به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ پیروز ارجمند در ابتدای این نشست خبری با اشاره به فعالیتهای انجام گرفته دفتر موسیقی وزارت ارشاد طی 6 ماه گذشته گفت: من همواره ترجیح می دادم قبل از هر وعده ای به انجام کارها بپردازم به همین خاطر در این مدت آنچه برای من مهم بود انجام کارهای فراوانی بود که باید انجام می شد این در حالی است که من از بدو شروع به کار خود با مجموعه نابسامانی روبه رو شدم که در بخش اداری و آیین نامه ها در بی برنامگی به سر می برد از این رو با یک برنامه از پیش تعیین شده شروع به اصلاح ساختار اداری کردم که از استفاده موثر از منابع انسانی، اعتمادسازی بین هنرمندان و دولت و سرعت در روند صدور مجوز آلبوم ها و کنسرت ها از جمله آنها بود.
وی با تاکید بر فراگیری فعالیتهای دفتر موسیقی وزارت ارشاد از تلاش برای توسعه اشتغال هنرمندان موسیقی، توسعه زیر ساخت های مناسب برای سالن سازی ، بیمه های مختلف هنرمندان، سامان دادن به موسیقی نواحی و مسائلی از این دست خبر داد و گفت: انجام این کار به طور طبیعی دارای مشکلاتی است که باید در این مدت برای اجرایی شدن آنها گام هایی برداریم و امیدواریم با روندی که پیش گرفتیم بتوانیم در انجام کارها موفق باشیم.
راهاندازی سامانه صدور مجوزها در دفتر موسیقی، تاکید بر کیفی گرایی در شورای شعر، تشکیل شورای رسانه های جدید، ایجاد ظرفیت جدید برای صدور مجوز تک آهنگ های موسیقایی تولید شده توسط هنرمندان با هدف جلوگیری از اشاعه آثار زیرزمینی، تعامل به سه شبکه تلویزیونی برای ارتباط دفتر موسیقی با رسانه ای ملی در جهت ایجاد فرصت های جدید موسیقایی از جمله اقداماتی بود که مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در این نشست به آنها اشاره کرد و گفت: ما نگرانی چندانی در صدور مجوزها نداریم؛ چراکه اقداماتی انجام شده تا هنرمندان بتوانند با فراغ بال و آرامش کارهای خود را تولید کرده و به فعالیت های خود ادامه دهند.
ارجمند با اشاره به وضعیت کنونی موسیقی کشور تصریح کرد: بازنگری در صلاحیت صدور مجوز فعالیت برای صاحبان موسسات موسیقی و جلوگیری از اعمال نفوذ دلالان موسیقی در سیاستگذاری ها یکی از مهمترین اهداف ما در دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که بر این اساس من مدعی هستم که در اتاق های مختلف دفتر موسیقی دیگر شاهد حضور دلالان نیستیم.
وی با اشاره به نبودن تعامل میان دستگاه های مختلف دولتی در برگزاری کنسرت های شهرستان ادامه داد: در قالب تفاهم نامه ای که اخیرا میان دفتر موسیقی وزارت ارشاد و نیروی انتظامی انجام گرفته، ما به زودی شاهد ابلاغ آیین نامه ای انتظامی خواهیم بود که در این آیین نامه عدم ناسازگاری و هماهنگی میان دستگاه های مختلف استان برای برگزاری کنسرت های متعدد مورد توجه قرار گرفت. به عنوان نمونه وقتی ما مجوزی را صادر می کردیم و شورای تامین هم نظر مثبت خود را اعلام می کرد، اما در حد فاصل صدور مجوز برخی از نظرها برمی گشت که با طراحی این آیین نامه موضوع برگزاری کنسرت ها نیز تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. این در حالی است که ما در پشت ماجرا با مشکلات عدیده ای پیرامون برگزاری کنسرت در شهرستان ها مواجه هستیم به طوری که طی ماه های اخیر بیش از 100 کنسرت در آستانه لغو قرار گرفت، اما خوشبختانه با تعاملی که با نیروی انتظامی صورت گرفت، ما توانستیم شاهد برگزاری این کنسرتها باشیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد به ماجرای تفکیک جنسیتی کنسرت های موسیقی در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه نیروی انتظامی رسما اعلام کرد که با موضوع تفکیک جنسیتی در کنسرت ها کاملا مخالف است که امیدواریم این روند و وحدت رویه در آینده نیز ادامه پیدا کند و ما دیگر شاهد اتفاق این چنینی در برگزاری کنسرت ها نباشیم.
ارجمند در ادامه این نشست خبری به برگزاری کنسرت های خوانندگان لس آنجلسی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و کاهش مخاطبان این کنسرت ها توضیح داد: طبق آماری که گرفتیم تا سال 92 بیش از 150 کنسرت توسط خوانندگان آن سوی آب ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس اجرا می شد، اما در این چند وقت ما شاهد کاهش 90 درصدی این کنسرت ها بودیم؛ چراکه خانواده ها با توجه به تعدد و تنوع برنامه های موسیقایی در کشورمان دیگر در خود نیازی به خارج رفتن نمی بینند و ما می بینیم که مصرف مردم از کالاهای موسیقایی که در فضای رسمی تولید می شود، شکل فزاینده ای داشت و این نشان از رشد فرهنگی دارد که ما آن را به فال نیک می گیریم. البته ما در برخی از فضاها با دستاندازیهایی مواجه هستیم که مسیر پیش روی ما را کند می کند، اما امیدوارم این نگرانی ها نیز کاهش یابد.
وی به برپایی کنسرت های موسیقایی در سالن های ورزشی علی رغم آئین نامه ابلاغی دفتر موسیقی به تهیه کنندگان مبنی بر برگزار نشدن کنسرت ها در سالن های ورزشی بیان کرد: متاسفانه علی رغم تمام تاکیدی که ما برای برگزار نشدن کنسرت های موسیقایی در سالن های ورزشی داشتیم، اما لابی هایی ایجاد می شود که کنسرت ها باید در سالن های ورزشی اجرا شود، اما ما باید به حقوق مردم نیز توجه کنیم؛ چراکه تضمین امنیت شنیداری مردم برای ما از هر چیز دیگری مهم تر است. متاسفانه در کنار این ماجرا برخی از لابیگریها سعی می کنند که برای آلبوم های سطح پایین لاله زاری و سخیفی که تولید می کنند، مجوز بگیرند که من تا به امروز زیر بار این موضوع نرفتم، اما یکبار فقط زیر بار ماجرا رفتم که مجبور به صدور مجوز در یک سالن ورزشی شد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد توضیح داد: متاسفانه برخی ها این را فراموش کردند که حقوق مردم و شنیدن موسیقی خوب در یک شرایط استاندارد در اولویت کارها باید قرار گیرد، ضمن اینکه من در این مدت شاهد این بودم که بلیت بسیاری از کنسرت ها به شکل بسیار عجیب و غریبی گران بود که باید در اینجا بگویم موضوع ارزان سازی کنسرت ها در کنار توجه به استانداردهای برگزاری یک کنسرت باید بیش از اینها مورد توجه قرار گیرد و اگر تا به امروز از اختیارات دولتی استفاده نکردیم، بخاطر این است که دوست داشتیم در تعامل کامل کارها را ادامه دهیم، اما در صورتیکه قیمت بلیت ها مناسب نشود ما از قدرت حاکمیتی خود استفاده کرده و قیمت بلیت ها را خودمان تعیین خواهیم کرد.
بازنگری در اساسنامه انجمن های موسیقی با هدف فعالیت جدی تر در عرصه موسیقی، آماده شدن احکام رهبران ارکسترهای زیرمجموعه دفتر موسیقی، برگزاری جایزه ققنوس، توجه به موسیقی مقاومت و مشخص شدن دبیر جشنواره موسیقی نواحی در هفته آینده از جمله موارد دیگری بود که ارجمند در این نشست به آن اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در دولت قبلی در بسیاری از موارد بیاعتمادی را ایجاد کرده بود، اما امیدواریم بتوانیم این گردنه را به سلامت بگذرانیم و از این پس شاهد فعالیت های چشمگیری در عرصه موسیقی باشیم.
وی در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد حاشیه پیش آمده گروه آوازی تهران در مسابقات جهانی لتونی توضیح داد: از اولین اخباری که از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد منتشر شد، ما به هیچ عنوان صحبت از کسب مقام اولی نکردیم و فقط به این نکته اشاره کردیم که مدال طلا گرفتیم. شما حتی در یک خبر هم نمی توانید به این موضوع دست پیدا کنید که ما ادعا کردیم در مسابقات اول شدیم، ضمن اینکه برخی از دوستان از این مسابقات به عنوان یک رویدادی که شبیه بازی است، اشاره کردند، در حالی که این مسابقات به مانند یک المپیادی است که بچه های گروه کر آوازی تهران امتیاز بالایی را بدست آورده اند و نباید حضور خوب و موثر آنها در این رویداد جهانی را اینچنین نادیده بگیریم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به اقدامات دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیرامون حاشیه هایی که طی هفته های اخیر در حوزه موسیقی بوجود آمده، تاکید کرد: ما از جاهای مختلف تحت فشار هستیم و مرتب هم مشغول پاسخگویی که بخشی از آنها را اهالی رسانه می دانند و بخشی دیگر نیز از طرف دفتر حقوقی وزارت ارشاد پیگیری می شود. این در حالی است که متاسفانه در بسیاری از موارد اطلاعات غلطی از جریان فعالیت های موسیقایی کشور به مسئولان و نمایندگان محترم مجلس داده می شود که آنها هم بر طبق شنیده ها و وظیفه ای که برعهده دارند، عمل می کنند که امیدوارم از این پس با اطلاع رسانی مناسبی که ما از فعالیت های موسیقایی کشور انجام می دهیم، دیگر با هجمه های غیرعادلانه روبرو نشویم.
ارجمند به اقدامات دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: تاکیدی که دفتر موسیقی در دیپلماسی فرهنگی دارند رفت و آمد هنرمندان ایرانی و خارجی با یکدیگر است ضمن اینکه ما تاکیدی که در حوزه محتوایی داریم، حضور هنرمندان شاخص موسیقی شرق است که در اولین گام از کیتارو از هنرمندان برجسته صاحب نام کشور ژاپن دعوت به عمل آورده ایم تا مهر ماه امسال کنسرتی را در تالار بزرگ وزارت کشور اجرا کند و فکر میکنم این جریان تحولی در عرصه فعالیت های دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بخش فرهنگ و هنر است.
این آهنگساز در این نشست خبری از برخی از هنرمندانی که به صورت مستقیم با دفتر وزیر برای کسب مجوز اقدام می کنند، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از هنرمندان عزیز موسیقی در برخی از موارد نامه هایی را برای صدور مجوز یا برگزاری کنسرت به دفتر وزیر ارسال میکند و به نوعی ما را قابل نمی دانند که از طریق دفتر موسیقی وزارت ارشاد و معاونت هنری کارهای خود را انجام دهند که امیدوارم چنین رویکردی توسط هنرمندان دیگر اتفاق نیفتد و ما شاهد شکل گیری یک جریان اداری مشخص برای برگزاری کنسرت ها باشیم.
وی با اشاره به دغدغه برخی از هنرمندان برای برگزار نشدن کنسرت در استان ها خاطر نشان کرد: در گذشته شورای تامین استان برای برگزاری کنسرت مجوز صادر می کرد، اما جالب اینجا است که مدیرکل ارشاد استان که باید مدافع برگزاری کنسرت می بود، تلاش می کرد که برنامهای اجرا نشود اما خوشبختانه در طی ماه های اخیر دیگر ما شاهد چنین روندی نیستیم و تعامل مناسبی میان صادرکنندگان مجوز کنسرت در شهرستان ها صورت گرفت، اگرچه در برخی از جاها من شاهد این بودم که به عنوان نمونه برای برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در یک شهرستان از او گواهی سوءپیشینه و عدم اعتیاد می خواستند که این موضوع بسیار ناراحت کننده ای است و باید هر چه زودتر حل شود.
تاکید دفتر موسیقی به گسترده شدن فعالیت های هنرمندان موسیقی در عرصه تولید، توجه به موسیقی بانوان، ابلاغ آیین نامه جدید جشنواره ها، صدور احکام جدید برای شوراهای مختلف دفتر موسیقی و آموزش موسیقی در فرهنگسراها از دیگر مطالبی بود که پیروز ارجمند در این نشست خبری به آن اشاره کرد.