شناسهٔ خبر: 64984 - سرویس کتاب و نشر

مجموعه گفتگو با غلامرضا اعوانی به‌زودی منتشر می‌شود

کتاب جامع «حکمت شرق و غرب»؛ مجموعه گفتگو با غلامرضا اعوانی به‌زودی توسط مؤسسه انتشارات اطلاعات منتشر می‌شود.

فرهنگ امروز:  کتاب «حکمت شرق و غرب» شامل مجموعه گفتگو با غلامرضا اعوانی اثر سید حسین امامی به‌زودی توسط مؤسسه انتشارات اطلاعات منتشر می‌شود.

در نگاه اعوانی، منظور از جامع حکمت شرق و غرب، این است که به حکمت‌های شرق و غرب (فلسفه چین، هند باستان، فلسفه و عرفان اسلامی و فلسفه غرببی) تسلط دارد. او به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسوی تسلط دارند و با زبان‌های یونانی، لاتین و آلمانی آشنا است، به همین دلیل کتاب‌های این فرهنگ‌ها را به زبان اصلی خوانده است. اعوانی دو بار استاد مهمان در دانشگاه پکن بوده که فلسفه و عرفان اسلامی را به زبان انگلیسی در آنجا تدریس کرده است.

غلامرضا اعوانی (متولد ۱۳۲۱ در سمنان) سال ۱۳۴۵ از دانشگاه آمریکایی بیروت، لیسانس فلسفه گرفت. کارشناسی ارشد فلسفه را در سال ۱۳۴۷ و دکتری فلسفه را در سال ۱۳۵۵ از دانشگاه تهران اخذ کرد. او سال ۱۳۴۷ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی شد و در سال ۱۳۹۱ با رتبه استادی تمام به بازنشستگی رسید.

اعوانی ضمن گذراندن دروس فلسفه غرب در دانشگاه تهران، برخی از متون فلسفی اسلامی را نزد استادانی چون مهدی حائری‌یزدی، محمد جولستانی، میرزاعبدالکریم روشن، آیت‌الله موسوی گرمارودی، جواد مصلح و دیگران به سبک قدیم آموخت. همچنین او در انجمن فلسفه ایران در محضر پرفسور ایزوتسو، پرفسور هانری کُربَن و پرفسور سیدحسین نصر و دیگران شاگردی کرد و تاکنون حدود ۹ اثر، تألیف، ترجمه و تصحیح نموده و دو کتاب نیز به زبان انگلیسی دارد.

اعوانی رئیس هیئت مدیره انجمن بین المللی فلسفه اسلامی و عضو هیئت مدیره فدراسیون بین المللی فلسفه است. او به عنوان چهره ماندگار فلسفه در سال ۱۳۸۰ انتخاب شد. مقالات انگلیسی که وی در کنگره‌های بین‌المللی ارائه کرده است، در شش جلد چاپ شد.

کتاب «حکمت شرق و غرب» در چهار فصل زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی و علوم انسانی و هنر در بیش از ۷۰۰ صفحه منتشر می‌شود.