شناسهٔ خبر: 63951 - سرویس دیگر رسانه ها

به نام موسیقی به نفع بخش اداری ارشاد/ نفع افزایش سهم موسیقی در بودجه 1400به مدیران و ادارات می‌رسد، نه هنرمندان

  

فرهنگ امروز/ بیتا یاری

در ذیل بند «برنامه حمایت و صیانت از موسیقی ملی» جدول برنامه‌وبودجه وعده   80 میلیارد و 500 میلیون تومان برای هزینه‌کرد در موسیقی توسط دولت اختصاص داده‌شده است.این مبلغ نشان‌دهنده 44درصد رشد نسبت به سال گذشته در بودجه بخش موسیقی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی است.اما افزایش بودجه در کجا و برای چه انجام‌شده است؟ به جدول نگاهی بیندازید.
بزرگ‌ترین افزایش بودجه به سرفصل «ایجاد آرشیو ملی موسیقی ایران» اختصاص دارد که بودجه آن برای سال آتی بیش از سه و نیم برابر شده است. و در جدول بودجه موسیقی، این بزرگ‌ترین درصد افزایش است. که تاکنون مشخص نشده آیا معاونت هنری یا دفتر موسیقی نسبت به آرشیو موسیقی ایرانی اقدام صورت می‌دهند یا کدام شرکت زیرمجموعه یا پیمانکاری بودجه این ردیف را به مصرف رسانده و می‌رساند. یعنی اگر شما هم متوجه شدید که این سرفصل ردیف بودجه در کجا خرج می‌شود نویسنده را نیز مطلع فرمایید.اصولا اولین‌بار نیز فرزاد طالبی مدیر وقت دفتر موسیقی در دولت اول تدبیر و امید وقتی عهده‌دار سمت مدیریت دفتر موسیقی بود در سال 1395 وعده داده بود که تا پایان آن سال ایجاد آرشیو ملی موسیقی ایران پایان می‌پذیرد و استمرار «ایجاد» آن تا به امروز حتی با عوض شدن معاونت هنری و مدیران دفتر موسیقی جای تعجب دارد.
برای سال آتی 72درصد از بودجه «کمک به موسسات، مراکز، انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های صنفی موسیقی» کاسته شده است و بودجه این ردیف به کمتر از 30درصد سال 99تقلیل پیداکرده است. با توجه به ادغام انجمن‌ها و موسساتی چون توسعه هنرهای معاصر این ردیف بودجه احتمال کاهش داشت. اما انجمن موسیقی ایران منحل نشده و در انجمن‌های دیگر نیز ادغام نشده است و می‌بایست این ردیف باقی می‌ماند. اما آنچه مشخص نیست کمک به نهادهای صنفی موسیقی است که با توجه به عدم انتشار هزینه‌کرد بودجه در دو سال گذشته زیرمجموعه معاونت هنری وزارت ارشاد مشخص نیست در سال‌های پیشین چگونه و چه مقدار به اصناف موسیقی کمک شده است و آیا در سال آینده این مبلغ برای فعالیت صنفی کفاف می‌دهد؟ باید متذکر شد خانه موسیقی ردیف بودجه جداگانه دارد و امسال نیز 65درصد افزایش بودجه برای این خانه در ردیفی جداگانه لحاظ شده است. هرچند تاکنون هیچ‌گونه جدول مالی هزینه‌کرد بودجه دریافتی از ارشاد این موسسه فرهنگی هنری که ذیل وزارت ارشاد قرار دارد منتشرنشده است.
اما حمایت از موسیقی نواحی و آیینی تنها 5درصد افزایش بودجه داشته است که نشان می‌دهد با وجودکاستی‌های فراوان در این حوزه دولت آن را مکفی می‌داند. همانطور که در سال‌های گذشته اغلب موزیسین‌های بلندآوازه نواحی با فقر و بدبختی دست‌به‌گریبان بوده‌اند و بهره‌ای از بودجه دولتی نبردند بعد از این هم قرار نیست این وضعیت بغرنج بهبودی پیدا کند.
بودجه دفتر موسیقی، 80درصد نسبت به مبلغ سال 1399 رشد را نشان می‌دهد و همین‌طور بودجه بنیاد رودکی 71درصد افزایش داده‌شده است. این دو بخش از زیرمجموعه معاونت هنری وزارت ارشاد در دو سال گذشته هیچ‌کدام از اطلاعات مالی هزینه کرد بودجه‌ای را شفاف‌سازی‌ نکرده‌اند و مشخص نیست با وجود تعطیلی تمامی امورات موسیقی در سال 99 بودجه در این دو بخش چگونه به مصرف رسیده است که برای آن افزایش قابل توجهی درخواست شده است. عملکرد دوساله گذشته دفتر موسیقی و بنیاد رودکی به لحاظ مالی در هاله‌ای از تاریکی است چراکه پیش از آن هزینه‌کرد بودجه به‌صورت رسمی منتشر می‎شده است و اکنون متوقف شده.
بنیاد رودکی به عنوان دارنده ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران ردیف بودجه جداگانه‌ای برای ارکسترها دارد که برای آن امسال 51درصد رشد قایل شده است و این افزایش در نسبت با افزایش بودجه بنیاد رودکی بیست درصد کمتر است. یعنی امورات ستادی و مدیریتی بنیاد رودکی به‌مراتب بیشتر بودجه‌بر تشخیص داده‌شده است تا دو ارکستر مجموعا چندصد نفری ذیل مدیریت این بنیاد.
جشنواره‌های موسیقی نیز بهره آن‌چنانی از سفره گسترده دولت در سال آتی نبرده‌اند و تنها 16درصد برای برگزاری جشنواره‌های موسیقی افزایش بودجه لحاظ شده است که حتی در مقایسه با نرخ تورم یا نگاه مدیران دولتی موسیقی برای هزینه رتق‌وفتق امور دفتری خویش هم بسیار ناچیز می‌نماید.
اما فعالیت نظارتی در حوزه موسیقی هم برای سال آتی 95درصد به نسبت سال 99 افزایش بودجه داده‌شده است تا بطور متوسط 44درصد افزایش بودجه در بودجه سال آتی موسیقی لحاظ گردد. از این رو می‌توان گفت بودجه به سمت کارهای اجرایی و ستادی در وزارت ارشاد چرخیده است و چاقی بودجه صرف امور مدیریتی خواهد شد و فعالیت‌های موسیقایی و اجرایی و حمایت از برنامه‌های موسیقی و موزیسین‌ها در درجه چندم اهمیت برای افزایش در بودجه بوده و بهبودی در آن مدنظر نیست.

روزنامه اعتماد