به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در ادامه درسگفتارهای پائیز ۹۳ مؤسسه مطالعات سیاسی اقتصادی "پرسش" درسگفتار ادوارد سعید و گفتمان استعمار با تدریس حمید عضدانلو برگزار می شود.
این دوره سه شنبه ۸ مهرماه از ساعت ۱۷-۱۹ آغاز می شود.
یقینا بررسی اندیشه های سعید و شکل گیری «گفتمان استعمار» که برآمده از اندیشه های اوست نیاز به زمانی بسیار بیشتر از چهار جلسهء دوساعته دارد. از این رو، هدف از این جلسات نه پرداختن به ایده ها و نظریه های او بلکه گشودن دریچه ای برای ورود به قلمرو اندیشه های سعید است.
برای این منظور بیشتر به مفاهیمی کلیدی خواهیم پرداخت که ستون های اصلی نظریه های او را تشکیل می دهند (مفاهیمی مانند «شرقشناسی»، «دنیویت یا این جهانی بودن متن»، «نمایندگی» representation، «باز- نمایی» re-presentation، دانش و قدرت، روشنفکر سکولار و نقش او، شوژه و سوژگی، و...)
گرچه زندگی سعید شکل دهندهء نظریات اوست، اما نظریه های او زندگی نامهء او نیست. از جمله نکات مهمی که در کارهای سعید باید به آنها توجه کرد این است که نمی توانیم نگرانی سیاسی او برای دولت فلسطین، نگرانی او برای هویت شخصی خود و هویت فلسطینیان (در کلیت خود) را از تجزیه و تحلیل نظری و ادبی متون و فرایندهای شکل گیری آنها جدا کنیم. در ضمن نمی توانیم کارهای او را به کارهای ژورنالیستی در مورد فلسطین و اعمال حرفه ای سیاسی فلسطینیان تنزل دهیم.
منابع پیشنهادی:
تمام کتاب ها و مقالات ادوارد سعید که به فارسی برگردانده شده اند.
مقالات و کتاب هایی که به فارسی در مورد او نوشته اند
منابع انگلیسی. نوشته های ادوارد سعید:
۱- E. Said, (۱۹۷۲), “Michel Foucault and an intellectual imagination”, Boundary ۲۱ (۱) July ۱۹۷۲.
۲- E. Said, (۱۹۷۵) Beginnings: Intention and Method, New York: Basic Books.
۳- E. Said, (۱۹۷۸), Orientalism, New York, Vingage.
۴- E. Said, (۱۹۷۸), “The Problem of Textuality: Two Exemplary Positions”, Critical Inquiry ۴: ۶۷۳-۷۱۴.
۵- E. Said, (۱۹۷۹), The Question of Palestine, London: Vintage.
۶- E. Said, (۱۹۸۱), Covering Islam, New York: Vintage.
۷- E. Said, (۱۹۸۳), The World, the Text and the Critic, Cambridge, MA: Harvard University Press.
۸- E. Said, (۱۹۸۴) “The mind of winter: Reflections on a life in exile”, Harper’s ۲۶۹: ۴۹-۵۵.
۹- E. Said, (۱۹۸۴), “Permission to narrate: Reconstituting the siege of Beirut”, London Review of Books, ۱۶-۲۹February ۱۹۸۴.
۱۰- E. Said, (۱۹۸۵), “Orientalism reconsidered”, Race and Class ۲۷(۲): ۱-۱۶.
۱۱- E. Said, (۱۹۸۶), After the Last Sky, New Youk: Pantheon.
۱۲- E. Said, (۱۹۸۶), “The burdens of interpretation and the question of Palestine”, Journal of Palestine Studies ۱۶(۱): ۲۹-۳۷.
۱۳- E. Said, (۱۹۸۶), “Foucault and the imagination of power”, in D. Hoy (ed.) Foucault: A Critical Reader, Oxford Blackwell.
۱۴- E. Said, (۱۹۸۶), “Intellectuals in the post-colonial world”, Salmagundi ۷۰-۱: ۴۳-۶۴.
۱۵- E. Said, (۱۹۸۹), “Representing the Colonized: Anthropology’s interlocutors”, Critical Inquiry ۱۵, winter, ۲۰۵-۲۵.
۱۶- E. Said, (۱۹۹۰), “Yeats and decolonization” in Terry Eagleton, Fredric Jameson and Edward Said (eds.) Nationalism, Colonialism and Literature, Minneapolis: University of Minnesota Press.
۱۷- E. Said, (۱۹۹۳), Culture and Imperialism, London: Chatto & Windus.
۱۸- E. Said, (۱۹۹۵), Peace and its Discontents, New York: Vintage.
۱۹- E. Said, (۱۹۹۹), Out of Place: A Memoir, London: Granta
موسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش در تهران، خیابان ولی عصر(عج)، ضلع شمالی پارک ساعی، خیابان ساعی ۱، پلاک ۷ واقع است.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۶-۸۸۶۵۸۶۰۳-۰۲۱ تماس حاصل کنند و یا به وب سایت www.qporsesh.com مراجعه کنند.