شناسهٔ خبر: 64118 - سرویس دیگر رسانه ها

به قلم محمد دهقانی منتشر می‌شود: انتشار حواشی آثار و مقالات مینوی پس از چهل سال/ «زندگی‌نامه فلسفی نیچه» در دست نگارش

محمد دهقانی از انتشار حواشی آثار مجتبی مینوی و نقدهایی که او بر سایر نویسندگان وارد کرده است با عنوان «ویراستار خاموش» خبر داد.

انتشار حواشی آثار و مقالات مینوی پس از چهل سال/ «زندگی‌نامه فلسفی نیچه» در دست نگارش

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد دهقانی، نویسنده و پژوهشگر در این باره گفت: در کتاب «ویراستار خاموش» کتاب‌ها و مجلاتی که مینوی در آن مقالاتی را نوشته است استخراج کرده‌ام و بسیاری از نکته‌ها و مطالب درخور توجه ادبی، تاریخی و هنری را از حواشی آن‌ها بیرون کشیده‌ام که متاسفانه بیش از چهل سال است که مغفول مانده و کسی چنان که باید به آن توجه نکرده است.

او افزود: مینوی از کار شاعران و نویسندگان معاصر خود همچون مرحوم محدث ارموی و باستانی پاریزی انتقاد کرده است که گاه با لحنی تند و پرخاشگرانه بیان و غالبا گاه نکات علمی ارزشمند درباره تاریخ و ادبیات گذشته و معاصر ایران گفته است.

دهقانی ادامه داد: نکته‌ای که درباره آثار مینوی دیده می‌شود این است که او یادداشت‌های تصحیحی و انتقادی را در کنار صفحات می‌نوشت و ظاهرا فرصت نمی‌کرده آن‌ها را با مترجمان و نویسندگان در میان بگذارد؛ از این جهت می‌توان او را «ویراستار خاموش» نامید.

به گفته این پژوهشگر یادداشت‌های مینوی را می‌توان بر حسب نوع موضوع به بخش‌های مختلف تصحیح و تحقیق، ترجمه، شعر، داستان، تاریخ، سیاست و اجتماعیات تقسیم کرد که درباره هر یک مقاله یا کتابی تدارک دیده است. این کتاب در دست چاپ است و از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر خواهد شد.

همچنین کتاب‌ «زندگی‌نامه فلسفی نیچه» نیز از دیگر آثاری است که به قلم محمد دهقانی از سوی نشر نی منتشر خواهد شد.