شناسهٔ خبر: 64298 - سرویس دیگر رسانه ها

راهنمای سفر به کیش و استانیول

شهر زیبا و تماشایی استانبول ، با وجود طبیعتی شگفت انگیز و تاریخی غنی و پر فراز و نشیب به شهرت جهانی رسیده  و در میان ده شهر دیدنی جهان قرار گرفته است . استانبول دارای امتیازات منحصر بفرد فراوانی است که یکی از آن ها قرار گیری در میان دو قاره آسیا و اروپاست . این شهر توسط تنگه بسفر به دو نیمه اروپایی و آسیایی تقسیم شده که هر سمت چهره ای خاص و بسیار دیدنی دارد . علاوه بر این وجود خلیج شاخ طلائی ، دریای مرمره و دریای سیاه سبب زیبائی دو چندان این شهر شده است .

شهر استانبول همچنین بازاری بزرگ است که بسیاری از پوشاک مورد مصرف در منطقه خاورمیانه را تامین میکند و بسیاری از مسافران این شهر تنها به قصد خرید از بازار های متنوع این شهر عازم این سفر می شوند . بنابراین خرید و بازار گردی از بخش های جذاب دیگر این سفر خواهد بود .

خوشبختانه این شهر شگفت انگیز در تور استانبول فاصله کمی از مرزهای ایران قرار دارد و به همین علت به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایرانیان تبدیل شده است . از این رو سالانه میلیون ها ایرانی برای گذرا تعطیلات خود عازم استانبول می شوند . در ضمن همین فاصله کوتاه و پائین بودن هزینه های سفر و اقامت در این شهر از دلایل دیگر رغبت برای سفر به شهر استانبول است .

در ادامه این مطلب قصد داریم برخی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول را به شما معرفی کنیم و اطلاعاتی هر چند مختصر را در اختیارتان قرار دهیم ، پس تا انتهای این مقاله سفر باتو همرامان باشید

۱بازدید از بنای تاریخی ایا صوفیه

در ابتدا شما را با یکی از آثار باستانی باشکوه این شهر آشنا می کنیم ، که با قدمتی هزار ساله به نماد شهر استانبول تبدیل شده است . مسجد تاریخی ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول است که در دنیا به شهرت رسیده و احتمالا شما نیز  تصویر گنبدهای زیبای آن را در اغلب فیلم ها و یا تصاویر دیده اید

جالب است بدانید ایاصوفیه در سال ۵۳۷ میلادی توسط امپراتوری بیزانس ( به دستور ژوستین یکم ) ساخته شد و در ابتدا یکی از بزرگترین کلیساهای مسیحیت در سرزمین شرق بود . و برای قرن ها بعنوان بزرگترین کلیسای کاتولیک رومی شناخته می شد . اما با روی کار آمدن عثمانیان و فتح این شهر توسط مسلمانان ، این بنا از کلیسا به مسجد تبدیل شد و تغییراتی ظاهری بسیاری در آن صورت گرفت . و از همان زمان نمازهای پنج گانه مسلمانان در آن برپا گردید .

این روند تا سال ۱۹۳۱ میلادی به همان شکل باقی ماند و پس از استقلال این کشور  دربهای ایاصوفیه برای چندین سال به روی عموم بسته شد و سپس در سال ۱۹۳۵ میلادی بعنوان موزه بازگشایی شد . ایاصوفیه دارای معماری خاص و بسیار باشکوهی است د اینکه با گذشت هزار و پانصد سال تا به امروز پابرجا ایستاده گویای همین عظمت و شکوه در ساخت آن است . بنای ایا صوفیا در کنار دیگر آثار تاریخی ارزشمند شهر استانبول  ، در محله معروف و تاریخی سلطان احمد واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است . برای دستیابی به ان می توانید از اتوبوس ، مترو  استفاده کنید و پیشنهاد می کنیم به گونه ای برنامه ریزی کنید تا همه این آثار تاریخی را در یک روز ببینید .

جاذبه های دیدنی در جزیره کیش

تور کیش همواره مقصدی ایده آل برای گذران تعطیلاتی بیاد ماندنی و رویایی است و به خصوص در شرایط اقتصادی کنونی و همچنین همزمان با شیوع ویروس کرونا میل و رغبت برای سفر به این جزیره بیشتر شده است . هوای پاکیزه ، سواحل زیبا ، آبهای گرم و زلال و آرامش حاکم بر این جزیره سبب این میزان از علاقه برای سفر به کیش شده است . البته نمی توان از امکانات رفاهی و تفریحی موجود در جزیره کیش غافل شد و روز به روز به تعداد هتل ها و مراکز خرید شیک و مدرن آن افزوده می گردد .

و البته این تمام امتیاز کیش نیست و احتمالا می دانید که این جزیره تاریخ و تمدنی طولانی دارد ، از این رو بازدید از آثار تاریخی موجود در این جزیره بخش جدائی ناپذیر از سفر شما خواهد بود . در ادامه با ما همراه شوید تا به اتفاق هم گوشه و کنار این جزیره شگفت انگیز را بهتر بشناسیم :

شهر زیر زمینی کاریز

در ابتدا شما را با یکی از دیدنی ترین آثار تاریخی موجود در جزیره کیش آشنا می کنیم ،  تا درک بهتری از تاریخ و تمدن هزاران ساله این سرزمین داشته باشید . کاریز همان قنات است که به دست اجدامان ساخته شده تا بتواند در فصدل خشک جوابگویی نیاز آب مردمان این جزیره باشد. این منطقه شگفت انگیز هزار سال قدمت دارد و نمایانگر دانش و تمدن ایرانیان باستان را برای دستیابی به آب و نگهداشت آن است . کاریز در واقع همان قنات است که در زیر زمین حفر می گردد و ساخت آن در مناطق خشک و کویری رواج بسیاری داشت . کاریز کیش نمونه ای کامل از یک قنات است که بقدری وسیع است که نام شهر را بر آن گذذارده اند . کاریز کیش در حدود ده  هزار متر مربع مساحت دارد و در عمق شانزده متری از سطح زمین ساخته شده است . و امروزه بخش های مختلفی به آن افزوده شده که برای گردشگری جذاب است .