شناسهٔ خبر: 9012 - سرویس دیگر رسانه ها

تبیین مبانی قرآنی علوم انسانی در حلقه تفسیر موضوعی بینارشته‌ای

حلقه تفسیر موضوعی تخصصی بینارشته‌ای که در گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مشغول فعالیت است پروژه‌هایی را جهت تولید و تبیین مبانی قرآنی علوم انسانی اسلامی در دست اجرا دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی اسدی‌نسب، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تشریح فعالیت حلقه تفسیر موضوعی تخصصی بینارشته‌ای که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و گروه قرآن‌پژوهی این پژوهشگاه مشغول فعالیت است پرداخت.

اسدی‌نسب با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که مبانی علوم انسانی را باید از قرآن استخراج کنیم، بیان کرد: در قرآن چیزی تحت عنوان مبانی علوم انسانی نداریم، بلکه باید این مبانی را با تعمق در آیات قرآن کشف کنیم و نظر مقام معظم رهبری نیز همین بود.

وی ادامه داد: در هر حال علوم انسانی غربی بر اساس مبانی‌ای است که یا اعلام شده است و یا اعلام نشده اما در ذهن سازندگان آن بوده و هست و ما وقتی که متون گوناگون از رشته‌های مختلف علوم انسانی غربی را مطالعه می‌کنیم مشخص است که این رشته‌ها بر اساس نیاز خاص، مبانی خاص، پیشفرض‌های خاص و ارزیابی خاصی نهاده شده است و اگر ما می‌خواهیم علوم انسانی بومی و اسلامی تأسیس کنیم در هر حال باید آن‌ها را بر اساس مبانی خودمان بنا بگذاریم.

مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی راه‌اندازی و فعالیت‌های حلقه تفسیر موضوعی تخصصی بینارشته‌ای در این پژوهشگاه را در همین راستا عنوان کرد و گفت: ما با تشکیل این حلقه در حال حاضر داریم بر روی مبانی علوم انسانی کار می‌کنیم و کارهای عمده و تفکیک‌شده‌ای را در این زمینه در دست داریم.

اسدی‌نسب با اشاره به اقسام مبانی در علوم انسانی و تأکید بر لزوم تفکیک آن‌ها از هم، بیان کرد: در تقسیم‌بندی اول این مبانی به دو دسته مبانی عام و مبانی خاص هر یک از علوم تقسیم می‌شود. در مبانی عام مواردی همچون مبانی خداشناختی، مبانی انسان‌شناختی، مبانی قرآن‌شناختی و مواردی از این قبیل مطرح است و در مبانی خاص هم مبانی خاص هر یک از علوم، یعنی برای مثال مبانی قرآنی تربیت یا مبانی تربیت در قرآن، یا مبانی مدیریت در قرآن و این گونه مباحث مطرح می‌شود.

وی با بیان این که مبانی علوم انسانی در این پروژه در حقیقت در دو دسته مبانی و پیش‌مبانی در حال بررسی است، بیان کرد: ما پیش از این که بخواهیم مبانی علوم را بررسی کنیم باید یک پیش‌مبانی را احراز کرده باشیم و در پروژه حاضر این پیش‌مبانی تحت عنوان مبانی قرآن‌شناختی علوم انسانی در حال انجام است.

اسدی‌نسب افزود: در حال حاضر علاوه بر مبانی قرآنی علوم انسانی که توسط خود من در حال انجام است، پروژه‌هایی تحت عناوین مبانی حقوق بین‌الملل در قرآن، مبانی حقوق جزایی در قرآن، مبانی اخلاق در قرآن، مبانی مدیریت در قرآن، مبانی سیاست در قرآن، مبانی روان‌شناسی از منظر قرآن، مبانی جامعه‌شناسی از منظر قرآن، مبانی حقوق در قرآن و مبانی نظری جهان فرهنگی از منظر قرآن توسط پژوهشگران و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه با رویکرد تدوین علم دینی بر محور قرآن در حال انجام است.