شناسهٔ خبر: 9679 - سرویس دیگر رسانه ها

علی جنتی: طرح انتقال اداره کتاب به یک زیرمجموعه دیگر ارشاد در دست بررسی است

وزیر ارشاد درباره صحت و سُقم انتقال اداره کتاب به زیر مجموعه اداره توسعه کتاب و کتابخوانی همین وزارتخانه، گفت: در حال مطالعه در این خصوص هستیم ولی هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز 14 دی ماه، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و فلسفه این وابستگی هم این بوده که بتواند از مجموعه امکانات و ظرفیت‌هایی که این وزارتخانه دارد، استفاده کند و طبیعتاً حوزه‌های مختلف وزارتخانه از این سازمان پشتیبانی‌های لازم را به عمل می‌آورند. تصویری که از نظر فرهنگی از کشورمان در خارج از کشور باید ساخته شود، توسط این سازمان و با پشتیبانی همه معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میسر است.

وی افزود: یا توجه به تجربه و توانایی‌های آقای ابراهیمی و حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، من مطئمنم که فصل جدیدی در فعالیت‌های فرهنگی این سازمان گشوده خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور هم گفت: ما حدود ۸۰ نمایندگی فرهنگی در خارج از کشور داریم که البته در بعضی از کشورها علاوه بر رایزنی فرهنگی و مرکز تحقیقات زبان فارسی در اسلام‌آباد، در ۷ شهر دیگر این کشور خانه فرهنگ داریم. این گستردگی در یک دهه گذشته حاصل شده است و طبیعتاً باید کمک کرد که این نمایندگی‌های فرهنگی بتوانند نقش خود را ایفا کنند.

جنتی درباره موافقت‌نامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که روی کاغذ مانده است، تاکید کرد: خصوصیت این موافقت‌نامه‌های فرهنگی این است که وقتی امضا می‌شود، از طرف دو دولت امضا می‌شود و به تصویب مجالس دو کشور هم می‌رسد و در واقع سندی است که تا زمانی که لغو نشده، به قوت خود باقی است. ما با بعضی از کشورها مثل هند بیش از ۵۰ سال است که موافقت‌نامه فرهنگی و با بسیاری دیگر از کشورها هم موافقت‌نامه‌های تائید و تصویب شده داریم اما گاه به دلیل سردی روابط سیاسی با برخی از کشورها، این موافقت‌نامه‌ها معوق مانده است.

وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم که با استفاده از دیپلماسی فرهنگی، دولت‌ها را تحت فشار قرار دهیم که به این موافقت‌نامه‌هایی که امضا کرده‌اند، عمل کنند.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره صحت و سُقم اینکه آیا اداره کتاب به زیرمجموعه اداره توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد رفته است یا خیر؟ گفت: در حال مطالعه در این خصوص هستیم ولی هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.