شناسهٔ خبر: 64242 - سرویس دیگر رسانه ها

کتاب انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفۀ تاریخ ایران به بازار نشر آمد

کتاب انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفۀ تاریخ ایران به قلم سیدجواد طاهائی و به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

کتاب انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفۀ تاریخ ایران به بازار نشر آمد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ساحت اندیشه و نظر، حتی در انتزاعی‌ترین سطوح و لایه‌های خود برکنار از نسبت با واقعیت‌های انضمامی و تاریخی نیست. غایت دستگاه‌های نظری و نظامات اندیشه‌ای معنادار کردن موقعیت‌ها و واقعیت‌هائی است که آدمیان در حیات فردی و جمعی خود با آنها مواجه‌اند و خلال این معنابخشی راه انتخاب و عمل گشوده می‌شود. اغلب دستگاه‌های فلسفی و نظریه‌های علوم انسانی مدرن تلاشی برای پاسخ به پرسش "اکنونیت" و حدود و مختصات آن در نسبت به تمدن گذشته و آینده هستند؛ اکنونیتی که ذیل عناوینی چون ترقی، توسعه، تجدد، تمدن و امثال آنها صورتبندی و در نسبت با رخدادهای مهمی چون دو انقلاب کبیر (یعنی انقلاب صنعتی در بریتانیا و انقلاب سیاسی در فرانسه) فهم می‌گردد. در حقیقت، رخدادهای بزرگ و سرنوشت ساز به مثابه نقاط نمایان موقعیت تاریخی موضوع تأمل و نظرورزی قرار گرفته و می‌گیرد.

در ایران معاصر نیز ساحت اندیشه خالی از التفات تاریخی و تلاش برای معنادهی به وضع کنونی نبوده است. از آنجا که به موازات حرکت ما توسعه و تجدد نیز از جایگاه قبلی خود به نقاط جدیدی عزیمت می‌کنند، محکوم به آنیم که آنها را همواره به مثابه "عدم" و "فقدان" تجربه و درک کنیم. این امر باعث شده تا واقعیت محقق جامعۀ ایران و تحولات و فراز و نشیب‌های آن که خصوصاً با وقوع انقلاب کبیر اسلامی به سطح بالاتری از بازیگری در تاریخ وارد شده است، عملاً نادیده و نااندیشیده باقی بماند.

از نظر ما خروج از بن‌بست نظری و دانشی مذکور جز از طریق درک مستقل و خوداتکای موقعیت کنونی فرهنگ و جامعۀ ایران میسر نیست. این امر خصوصاً با تلاش در جهت به دست دادن درکی نظری از انقلاب ۵۷، به مثابۀ نقطۀ تعیین‌کنندۀ اکنونیت و لحظۀ حال جامعۀ ایران، مرتبط است.

کتاب حاضر "انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفۀ تاریخ ایران" را می‌توان نمونه‌ای مهم و برجسته از این ژانر نظری جدید قلمداد کرد. محقق و نویسندۀ ارجمند، جناب آقای دکتر طاهایی کوشیده تا با رفت و برگشتی میان ساحت اندیشه و تاریخ، انقلاب اسلامی را به مثابه تجسم و تحصل آنچه فلسفۀ تاریخ ایران با محوریت "امر مطلق" می‌نامد، مورد شناسایی قرار دهد. در این مسیر او ضمن راهجویی از مسیرهای پیمودۀ برخی متفکران معاصر ایرانی، به گفتگویی انتقادی با آنان وارد شده و بنیاد طرح خود را نسبت با کاستی‌های موجود در آن اندیشه‌ها پی می‌افکند.

علاقه مندان برای خرید از سایت و فروشگاه‌های انتشارات سوره مهر می‌توانند به اینجا مراجعه کنند.