شناسهٔ خبر: 65172 - سرویس کتاب و نشر

کتابی فارغ از هیاهو که در پی شناخت ریشه‌ای و تاریخی مساله اسرائیل است

«متاستاز اسراییل» به چاپ سوم رسید. این کتاب درباره یک غده سرطانی به نام اسرائیل در بدنه یهود و روایت استمرار تبعیض، ترور و تعدی این رژیم جنایتگر است که تاریخ و سیر تشکیل اسرائیل را به‌ زبان و روایت ساده پیش روی مخاطب می‌گذارد.

فرهنگ امروز: کورش علیانی در این کتاب فارغ از شعارها و هیاهوها، در پی شناخت ریشه‌ای و تاریخی مساله اسرائیل برمی‌آید و با یک سلسله روایت تاریخی که از ۱۴۰ سال پیش شروع می‌شود و تا زمان نگارش کتاب در سال ۱۳۹۹ ادامه دارد، می‌کوشد تکوین و تشکیل این دولت و این کشور را پیگیری کند.

البته در مورد اسرائیل کتاب‌های زیادی به زبان فارسی نوشته و منتشر شده است اما مبنای آن‌ها بیشتر درباره نمادهای یهودیان به‌ ویژه یهودیان ساکن فلسطین اشغالی یا بیان و روایت شرح جنایت‌های رژیم صهیونیستی است که بیشتر با هدف تهییج طیف خاصی از مخاطب نگاشته شده است. کورش علیانی، پژوهشگر و نویسنده ایرانی، اما دست به نگارش کتابی زده که نتیجه حدود دو دهه مطالعه و پژوهش او درباره اسرائیل و صهیونیسم است.

این کتاب درباره غده‌ سرطانی به نام اسرائیل و صهیونیست در بدنه یهود و روایت استمرار تبعیض، ترور و تعدی این رژیم جنایتگر است که تاریخ و سیر تشکیل اسرائیل را به‌زبان و روایت ساده پیش روی مخاطب می‌گذارد.

«متاستاز اسرائیل» با تاکید بر اینکه جنگ با اسرائیل ادامه جنگ فقر و غناست، نگاشته شده است و نگارنده می‌گوید تحت تاثیر سه نفر این کتاب را به ثمر و انتشار رسانده است: «اولین نفر امام خمینی (ره) است که گفت جنگ ما جنگ فقر و غناست و جنگ بشریت با اسرائیل ادامه جنگ فقر و غناست و هرگز تمام نخواهد شد، مگر روزی که عدالت در این کره خاکی اجرا شود. دومین نفر که در این کتاب بسیار موثر بود، عبدالله شهبازی است که به ما آموخت که زرسالار یعنی چه! و پیوند زرسالاری و صهیونیسم چیست و چرا نمی‌توان آن‌ را نادیده گرفت و سومین کسی که بسیار از او ممنونم، خانم صهیونیستی است که در ایالت اوتاوای کانادا زندگی می‌کند و در سال ۲۰۰۵ هر روز برای من نامه فحش، تهدید و ... می‌فرستاد و همان‌جا بود که من فهمیدم صهیونیسم یعنی چه! این سه نفر چشمم را به واقعیت تمام و کمال باز کردند. حرف‌های بسیاری در این کتاب زدم از جمله این‌که صهیونیسم همان‌قدر ضدیهود است که فاشیست‌ها ضدیهود بودند. صهیونیسم را یهودی نبینید.»

نویسنده در «متاستاز اسرائیل» با کدهای مشخص اثبات می‌کند آنچه به نام اسرائیل ایجاد شده، جامعه‌ای از یهودیان حول یک هسته سخت با محوریت گروه‌های تروریستی است که مثلث ترور، تعدی و تبعیض را نمایندگی می‌کنند و با تزویر تکمیل می‌شوند.

از آنجا که کتاب حاصل ۱۰ سال تحقیق و پژوهش نویسنده است در بسیاری موارد به اطلاعات بسیار جزیی اشاره دارد و دست به راستی‌آزمایی و حتی رد برخی وقایع و گزاره‌های مشهور زده است که در آثار فارسی این حوزه تازگی دارد.

«متاستاز اسرائیل» کتابی مؤثر برای این آگاهی‌بخشی
محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر درباره این کتاب گفته است: مساله این است که ما برای بسیاری از پرسش‌ها پاسخ عالمانه نداریم. گاهی البته برعکس، پاسخ عوامانه داریم. به همین دلیل نمی‌توانیم همدیگر را به‌خوبی اقناع کنیم. باز آنگاه که مساله به امور سیاسی گره می‌خورد، قضیه سخت‌تر می‌شود چون هر پاسخی در بستر سیاسی‌اش مطرح می‌شود و دوگانه‌های بیجا می‌سازد، به گونه‌ای که هر آن کس که طرفدار نظام و انقلاب است، خود را مدافع چیزهایی می‌پندارد و کسی که نیست، مخالف آن. و جالب این که اگر از موافق و مخالف بپرسی که دلایل شما برای این باور و پندار شما چیست، عمدتا پاسخی ندارند. مساله اسرائیل سال‌هاست دچار این ابهام و دوگانه‌سازی بوده‌ است.

در این میان باید آثاری تدوین شود که به آگاهی ما بیفزاید و البته خاستگاه عالمانه داشته باشد. ما نسبت به مساله وقوف یابیم و آنگاه مختار باشیم به اتکا به آن وقوف‌مان موضعگیری کنیم.. «متاستاز اسرائیل» به نظر من یک کتاب مؤثر است برای این آگاهی‌بخشی.

کورش علیانی در این کتاب فارغ از شعارها و هیاهوها، در پی شناخت ریشه‌ای و تاریخی مساله اسرائیل برمی‌آید و با یک سلسله روایت تاریخی که از ۱۴۰ سال پیش شروع می‌شود و تا زمان نگارش کتاب در سال ۱۳۹۹ ادامه دارد، می‌کوشد تکوین و تشکیل این دولت و این کشور را پیگیری کند.

پس یک خصوصیت مهم این کتاب، عنصر «روایت» است که در همه اجزای آن حضور دارد و همین، آن را جذاب می‌سازد و ملال‌آوری مباحث تاریخی و سیاسی را می‌گیرد. کورش علیانی داستان آدم‌ها و نهادهای دخیل در این پروژه را بازگو می‌کند و البته بازگوکردنی بر اساس اسناد تاریخی.

برگرداندنِ بحث اسرائیل از حوزه حکومتی به حوزه مردمی
یزدان سلحشور، نویسنده و منتقد ادبی هم درباره این کتاب می‌گوید: ارتباط بین دین یهود و اسرائیل مثل متاستاز است و صهیونیسم سرطانی است که در دل یهودیت شکل گرفته است. درباره کسی که به سرطان مبتلا شده، کل بدن را نباید متهم کرد، بلکه همان غده سرطانی را باید شناخت و برای درمان، آن را از بین برد. اشتباه است که یهودیت را به خاطر اسرائیل، یعنی سرطانی در دل یک دین الهی مقصر بدانیم. کتاب قرار است کاری کند که باقیِ آثاری از این دست (در چند دهه اخیر) نکرده‌اند یا به باور علیانی چنین نکرده‌اند؛ یعنی برگرداندنِ بحث اسرائیل از حوزه حکومتی به حوزه مردمی.

آنچه به‌نظرم کتاب «متاستاز اسرائیل» را به کتاب مهمی تبدیل می‌کند، نه فقط تبحر علیانی در نوشتن که دغدغه‌های ایشان است. برخلاف بسیاری از کسانی که درباره اسرائیل نگاهی فاقد ارزش‌گذاری دارند، علیانی از موضع انقلاب اسلامی با مسأله اسرائیل برخورد می‌کند. این وجه «انقلاب اسلامی» را که منتقد درباره‌اش گفته، شاید بهتر باشد از این منظر ببینیم که مردمی که وارد بحث اجرایی این انقلاب در سال ۵۷ شدند، چه نگاهی به اسرائیل داشتند که حتی نگاه‌شان به نتایج بازی‌های تیم ملی فوتبال اسرائیل تحتِ شعاع آن بود. (آن موقع فوتبال اسرائیل، در چارچوب فوتبال آسیا ارزیابی می‌شد) و در همان حال، مراوداتِ بدونِ مشکلی نیز با یهودیانِ ایرانی داشتند یعنی بحث، خلافِ آنچه رسانه‌های رسمی اسرائیل می‌گویند «یهودی‌ستیزی» نیست. 

کتاب «متاستاز اسرائیل» روایت استمرار تبعیض، ترور و تعدی به قلم کورش علیانی در ۲۷۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و بهای ۶۷ هزار تومان، برای نوبت سوم توسط انتشارات جام جم چاپ و روانه بازار کتاب شده است.