شناسهٔ خبر: 8983 - سرویس دیگر رسانه ها

تاریخ و فرهنگ موسیقی ایران و جهان به روایت حسن زندباف

«تاریخ و فرهنگ موسیقی جهان»موسیقی در مشرق زمین از چین و هندوستان گرفته تا موسیقی یونان و رم باستان و پیدایش سبک‌ها موسیقایی در قرن حاضر را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ کتاب «تاریخ و فرهنگ موسیقی جهان» نوشته‌ی حسن زندباف است که این پژوهشگر موسیقی پیدایش، تاریخ و موسیقی ملل مختلف در گذشته و فرهنگ و مکاتب موسیقی در زمان حال را در یک مجلد به دوستداران موسیقی تقدیم کرده است.

«تاریخ و فرهنگ موسیقی جهان» که به تازگی توسط سوره مهر به چاپ دوم رسیده است،موسیقی در مشرق زمین از چین و هندوستان گرفته تا موسیقی یونان و رم باستان و پیدایش سبک‌ها موسیقایی در قرن حاضر را مورد بررسی قرار داده است.

بخش اول این کتاب با اشاره‌ای کوتاه به تاریخ موسیقی، مقدماتی از تاریخ و فرهنگ موسیقی جهان را برای خواننده ترسیم کرده است، در بخش دوم به خاورِ نزدیک اشاره شده و در بخش سوم نیز نویسنده با مقدمه‌ای از اساس موسیقی غرب به فرهنگ موسیقی یونان، روم و آغاز رشد موسیقی در اروپا پرداخته است.

نویسنده‌ی در بخش چهارم و پنجم با ذکر جزئیات درباره‌ی موسیقی کلیسایی و غیر کلیسایی و شکل‌گیری موسیقی جدید (رنسانس) و اواخر رنسانس به طور مفصل سخن گفته و در بخش ششم با معرفی اُپرا و انواع آن به معرفی اسکار لاتی آلساندر به عنوان موسیقی‌دان حرفه‌ای اپرا این فصل را به پایان رسانده است.

بخش هفتم کتاب به پیدایش نُت پرداخته و بخش هشتم با بیان مطلبی با عنوان "شکل گرفتن رقص تحت عنوان سوئیت" آغاز شده است.در بخش نهم کتاب اشاره به عصر باروک شده که مرزبندی و شکل متحدی ندارد بلکه دارای ابعاد گوناگونی است. بخش بعد فشرده‌ای از تکامل فرم این دوره را در بر دارد و در بخش یازدهم مبحث کلاسیک آمده که به نقل از نویسنده از دیدگاه امروز با دو مفهوم در گذشته جلوه‌گر شده است.

مؤلف کتاب در بخش دوازدهم به ارکستر و انواع آن، بخش سیزدهم به فیلارمونیک، کرال و کر و بخش چهارم نیز به ارکستر سمفونی و انواع آن، تکامل ویولن و مواردی درباره آن، آرشه و پیدایش آن، ویولا، ویولنسل- چلو، کنتراباس و انواع ساز اعم از بادی چوبی، بادی برنجی و کوبه‌ای به طور کامل به بحث و بررسی پرداخته است.

همچنین بخش پایانی کتاب به شرح موسیقی اواخر قرن بیست و اوایل قرن بیست و یک در جهان و ایران را مورد بررسی قرار داده است.

این کتاب با بهره‌گیری از کتاب‌های موجود و مرجع موسیقی همچون تاریخ موسیقی کنارز knaurs و دایره‌المعارف موسیقی- فرهنگ الفبایی ullstein lexicon der musik نوشته شده که در سراسر دانشگاه‌های موسیقی در اروپا تدریس می‌شود به طوری که نویسنده در ابتدای کتاب متذکر شده، مطالب و دروس این کتاب‌ها از طرف مجامع اروپایی مورد تأیید قرار گرفته است.

«تاریخ و فرهنگ موسیقی جهان» در ۳۹۸ صفحه و شمارگان ۲۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.