به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، محمد احسانی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با تاکید بر کار کارشناسی و دقیق اعضای شورای صدور پروانه ساخت در امر صدور پروانه برای کارگردان های فیلم اولی گفت: براي صدور پروانه ساخت هاي كارگردان اولي در نوبت نخست امسال، ۷۰ متقاضي داشتيم كه پروندههاي خود شامل نمونه كار، سوابق كاري و فرهنگي – هنري را به دبيرخانه تحويل داده بودند .
وی ادامه داد: اعضاي شورا، سوابق ياد شده را بر اساس امتيازات در نظر گرفته شده طي چند جلسه بازبيني و بررسي كرده و در در روز چهارشنبه ۱۱تیرماه در يك جلسه نهائي كه حدود ۹ ساعت طول كشيد حدود ۲۰ نفر به ترتيب امتيازات كسب شده مشخص شدند که البته اسامي اين افراد به شكل رسمي اعلام نشده و پس از بررسي فيلمنامه و تركيب عوامل اسامي منتخبين سري اول به صورت رسمي اطلاع رساني خواهد شد .
احسانی افزود: افرادي كه موفق نشدند در اين مرحله امتياز لازم را كسب كنند و همين طور متقاضيان جديد، باید آثار و سوابق خود را براي بررسي در نوبت شهريور و آذر سال جاری ارائه کنند.
بر اساس اطلاعيه اي كه شوراي پروانه ساخت در اواخر سال گذشته صادر كرد بنا شده تا سقف ۱۵درصد پروانههاي صادره به فيلم هاي اول اختصاص يابد .
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در ادامه گفت: در جهت حركت به سمت توليدات حرفه اي و استاندارد به دنبال ضابطه مند كردن ورود فيلم سازان اول هستيم. سال گذشته شاهد بوديم حدود ۶۵ فيلم اولي فرم ورود به جشنواره را تكميل كرده بودند اين مسأله از يك طرف فرصتي بي نظير براي ورود افكار و ايده هاي نو و انرژي و نشاط به بدنه سينماست كه بسيار مبارك و مغتنم است اما مثل هر فرصتي اگر تابع قاعده و ضابطه نباشد مي تواند منجر به تهديد براي كليت سينما گردد و همين طور مي تواند اولين كار يك فيلم ساز را به آخرين كار او تبديل كند. در فضاي رسانه اي هم معمولا چند نفري كه مي درخشند ديده مي شوند ولي معمولا به ريزش ها و افراد ناموفق كمتر توجه ميشود. اين عدم موفقيت ها عوارض و هزينه هاي بسياري براي كليت سينما، خود فيلم ساز و مديريت سينما دارد.
وی بیان کرد: يكي از وظايف شوراي پروانه ساخت كه در آن اطلاعيه هم اشاره شده، تنظيم رابطه منطقي ميان چرخه توليد و اكران است. به هر حال ما در اكران با محدوديت هايي مواجهيم و نهايتا حدود ۵۰ فيلم در سال اكران مي كنيم نسبت فيلم هاي اول بايد درصد منطقي و معقولي از كل اكران باشد براي اينكه فيلم اول در ذات خود نوعي تجربه و دغدغه شخصي است كه معمولاً به مسأله گيشه و فروش كمتر توجه دارد؛ البته استثنائاتي هم وجود دارد كه فيلم هاي اول علاوه بر جنبه هاي هنري و خلاقانه با مخاطبين قابل توجهي هم رابطه برقرار مي كنند .
وی افزود: مديريت سينما بايد از طرفي راه را براي فكرهاي جديد و نگاه هاي نو باز كند و از طرف ديگر گردش اقتصادي سينما، تنوع ژانرها و مضامين و ... را مورد توجه قرار دهد. سازمان سينمائي بنا دارد ضمن رعايت دقيق ضوابط و سقف اعلام شده در جهت ارتقاء كمي و كيفي سينماي ايران قدم بردارد و در بهتر اجرا شدن اين سياست از همه دلسوزان، دست اندركاران و رسانه هاي سينمائي استمداد مي طلبد. پيش بيني هاي مكمل نيز در بخش هاي حمايتي به جهت تسهيل اين امر انجام شده كه فيلم سازان اول كه از تهيه كننده، عوامل و مشاوران حرفه اي استفاده مي كنند بتوانند با سهولت بيشتري اثر خود را توليد كنند.
احسانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: متأسفانه در برخي موارد ديده شده كه برخي تهيه كنندگان به شكل صوري در پروژه ها و خصوصا فيلمهاي اول مشاركت مي كنند شوراي پروانه ساخت علاوه بر ارزيابي اثر توليد شده موارد تخلف را نيز پيگيري و در پروانه ساخت هاي بعدي درخواست شده لحاظ خواهد كرد .
وی ادامه داد: پيش بيني ما اين است كه در دو فصل بعد تعداد متقاضي فيلم اول تدريجا منطقي تر شود، پيشنهاد ما به دوستان عزيز متقاضي كه سوابق كاري قابل ارائه و معتبري ندارند اين است كه در ورود به عرصه سينماي حرفه اي عجله نكنند و در ابتدا توانائي هاي خود را به همكاري با مركز گسترش و سينماي جوان افزايش دهند .
احسانی افزود: طبيعي است كه هر متقاضي خود و اثرش را واجد خصوصيات لازم براي توليد بداند يا نگران از دست دادن فصل، سرمايه گزار و نرسيدن به جشنواره باشد؛ ولي بايد قبول كنيم وقتي ۷۰ نفر در يك فصل متقاضي صدور پروانه ساخت فيلم اول هستند نمي توان به همه مجوز داد و بالاخره عده اي در اين رقابت در رتبه هاي بعدي قرار مي گيرند. شوراي پروانه ساخت اميدوار است اين تصميم به نفع و مصلحت كل سينما منجر شود و همه شاهد جشنواره اي با شكوه و اكراني با شكوه تر و گرم تر باشيم .
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در خاتمه گفت: با توجه به اينكه طبيعتاً بخشي از مجوزهاي صادر شده به دلايل مختلف به توليد منتهي نمي شوند در هر فصل تعدادي بالاتر از سقف اعلام شده مجوز صادر مي شود كه در صحنه عمل تعداد مورد انتظار فيلم اول توليد شود. البته به طور كلي درخواست ما از متقاضيان صدور پروانه اول و غيراول اين است كه در زماني مبادرت به درخواست پروانه نمايند كه بخش مهمي از اقدامات اوليه مانند تكميل فيلم نامه، مذاكره ابتدائي براي جذب سرمايه و ... را انجام داده باشند تا مواجه با سيل تقاضای تمديد پروانه ساخت نباشيم خصوصا كه شوراي پروانه ساخت به طور مرتب فهرست پروانه هاي فاقد اعتبار را به نهادهاي حمايتي (مثال فارابي) اعلام مي كند تا در روند حمايت مورد توجه قرار گيرند.