شناسهٔ خبر: 64435 - سرویس دیگر رسانه ها

به مناسبت گرامیداشت صدمین زادروز سیمین دانشور؛ ‌فراخوان جایزه پژوهش‌های ادبی سیمین‌ منتشر شد

فراخوان جایزه پژوهش‌های ادبی سیمین با محوریت ادبیات داستانی ایران منتشر شد.


‌فراخوان جایزه پژوهش‌های ادبی سیمین‌ منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ظهر دوشنبه 18 اسفندماه 1399 در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب، گفت: شهرداری شیراز به مناسبت صدمین زادروز زنده‌یاد دکتر سیمین دانشور، این جایزه پژوهشی ادبی را در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می‌کند.
 
دکتر مرتضی جعفری با بیان این مطلب که سال ۱۴۰۰ صدمین سالروز تولد بانو سیمین دانشور است که ادبیات معاصر ایران به ویژه در حوزه داستان‌نویسی و ترجمه مرهون خدمات و آثار اوست، تشریح کرد: محورهای بخش اصلی این جایزه ادبی «شیوه‌های نقد داستان»، «ادبیات تطبیقی و موضوعات میان‌رشته‌ای با حوزه داستان‌نویسی»، «نقد داستان و بررسی نقدهای موجود (با تکیه بر آثار داستان نویسان)»، «ژانرهای مختلف داستان معاصر»، «تاریخ داستان‌نویسی شهرها، استان‌های ایران»، «نقد و تحلیل عناصر هنری و زیبایی‌شناسی در داستان معاصر»، «داستان در ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات پایداری»، «داستان کودک و نوجوان»، «نقش داستان در ادبیات فارسی معاصر»، «تأثیرپذیری داستان معاصر از قصه‌های فولکلور و باورهای عامیانه»، «شیوه‌های ارتقای جایگاه داستان فارسی در ادبیات جهان»، «جایگاه داستان نویسان ایران در فراسوی مرزهای ایران»، «تأثیرپذیری داستان‌نویسان ایران از نویسندگان جهان» و کلیه موضوعات مرتبط با حوزه داستان و داستان‌نویسی ایران خواهد بود.
 
وی افزود: پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را در محورهای بخش ویژه همچون «نقد آثار سیمین دانشور»، «نقش و جایگاه زنان در داستان‌نویسی ایران»، «نقد آثار زنان نویسنده ایران»، «تأثیر سیمین دانشور بر نویسندگان ایران»، «جایگاه داستان‌نویسان شیراز در داستان‌نویسی ایران» و «نقد آثار داستان‌نویسان شیراز» به دبیرخانه این جایزه ادبی ارسال کنند.
 
بر اساس این گزارش، آخرین مهلت ارسال مقالات  ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ و اعلام نتایج اولیه داوری ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ است و آیین پایانی همایش و جایزه پژوهش‌های ادبی سیمین اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ همزمان با صدمین زادروز زنده‌یاد دکتر سیمین دانشور برگزار می‌شود.
 
اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند برای ارسال مقالات و کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای جایزه پژوهش های ادبی سیمین به آدرس www.siminliteraryaward.ir مراجعه کنند.
 
مقالاتِ منتخب در پایگاه سیویلیکا نمایه و در کتاب چکیده مقالات منتشر شده و به سه مقاله برتر در هر بخش نیز جوایز نقدی نفیس اهدا خواهد شد.
 
یادآور می‌شود: زنده‌یاد دکتر سیمین دانشور که هشتم اردیبهشت ۱۳۰۰ در شیراز به دنیا آمد، اولین زنی است که داستان‌نویسی را به صورت حرفه‌ای در ایران پیش گرفت و شاهکارهایی همچون «سووشون» و ده‌ها کتاب و ترجمه دیگر را از خود به یادگار گذاشت.