی‌شناسی طراحی می‌کنیم یا اینکه آن‌ها را به عنوان زمینه‌ها و پیش زمینه‌هایی می‌سازیم که نمایانگر تجربه‌های کسب شده از موقعیت‌های زندگی باشد؟»

محمد گلشن و نیما اسماعیلی مترجمین این کتاب، هدف از ترجمه کتاب «معماری و همدلی» را اشاعه فرهنگ نوین میان رشته‌ای و اهمیت و ضرورت چنین نگرشی در دنیای معماری امروزیست که جای خالی آن به شدت حس می‌شود عنوان کرده‌اند.

کتاب «معماری و همدلی» نوشته، یوهانی پالاسما، هری فرانسیس مالگریو، سارا رابینسون، ویتوریو گالیسی و فیلیپ تیدول با ترجمه محمد گلشن و نیما اسماعیلی در ۱۰۴ صفحه از سوی انتشارات کتابکده کسری به قیمت ۳۰ هزار تومان در بازار کتاب عرضه شده است