شناسهٔ خبر: 9195 - سرویس دیگر رسانه ها

ضرغامی: هنرمندان سرمایه های واقعی کشور هستند

رییس سازمان صدا و سیما با تاکید بر عزم این سازمان برای تولید تله تئاترهای متعدد، گفت: سرمایه های واقعی ایران نه نفت و معدن، بلکه هنرمندان آن هستند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ نشست مشترک عزت الله ضرغامی با هنرمندان پیشکسوت و خبره حوزه تئاتر با محور «بازتاب تئاتر در سیما» در محل سازمان صدا و سیما، بامداد چهارشنبه از شبکه چهار سیما به روی آنتن رفت.

ضرغامی دراین دیدار با بیان آنکه باید تئاتر را به عموم مردم ایران معرفی کنیم افزود: یکی از وظایف مهم ما در سازمان صدا و سیما زدودن این صفت نامتجانس آمیخته با تئاتر است که عموما آن را هنری روشنفکرانه و متعلق به طبقه و گروه خاصی از جامعه می دانند.

وی با بیان آنکه برخلاف تصور عموم، تئاتر نه تنها هنری آوانگارد نیست بلکه متعلق به عموم مردم جامعه است ادامه داد: هنرمندان همواره نشان دادند که در تولید آثار خود هرگاه به ذات نیازها و مطالبات عموم مردم جامعه در زمانه حاضر نزدیک شدند آثار آنها با حداکثر استقبال در تالارهای نمایشی مواجه شده است.

ضرغامی گفت: ما می توانیم از طریق تلویزیون با تولید این دست از آثار علاوه بر معرفی تئاتر به تمام مردم ایران سهمی از بازتاب خواسته های امروزین آنها را نیز از طریق قاب تلویزیون به تصویر بکشیم.

رییس سازمان صدا و سیما با بیان آنکه در گام نخست باید جنبه عمومیت بخشی تئاتر میان مردم را توسعه دهیم گفت: من اعلام می کنم که در زمینه حمایت مالی در تولید تله تئاتر منعی وجود ندارد و در این میان با تولید آثار مختلف با بودجه های گوناگون هدفگذاری نخست خود را بر گونه آثاری قرار می دهیم که به زندگی معاصر امروزه مردم در اشکال مختلف آن می پردازد.

وی با بیان آنکه ترس ما این است که با پخش و یا تولید یک یا دو اثر متوسط و یا ضعیف در حوزه نمایش های تلویزونی از طرف هنرمندان تئاتر مورد نقد قرار بگیریم که اصالت این هنرا را زیر سووال بردیم افزود: بر همین اساس از همین جا اعلام می کنم که تمام کار تولید تله تئاترها را به خود هنرمندان این عرصه می سپارم و سازمان صدا و سینما تنها به عنوان متولی تولید و دستگاه حمایت کننده با تمام قدرت در کنار شما حضور دارد.

ضرغامی به مخاطب انبوه تلویزیون اشاره کرد و گفت: هدف ما از تولید تله تئاتر بهره بردن از مخاطب و ظرفیت انبوه رسانه هایی مانند تلویزوین برای ارائه آثار تئاتری ناب به آنها است تا ضمن آشنایی مردم ایران با این هنر و داشته های فرهنگی و اجتماعی آن گامی برای کمک به تالارهای نمایشی کشور نیز برداشته شود.

رییس رسانه ملی حمایت از استعدادها و ظرفیت های هنری ایران به ویژه در نسل جوان را از مهمترین اهداف این سازمان در تولید آثار تئاری برشمرد و افزود: به قول اساتید فن، سرمایه های ایران تنها در بخش نفت و معدن و صنعت خلاصه نشده است و ایرانیان نشان داده اند که با هنر خود توانایی فتح قله های جهانی را دارا هستند.

 

** تاکید بر حضور عوامل فنی مسلط به حوزه تئاتر

در این نشست اکبر زنجانپور بازیگر و کارگردان تئاتر، مساله حضور کارگردان فنی، هنری و سوئیچر حرفه ای و مسلط به هنر تئاتر را یکی از اصلی ترین بازوهای تولید تله تئاترهای موفق و جذاب و پرمخاطب برای تلویزیون دانست و تصریح کرد وقتی تنها یک دوربین در اختیار تله تئاتر قرار می گیرد، کارگردان در قاب محدود این رسانه نمی تواند آنچه در صحنه به شکل یکجا و آنی به مخاطب منتقل می کند را به تصویر بکشد.

وی با تاکید بر این نکته که تئاتر هنری فراگیر در بحث صحنه است و مخاطب تئاتر باداشتن دامنه وسیع و متنوع به انتخاب دیدگاه و محل تماشای اثر در سالن نمایشی دست می زند ادامه داد: با این رویکرد لازم است تا در تولید تله تئاترها به همان میزان که در تله فیلم ها دوربین در اختیار کارگردان قرار می گیرد، دوربین حضور داشته باشد تا کارگردان در ارائه تصاویر متنوع دست بازتری داشته باشد.

کارگردان نمایش «دایی وانیا» بر حضور نیروهای متخصص در پشت دوربین علاوه بر رو به روی آن در تولید یک تله تئاتر موفق اشاره کرد و گفت: مساله مهم آن است که اعضای تیم تولید تله تئاتر با این هنر، پییچیدگی ها و جذابیت های بصری آن برای مخاطب اشراف داشته باشند تا حاصل کار نویسنده، بازیگران، طراح صحنه و کارگردان به شکلی ناب و تاثیرگذار به مخاطب تلویزیون منتقل شود.

 

** تلویزیون به بازتاب رسالت تئاتر میان مردم کمک کند

نادر برهانی مرند نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر از هنرمندان حاضر در این نشست با طرح این پرسش ها که هدف اصلی تلویزیون در تولید تله تئاترها چیست، برای رونق بخشی آن چه برنامه هایی دارد و در تولیدات این گونه نمایش تصویری چگونه قصد حمایت دارد گفت: در حال حاضر هیچ مدرکی برای اثبات این مساله که تولید و پخش تله تئاتر می تواد به افزایش مخاطبان تئاتر در سالن های نمایشی کمک کند یا خیر وجود ندارد.

وی ادامه داد: با وجود این پیش زمینه باید برگزاری چنین نشست هایی و لزوم حمایت از تله تئاتر مستمر و جدی گرفته شود چرا که به نظر می رسد هدف از تولید تله تئاتر در رسانه هایی مانند تلویزیون بیشتر کمک به افزایش سطح سلیقه مخاطبان و ارتقای کیفی آثار نمایشی سیما است.

سپس تاجبخش فنائیان کارگردان و مدرس تئاتر دیگر هنرمند حاضر در این نشست تخصصی با بیان آنکه تجلی عینی و حقیقی تولید آثار نمایشی در رسانه ای مانند تلویزیون به اراده، مسوولیت مدیران این رسانه و حمایت آنها به شکل کلان بستگی دارد خاطرنشان کرد: نیاد فراموش کنیم که تئاتر وظیفه اصلی خود که همانا هدایت رسالت گونه هنری مخاطبان به سمت کمال و سعادت معنوی است را همواره در بطن خود دارد.

وی افزود: اما این هنر نیازمند حمایت است و تا صرف فعل خواستن و هدف از تولید تله تئاتر به هدف و الویت مدیران شبکه های مختلف سیما بدل نشود هیچگاه نمی توان انتظار حمایتی مستمر و عینتی از تولید آثار نمایشی و ارائه آن در قاب تلویزیون را به شکل جدی داشت.

این پژوهشگر و مدرس تئاتر اظهار داشت: برای تعالی تئاتر آن هم در رسانه ای مانند تلویزیون که مدت ها است به این هنر مهجور آنچنانکه شایسه و بایسته آن است توجه نکرده است تنها حضور سازمان صدا و سیما کافی نسیت و باید نهادها و ارگان های متولی امر هنر مانند ارشاد، شهرداری ها، حوزه هنری و نظایری از این دست هم در امر تولید تله تئاتر ورود پیدا کنند.

 

** پیشنهاد راه اندازی گروه های تخصصی تئاتر در تمامی شبکه های سیما

امیر دژاکام نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر از دیگر هنرمندان حاضر در این نشست با ارائه پیشنهاد جالب و مورد تایید دیگر هنرمندان در میانه این بحث، جو حاکم بر نشست را با تنوعی در شکل ارائه آرا و نظرات مواجه کرد و گفت: پیشنهاد من با تجربه ۳۰ ساله در عرصه هنرهای نمایشی و نیاز این رسانه برای توسعه ابزارهای بازتاب تولیدات این هنر در رسانه ای مانند تلویزیون این است که در تمامی شبکه های سیما گروهی به نام گروه تولیدات نمایشی (تله تئاتر) راه اندازی شود.

وی ادامه داد: هر کدام از این گروه ها در شبکه های مختلف پایتخت، استانی و شهرستانی می توانند با بودجه مشخص و ماموریت معین برای هر شبکه دست به تولید آثار نمایشی بزنند و اینگونه است که می توان مدعی شد خواهیم توانست تا به واسطه تلویزیون گامی بزرگ برای آشنایی مردم ایران با هنر تئاتر برداریم و امیدوار باشیم تا مخاطبان جدید راهی سالن های نمایشی کشور و رونق این هنر در ایران باشیم.

 

** لزوم جدی گرفتن تربیت مخاطبان حرفه ای تئاتر

زهرا صبری کارگردان موفق تئاتر در حوزه تولیدات عروسکی در داخل و خارج از کشور و از دیگر مهمانان حاضر در این نشست با بیان آنکه وقتی حرف از تئاتر و تله تئاتر زده می شود متاسفانه همواره تئاتر کودک، تئاتر عروسکی و عروسکی بزرگسال یا از قلم می افتد و یا در اولویت های پایین امر تولید قرار می گیرد گفت: این در حال است که تئاتر بیش از هر چیز به مخاطب و تربیت تماشاگر حرفه ای در این زمینه نیازمند است.

وی با تاکید بر این نکته که دوام و قوام هنر تئاتر در گرو حضور مخاطبان در تالارهای نمایشی است گفت: از یک سو تولید آثار نمایشی کودک و عروسکی می تواند به تربیت مخاطبان حرفه ای برای فردای تئاتر کشور کمک کند و از سوی دیگر با تولید این دست آثار می توان نقشه راه و آموزه های مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصای و حتی سیاسی را به کودکان و نوجوانان آموزش داد و امیدواریم که این دست از تولیدات در تله تئاترهای تلویزبوی برخلاف فضای عمومی حاکم بر تئاتر کشور با جدیت بیشتری پیگیری شود.

 

** معرفی و پخش تئاترها و تله تئاترهای بین المللی در تلویزیون

آتیلا پسیانی بازیگر و کارگردان تئاتر و از دیگر مهمانان حاضر در این نشست با طرح این پرسش که نخست باید به این مساله پاسخ داده شود که هدف از تولید تله تئاتر چیست؟ گفت: آیا قرار است تله تئاتر به عنوان بخش ای از برنامه های سیما تولید شود و یا قرار است در کنار تولیدات اختصاصی، مفری برای حمایت از نمایش های صحنه ای و ورود اجراهای زنده به خانه های مردم ایران را از طریق تلویزیون فراهم کند.

وی ادامه داد: تسهیلات برای تولید تله تئاتر نباید با کمبودهایی مواجه باشد و غرض از کمبود، تنها منابع مالی نیست بلکه به نیروهای متخصص در حوزه تلویزیون و کارگردانی فنی نیز باز می گردد چرا که با وجود تولید یک اثر مطلوب تئاتری و عدم وجود نیروی حرفه ای فنی و تلویزیونی باز هم حاصل کار در نهایت نمی تواند اثری مقبول برای مخاطبان باشد.

کارگردان نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» نگاه به حوزه تله تئاتر را زمانی موفق و جریان ساز دانست که ثبات در شکل مدیریت و تولید مستمر آثار نمایشی وجود داشته باشد و تصریح کرد پخش بخش های مجاز تئاترها و تله تئاترهای بین المللی، مرور پرونده و معرفی گروه های نمایشی موفق بین المللی و مرور تله تئاتر و تاریخ هنر نمایش در کشور از زبان بزرگان این عرصه مانند استاد انتظامی، نصیریان و کشاورز می تواند برنامه هایی باشد که به آشنایی مخاطبان سراسر کشور با این هنر فرهنگساز منتج شود.

 

** کار مهم تلویزیون معرفی سرمایه ها واقعی هنرمندانه ایران است

علی نصیریان پیشکسوت عرصه بازیگری تئاتر کشور که به خواسته خود به عنوان آخرین نفر در این نشست به سخنرانی پرداخت با تقدیر از دانش و اشراف هنرمندان عرصه تئاتر کشور بر موضوعات مبتلا به این حوزه و عموم مردم با هنرهای نمایشی گفت: برگزاری چنین نشست هایی لازم است تا مردم نیز به این نکته واقف شوند که قلب و روح هنرمندان آنها برای مشکلات و دغدغه های زندگی آنها می تپد.

وی ادامه داد: سینما و تلویزیون ایران به شدت از هنرمندان تئاتر برای تعالی خود در سال های بتدایی پیروزی انقلاب تغذیه کرد و حتی با آغاز جمهوری اسلامی ایران سنت فیلم فارسی به دلیل سطح نازل آن می رفت تا هنر سینما را در ایران به نابودی بکشاند اما دست اندرکاران این هنر در آن زمان تصمیم گرفتند تا از هنرمندان تئاتر برای نجات سینما و تقویت تلویزیون استفاده کنند و امروز هم از دست استعدادها کم در کشور حضور ندارند.

بازیگر نمایش «مهمان ناخوانده در نیویورک» خاطرنشان کرد: ظرفیت استعداد و خلاقیت های جوان فراوانی در سراسر کشور وجود دارند که باید مورد شناسایی و حمایت قرار گیرند و تلویزیون در سراسر کشور با وجود تکثر شبکه ها این توانایی را دارد تا با کشف و استفاده از این استعدادها در تولید تله تئاترها و حضور اساتید و پیشکسوتان در کنار آنها علاوه بر تولید آثار متعدد در حوزه نمایش های تلویزیونی کمکی هم به معرفی این ظرفیت ها برسانند.

نصیریان با بیان آنکه سابقه تولید تله تئاتر و اجرای نمایش زنده در تلویزیون در ایران به سال ۱۳۳۹ باز می گردد اما طی دو دهه اخیر کمتر از این ظرفیت مورد وثوق مخاطبان بهره گرفته شده است گفت: در تمام ادوار و دوره ها، هنرمندان در کنار فعالیت های شان درد و دل و انتقاد و گرفتاری هایی را داشتند اما در این گام جدید در تولید تله تئاتر در شیکه های سیما بهتراست این مطالبات انتقادی و درد و دل ها کنار گذاشته شود و همگی برای یک کار ملی با عزمی میلی وارد میدان شویم.

بازپخش این برنامه امروز (چهارشنبه چهارم دی ماه) ساعت ۲۳ و ۱۵ دقیقه از شبکه چهار سیما به روی آنتن می رود.