شناسهٔ خبر: 9235 - سرویس دیگر رسانه ها

صدوقی‌سها: ابراهیمی‌دینانی دین خود را به فلسفه ادا کرده است

منوچهر صدوقی‌سها، فیلسوف و عرفان‌پژوه ایرانی، به مناسبت 5 دی ماه، سال‎روز تولد استاد فلسفه ابراهیمی دینانی، گفت: جای کتاب «قواعد کلی فلسفه در فلسفه اسلامی» نوشته دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی در تاریخ فلسفه خالی بود و وی با تالیف این کتاب دین خود را به فلسفه ادا کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، فیلسوف و نویسنده نامدار کشورمان، ۵ دیماه ۱۳۱۳ برابر ۲۶ دسامبر ۱۹۳۴ در روستای دینان، از توابع درچه در خمینی‌شهر اصفهان چشم به جهان گشود. عمده شهرت وی به دلیل پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است. وی با بررسی همه آثار و نوشته‌های شیخ شهاب‌الدین سهروردی تاکنون چندین کتاب مهم را درباره فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته ‌است.
 
دینانی، فیلسوفی است که آرای او منحصر به خود اوست و از پس سال‌ها تحصیل حوزه و دانشگاه و تفکر و تعمق، شناخت و تسلط ویژه‌ای در فلسفه شرق و غرب دارد، اما از پنجره یک فیلسوف اسلامی به جهان نگاه می‌کند. او نوع چینش فلاسفه غرب و شرق را نه به جغرافیای زمین یا نوع دین می‌داند، بلکه آن‌ها را در نهایت به دو دسته اشاعره و معتزله تقسیم می‌کند. هرچند به عنوان یک فیلسوف اسلامی، آرای او بسیار متاثر از ابوعلی سینا، ملاصدرا و سهروردی است، اما نظریات شخصی بسیاری را به فلسفه اضافه کرده ‌است. 

به مناسبت سالروز تولد این فیلسوف، دکتر منوچهر صدوقی‌سها، پژوهشگر و فیلسوف کشورمان، درباره شخصیت علمی دکتر ابراهیمی‌دینانی گفت: دکتر ابراهیمی‌دینانی ثبوتاً و اثباتاً یکی از مفاخر مملکت محسوب می شود و این قولی است که همه برآن اند. مراتب علمی و اخلاقی ایشان بسیار برجسته است. 

وی با اشاره به آثاری که توسط ابراهیمی‌دینانی تالیف شده‌اند، افزود: از گذشته تاکنون معتقدم که رساله ایشان با عنوان «قواعد کلی فلسفه در فلسفه اسلامی» از چند جهت بسیار برجسته است. نخست این‌که جای این کتاب در تاریخ فلسفه ما خالی بود. پیش از این میرزای آشتیانی کتابی را با این موضوع نگاشته بود که متاسفانه این کتاب در دسترس ما قرار نگرفت. بنابراین، تاکنون کتابی به این جامعی به لحاظ موضوعی در تاریخ فلسفه گردآوی نشده و به اعتقاد من، جای این کتاب در تاریخ فلسفه خالی بوده است. 

وی افزود: نکته دوم این‌که اگر به من بگویند از ۱۰ کتاب برتر و تراز اول در این حوزه نام ببرم، قطعاً به این کتاب اشاره می‌کنم. 

صدوقی‌سها همچین گفت: اگر به جای دکتر ابراهیمی‌دینانی بودم بعد از این کتاب، اثر دیگری تالیف نمی‌کردم زیرا ایشان با تالیف این کتاب دین خود را به فلسفه ادا کرده‌اند و در واقع، دکتر ابراهیمی‌دینانی با نگارش این کتاب بود که ابراهیمی‌دینانی شد! 

این عرفان‌پژوه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی دکتر ابراهیمی‌دینانی گفت: ایشان فردی با صداقت، صاف، پاک و زلال است و این ویژگی‌ها، ارادت من را به او بیشتر می‌کند. 

صدوقی‌سها در پایان سخنانش یادآور شد: در متون قدیم ادبی به کسانی که یک استاد واحد یا مراد واحد داشتند، «خواجه تاش» می‌گفتند و من از این جهت نیز با دکتر ابراهیمی‌دینانی خواجه تاش هستم، زیرا ایشان در محضر آقا میرزا محمد علی حکیم شیرازی درس فصوص‌الحکم ابن عربی را فرا گرفته است و من نیز ملازم و عاشق حکیم شیرازی هستم و این موضوع مرا به دکتر ابراهیمی‌دینانی نزدیک می‌کند.