شناسهٔ خبر: 9065 - سرویس دیگر رسانه ها

پدیده‌ای به نام «پایان‎نامه فروشی»

معاون دانشگاه زنجان نسبت به دغدغه پژوهشگران به فروش پایان‎نامه آماده، ابراز نگرانی کرده و بر توجه کیفیت پایان‎نامه‎ها توسط اساتید تاکید کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایسنا؛ جلال صبا گفت: مقابله با پدیده پایان‌نامه فروشی به استاد راهنمای دانشگاه و گروه تخصصی که دانشجو و استاد راهنما در آن قرار دارد مربوط می‌شود. البته این صحبت به این معنی نیست که اساتید از این موضوع مطلع هستند و چشم‎پوشی می‌کنند، بلکه اساتید دقت کافی را ندارند که چنین اتفاقی رخ می‌دهد؛ البته در دانشگاه‎های دولتی این موضوع کمتر دیده می‌شود، ولی متاسفانه در دانشگاه‎های کوچک و خصوصاً دانشگاه‎های غیردولتی به دلیل حجم زیاد دانشجوی پذیرفته شده، شاهد بروز این رخداد هستیم.

وی افزود: اساتیدی که در این زمینه دلسوزی دارند نسبت به پذیرش پایان‎نامه حساسیت نشان می‌‎دهند. مثلاً استادی، یک پایان‎نامه دکترا و ۲ پایان‎نامه کارشناسی ارشد قبول کرده است، در حالی که این استاد ۱۰۰ مقاله به چاپ رسانده و انتظار می‌رود تعداد پایان‌نامه های مورد راهنمایی‌اش بیشتر باشد، اما این فرد کمیت را فدای کیفیت نکرده، ولی متاسفانه دیده می‌شود در یک واحد از یک دانشگاه کوچک یک استاد ۴۰ دانشجو را راهنمایی می‎کند، پس در این شرایط قطعاً شاهد استفاده از پایان‌نامه‌های دیگران خواهیم بود.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی راهنمایی تعداد دانشجوی زیادی توسط یک استاد پذیرفته شود و دقت لازم در این زمینه انجام نگیرد برخی از دانشجویان به سمت خرید پایان‎نامه‎های آماده پیش می‌روند.

وی اظهار کرد: داوری پایان‎نامه‎های زیاد نیز مشکل است، زیرا داوری هر پایان‎نامه حداقل ۸ ساعت زمان نیاز دارد و اگر تعداد آن زیاد باشد نمی‎توان با دقت در این زمینه نظر داد.

این مسوول تصریح کرد: باید پذیرفت که هر توسعه‎ای باید ابتدا کمی باشد و بعد کیفی، زیرا نمی‎توان از ابتدا شرایط کیفی سختی داشت بدون اینکه کمیت را گسترش داد. تاکنون کشور رشد کمی خوبی داشته است و دانشگاه‎ها به خوبی رشد کرده‎اند و هم‎اکنون زمان توجه بر کیفیت است و اگر بر کیفیت تاکید نشود تمام زحمت‎هایی که برای رشد کمی هزینه شده است به هدر می‌رود که موضوع پایان‎نامه و کاربردی کردن موضوعات تحقیقاتی نیز از دیگر پایه‎های تحقیقاتی است.

وی یادآور شد: اگر بتوان یک پروژه بزرگ تحقیقاتی را تعریف کرد، می‎توان چند پایان‌نامه را داخل آن ساماندهی کرد که علاوه بر مفید بودن پایان‌نامه‌های دانشجویی دیگر اتفاقاتی مانند فروش پایان‌نامه آماده اتفاق نمی‌افتد، لذا کار باید از پایه درست انجام شود.