شناسهٔ خبر: 64575 - سرویس سایر حوزه‌ها

جریمه سفرهای هوایی چگونه محاسبه می شود؟

جریمه سفرهای هوایی چگونه محاسبه می شود؟

بسیاری از مردم به دلیل آسان بودن سفر با هواپیما، برای سفرهای خود از این وسیله نقلیه استفاده می کنند. سفرهای هوایی به خصوص برای کسانی که عجله دارند و یا می خواهند هرچه سریع تر به مقصد خود برسند، بسیار مناسب هستند.

اما گاهی ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که مجبور شویم بلیط خود را کنسل کنیم و یا بخواهیم برای روز دیگری، بلیط تهیه کنیم. در این شرایط است که متوجه می شویم با وجود راحتی بسیار زیاد سفر هواپیما، قوانین گوناگونی برای کنسل کردن بلیط وجود دارد که گیج کننده هستند.

تفاوت شرایط کنسلی بلیط های گوناگون

اگر به سایت های خرید بلیط رفته باشید و یا خودتان تجربه سفر هوایی را داشته باشید، احتمالا نام بلیط چارتر به گوشتان خورده است. بسیاری از افراد علاقمند به گردش و سفر، به دنبال بلیط های چارتری هستند چون با هزینه کمتر می توانند سفر با کیفیتی را تجربه کنند.

اما با وجود مزیتی که بلیط های چارتر در زمینه هزینه دارند، اگر بخواهید آن را کنسل کنید با شرایط سختی رو به رو خواهید شد. قبل از اینکه به توضیح این شرایط بپردازیم، بهتر است تفاوت های بلیط چارتری و سیستمی را بررسی کنیم تا شرایط آن را بهتر متوجه شویم.

  • بلیط سیستمی

شرکت های هواپیمایی مختلف، هم به صورت مستقیم از سایت خود و هم به صورت غیر مستقیم و با کمک شرکت های چارتر کننده، بلیط های خود را می فروشند. زمانی که شما بلیط اینترنتی هواپیما را از سایت اصلی شرکت خریداری کنید، در واقع بلیط سیستمی خریده اید.

بدیهی است که این گونه بلیط ها قیمت بالاتری نسبت به بلیط های چارتری دارند اما در حقیقت این قیمت ها، هزینه اصلی پرواز می باشند که ثابت هستند. در این موارد جریمه کنسل کردن بلیط نیز ثابت است و شما می توانید به صورت دقیق و کامل، شرایط آن را در سایت ایرلاین مطالعه کنید.

درست است که برای خرید بلیط سیستمی باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید، اما در آن سمت قضیه اگر به دلیل شرایط نامناسب بخواهید آن را کنسل کنید، استرداد هزینه برایتان بسیار راحت تر خواهد بود. بنابراین اگر با آینده نگری پیش بروید، احتمال اینکه متضرر شوید خیلی کم است.

  • بلیط های چارتری

این دسته بلیط ها که به دلیل قیمت مناسب تر، بسیار پرطرفدار هستند، شرایط سخت گیرانه تری برای ابطال بلیط دارند. گفتیم که ایرلاین ها بلیط های خود را به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می فروشند. روش دوم درواقع همین پروازهای چارتری است.

شرکت های چارتر کننده تمامی صندلی های یک ایرلاین را با قیمت پایین تر خریداری می کنند و سپس خودشان همین صندلی ها را برای فروش به صورت بلیط چارتر می گذارند. علت کمتر بودن قیمت بلیط های چارتر نیز همین موضوع است. اما مشکل این بلیط ها، در هنگام کنسل کردن مشخص می شود.

برای ابطال بلیط های سیستمی تنها کافی است وارد سایت اصلی ایرلاین شوید و از طریق پنل کاربری، کار خود را انجام دهید. در بسیاری از موارد ممکن است بتوانید هزینه ای نیز استرداد کنید اما درباره بلیط های چارتری این موضوع فرق می کند.

تفاوت اصلی در این است که برای لغو بلیط چارتری، تنها شرکتی که فروشنده بلیط است می تواند آن را لغو کند و شما دیگر نمی توانید به صورت مستقیم این کار را انجام دهید. به علاوه با توجه به برخی از عوامل تعیین کننده، باید جریمه ای را نیز پرداخت کنید.

عوامل موثر بر مبلغ هزینه کنسلی بلیط

علاوه بر نوع بلیطی که خریداری کرده اید، عوامل دیگری نیز در تعیین جریمه و همچنین قوانین و شرایط کنسلی، تاثیر دارند که در ادامه به صورت کامل به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  • زمان کنسلی

اولین و مهم ترین عاملی که برای محاسبه میزان جریمه وجود دارد، زمان کنسل کردن بلیط است. به صورت کلی هر چه دیرتر دست به کار شوید، جریمه بیشتری را باید پرداخت کنید. به علاوه میزان مبلغی که به شما بر می گردانند نیز کمتر خواهد شد.

در مواردی اگر خیلی دیر بخواهید بلیط را لغو کنید، هیچ هزینه ای به شما برگردانده نخواهد شد. به صورت کلی پروازهای داخلی از انعطاف بیشتری برخوردار هستند و تا 5  ساعت باقی مانده به پرواز نیز می توانید بلیط را لغو کنید. البته این ساعات و قوانین برای هر ایرلاین متفاوت است.

درحالی که پروازهای خارجی را باید بین 24 تا 48 ساعت قبل از پرواز کنسل کنید، اگر در مدت زمان کمتری برای این کار اقدام کنید، مطابق قوانین و شرایط مختص به هر شرکت، مشمول به پرداخت جریمه خواهید بود.

  • کلاس پروازی

هنگام خرید بلیط، کلاس های پروازی مختلفی وجود دارند که با توجه به هزینه و علاقه تان می توانید آن ها را خریداری کنید. پر طرفدارترین کلاس بین مسافران، اکونومی یا همان اقتصادی است که هزینه معقول و کمتری را دارد، در طرف دیگر پروازهای فرست کلاس، هزینه بیشتری را خواهند داشت.

هر چه کلاس پروازی شما بهتر باشد، جریمه ای که برای کنسلی باید پرداخت کنید نیز بیشتر خواهد بود.

  • شناسه نرخی

بسیاری از مسافرین با شناسه نرخی آشنایی ندارند، با این حال این مشخصه بر روی قیمت بلیط های سیستمی و همچنین میزان جریمه و شرایط کنسلی، تاثیر قابل توجهی دارد. هرچه بلیطی که شما خریداری کرده اید ارزان تر باشد، برای لغو آن ملزم به پرداخت جریمه بیشتری خواهید بود.

در ابتدا شاید تصور کنید که این مشخصه نیز مانند کلاس های پروازی در خدمات متفاوت هستند. اما واقعیت این است که شناسه نرخی در واقع تقسیم کننده پروازهای مختلف از یک نوع کلاس می باشد و خدمات ارائه شده تفاوتی ندارند، برای مثال کلاس اکونومی می تواند شناسه های مختلفی داشته باشد.

این تقسیم بندی برای بلیط های سیستمی را شرکت های هواپیمایی ایجاد می کنند تا بتوانند بلیط های خود را در طیف قیمتی وسیع تری ارائه دهند. درواقع به علت وجود این مشخصه است که گاهی کلاس های اکونومی نیز قیمت های مختلفی با یکدیگر دارند.

با وجود یکسان بودن خدمات برای شناسه های مختلف، قوانین و شرایط کنسلی و استرداد برای آن ها متفاوت است. شناسه نرخی در واقع یک سری حروف انگلیسی هستند که در بلیط های هواپیمایی می توانید آن ها را ببینید و برای هر ایرلاین نیز تفاوت دارند و نمی توان قانون یکسانی را تعریف کرد.

هر ایرلاین با توجه به شناسه نرخی و همچنین زمان باقی مانده به پرواز، جریمه های مختلفی را از 10 درصد تا 80 درصد مشخص می کند که مسافرین باید با توجه به بلیط خود، میزان جریمه را پیدا کنند و آن را پرداخت کنند.

برای مثال در ایرلاین آسمان برای شناسه های نرخی O، W و A برای کنسل کردن بلیط از 30 دقیقه قبل از پرواز به بعد، مسافر باید 40 درصد جریمه پرداخت کند، اما در همین ایرلاین اگر شناسه نرخی L، K، H و B داشته باشید، از نیم ساعت مانده به پرواز باید 70 درصد جریمه پرداخت کنید.

  • بلیط های دو طرفه رفت و برگشت

میان تمامی نرخ هایی که برای جریمه کنسلی وجود دارد، هزینه ابطال بلیط های رفت و برگشت از همه بیشتر است. به صورت کلی قیمت تمام شده این گونه بلیط ها برای مسافرین کمتر از پروازهای رفت یا برگشت به صورت تکی است، به همین دلیل نیز مبلغ جریمه بالاتری دارند.

نکته مختص به پروازهای خارجی

علاوه بر تمام مواردی که در بالا ذکر کردیم، پروازهای خارجی شرایط دیگری نیز دارند که یکی از آن ها No-Show می باشد. زمانی که یک مسافر پرواز خود را انجام ندهد ، به او No-Show می گویند. اگر مسافر بلیط سیستمی خود را اینگونه لغو کند، بخشی از هزینه به او برگردانده می شود.

اما اگر فردی بلیط چارتری خریده باشد و برای پرواز مراجعه نکند و اصطلاحا No-Show باشد، هیچ هزینه ای توسط ایرلاین به او داده نخواهد شد. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که در سیستم ایرلاین ها اگر 24 ساعت قبل از پرواز، بلیط خود را باطل کنید نیز مسافر No-Show محسوب خواهید شد.

شرایط مربوط به لغو پرواز از جانب شرکت هواپیمایی

بسیاری از مواقع به دلیل شرایط آب و هوایی، ممکن است پروازها توسط ایرلاین لغو شوند. در این حالت شرایط بسیار ساده تر هستند و شما می توانید از بیمه کنسلی نیز استفاده کنید. اگر پرواز شما قبل از تاریخی که در بلیط درج شده است لغو شود، می توانید هزینه خود را به صورت کامل دریافت کنید.

زمانی که کنسل شدن بلیط توسط ایرلاین یا شرکت های چارتر کننده رخ داده باشد، برای دریافت هزینه ای که داده اید، باید یک کپی از بلیط خود را برای آن شرکت ارسال کنید تا ظرف مدت 72 ساعت مبلغ برای شما حواله شود.

البته شما می توانید بلیط جایگزین نیز خریداری کنید اما اگر مبلغ بلیط جایگزین از اولیه بیشتر باشد، مابه تفاوت را خودتان باید پرداخت کنید و شرکت هواپیمایی ملزم به پرداخت آن نمی باشد. البته این گزینه تنها زمانی قابل دسترس است که شرکت مورد نظر خودش تاریخی برای پرواز جایگزین را ارائه بدهد.

به یاد داشته باشید که اگر کارت پرواز خود را بگیرید، دیگر نمی توانید بلیط را کنسل کنید، چون در این حالت شما از بلیط خود استفاده کرده اید و حتی اگر وارد هواپیما هم نشوید، امکان لغو وجود ندارد.