شناسهٔ خبر: 8887 - سرویس دیگر رسانه ها

ماهنامه اخبار شیعیان در پله 96 و 97

شماره 96 و 97 ماهنامه خبری تحلیلی شیعیان جهان یا عنوان اخبار شیعیان از سوی مؤسسه شیعه‌شناسی منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ شماره ۹۶ و ۹۷ ماهنامه خبری تحلیلی شیعیان جهان یا عنوان اخبار شیعیان از سوی مؤسسه شیعه‌شناسی ویژه آبان و آذر ۹۲ شامل خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش منتشر و روانه بازار شد.

در این دو شماره می‌خوانیم: «تأکید مرجعیت بر مقابله با شیعه‌هراسی»، «احیای میراث شیعی، ضرورت مغفول‌مانده»، «میراث‌دار آقابزرگ»، «نگرانی شیعیان کویت از گسترش اقدامات ضدشیعی»، «تکفیری‌ها بلای جان زیدی‌ها»، «علویان، هم نگران و هم امیدوار»، «حضور باشکوه شیعیان ترکیه در مراسم عاشورا» و «تلاش سلفی‌ها برای رویارویی صفویان و شیعیان».
در ذیل موضوع میراث‌دار آقابزرگ آمده است: آیت‌الله سید احمد حسینی اشکوری کتاب‌شناس، نویسنده، پژوهشگر، فهرست‌نگار، مترجم، مصحح، محقق و نسخه‌شناس برجسته ایرانی در سال ۱۳۱۰ شمسی برابر با سال ۱۳۵۰ قمری در نجف اشرف چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۳۸ دارالثقافه را در نجف پایه‌گذاری کرد. وی در سال۱۳۴۹ به فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی خزانه روضه حیدریه پرداخت.
در سال ۱۳۵۰ توسط رژیم بعثی از عراق بیرون رانده شد و در قم اقامت گزید. در سال۱۳۵۲ به فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی پرداخت و تا سال ۱۳۷۵ این کار را با جدیت ادامه داد و در این مدت هزاران نسخه خطی را در قالب ۲۷ جلد فهرست‌نگاری کرد و به چاپ سپرد. طرح چاپ نسخه‌های خطی این کتابخانه نیز از سوی او پیشنهاد شد که مورد موافقت قرار گرفت و این روند تا به امروز ادامه دارد.
در بخش دیگری از این ماهنامه با موضوعاتی همچون «شیعیان خواستار حقوق شهروندی خود هستند»، «می‌خواهند مملکت را به آتش بکشند»، «علمای اهل‌سنت از اقدامات القاعده اعلام برائت کنند»، «رونمایی از ضریح امامین عسگریین علیه‌السلام در آینده‌ای نزدیک»، «پیامد نگارش صدها کتاب در خصوص جهاد توسط سلفی‌ها»، «آشنایی با دایرةالمعارف حسینی»‌، «عاشوراپژوهی در غرب» و «تغییر مثل مطالعات اسلامی از کلام به سوی فقه» آشنا می‌شویم.
پیامد نگارش صدها کتاب در خصوص جهاد توسط سلفی‌ها عنوان موضوع دیگری از این ماهنامه است که برخی از مطالب آن به این شرح است: «یکی از عرصه‌های دهه نخست قرن بیست و یکم، یعنی از حوالی سال ۲۰۰۰ به بعد، نگارش صدها کتاب و هزاران مقاله در موضوع جهاد بود. این نوشته‌ها که نگارش آنها حتی از چند سال پیش از آن هم آغاز شده بود، نشان‌دهنده مسیر تازه‌ای است که برابر مسلمانان سنی افراطی متأثر از وهابیت در کشورهای عربی و شبه قاره و شمال آفریقا گشوده شده است.
در بسیاری از این آثار جهادی، خشونت به شدیدترین وجه ترویج شد و گفته شد که با هر نوع وسیله‌ای می‌توان دشمن را که می‌تواند آمریکا، اذناب او در بلاد اسلامی، صوفیان بی‌دین، شیعیان کافر و حتی لاییک‌های غرب‌گرا باشند، از بین برد. در این نگاه حتی استفاده از سلاح شیمیایی و هسته‌ای هم توصیه شد و گفته شد کع بر اساس متون، استفاده از هر نوع سلاح کشتار جمعی مجاز است».
شماره ۹۶ و ۹۷ ماهنامه خبری تحلیلی شیعیان جهان یا عنوان اخبار شیعیان از سوی مؤسسه شیعه‌شناسی ویژه آبان و آذر ۹۲ شامل خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش در ۴۰ صفحه و با قیمت ۱۵۰۰ تومان چاپ و روانه بازار شد.