شناسهٔ خبر: 64307 - سرویس دیگر رسانه ها

همایش «کودتای سوم اسفند 1299، زمینه‌ها و پیامدها» برگزار می‌شود

به همت پژوهشکده تاریخ معاصر؛ همایش «کودتای سوم اسفند 1299، زمینه‌ها و پیامدها» برگزار می‌شود.

همایش «کودتای سوم اسفند 1299، زمینه‌ها و پیامدها» برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ این پژوهشکده در نظر دارد با توجه به تقارن 3 اسفند 1399 با صدسالگی کودتای سیاه در ایران، همایش «کودتای سوم اسفند 1299، زمینه‌ها و پیامدها» را به شکل مجازی برگزار کند.
 
دکتر رضا قریبی، دبیر اجرایی همایش، در گفت‌وگو با روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، اظهار داشت: از آنجا که امسال صد سال است که از عملیات کودتای 3 اسفند 1299 می‌گذرد، لازم است ضمن بررسی عمیق زمینه‌ها و عوامل شکل‌گیری این کودتا، به پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت این رویداد نیز نظر انداخته شود؛ ازهمین‎رو پژوهشکده تاریخ معاصر در نظر دارد به مناسبت صدسالگی کودتای سیاه، همایش دوروزه «کودتای سوم اسفند 1299، زمینه‌ها و پیامدها» را برگزار کند.
 
وی افزود: این همایش با توجه به اپیدمی کرونا، به صورت مجازی در روز 3 اسفند 1399، از ساعت 14 تا 18 و 4 اسفند از ساعت 9 تا 13 برگزار می‌شود. در این همایش جمعی از صاحب‌نظران حوزه تاریخ معاصر به واکاوی نقش استعمار انگلیس، کانون‌های صهیونیستی و عوامل نفوذی آنها در کودتای 3 اسفند 1299 و زمینه‌چینی و آماده‌سازی برای روی کار آمدن سلسله پهلوی به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.
 
قریبی در ادامه افزود: در این همایش علمی، شخصیت‌های علمی بنام حوزه تاریخ معاصر، از جمله عبدالله شهبازی، دکتر موسی نجفی، دکتر موسی حقانی، خسرو معتضد، دکتر منوچهر محمدی، دکتر مجید تفرشی، دکتر محمدحسن رجبی، علی‌اکبر رنجبر کرمانی، عباس سلیمی نمین و... سخنرانی خواهند کرد.
 
قریبی با اشاره به اهمیت این رویداد در تحولات بعدی تاریخ معاصر ایران، از ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی سخن گفت و ضمن اشاره به اوضاع یکصد سال پیش ایران اظهار داشت: در آن اوضاع و بعد از ملغی شدن قرارداد 1919، درحالی‌که دلسوزان ایران برای احیا و اعاده مشروطیت به منظور نجات ایران از سلطه انگلستان تلاش می‌کردند، عملیات کودتا با سردمداری قزاقی گمنام و روزنامه‌نگاری شهره به وابستگی به انگلستان آغاز شد و در 3 اسفند 1299، تهران به تصرف کودتاچیان انگلیسی درآمد.
 
وی افزود: سیاست استعماری بریتانیا با نقش‌آفرینی جناح صهیونیستی حاکمیت انگلیس با صحنه‌گردانی حکومت هند بریتانیا، وزارت دریاداری،‌ وزارت جنگ و بانک شاهنشاهی در این برهه به دنبال روی کار آوردن حکومتی وابسته با کودتای نظامی بود. برای آماده شدن زمینه این کودتا، مهره‌های داخلی این قدرت ازجمله سر اردشیر جی، کمیته آهن و منورالفکرانی که تز «دیکتاتوری منوّر» را مطرح می‌کردند به میدان آمدند و با تجهیز قوای قزاق در قزوین و کمک‌های بانک شاهنشاهی انگلیس در ایران، این سناریو کلید خورد.
 
علاقه‌مندان برای استفاده از این همایش می‌توانند در زمان یادشده به نشانی الکترونیکی www.iichs.ir/webinar.aspx مراجعه کنند.