به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ صادقی اظهار کرد: ناقد حرفهای کسی است که پیش از نقد اثر، آن را بهخوبی مطالعه کرده و نسبت به موضوع اثر، اِشراف کامل داشته باشد.
وی با بیان اینکه متاسفانه بسیارند افرادی که با مطالعه فقط چند صفحه مختصر از کتاب، آن را نقد میکنند، گفت: ناقد باید هدفش از نقد اثر، پیشبُرد علم باشد و بتواند با نقد خود، مطالب جدیدی را به موضوع مورد بحث کتاب بیفزاید تا سایر افرادی که تصمیم دارند درباره آن موضوع خاص، به تولید اثر اقدام کنند، از اکتشافات ناقد بهره ببرند.
این زبانشناس افزود: ناقد نباید به قصد پُر کردن صفحات یک مجله، به نقد آثار بپردازد. همچنین ناقد نباید از روی کینهتوزی، انتقام یا بیآبرو کردن مؤلف، دست به نقد اثر بزند بلکه باید به معنای واقعی و بهصورت علمی، اثر را بررسی کند.
صادقی با بیان اینکه در این بازار آشفته نشر، هنوز نقد خوب دیده میشود، گفت: نقد خوب نقدی است که وقتی خواننده آن را مطالعه میکند، به عالم بودن ناقد پی ببرد. همچنین نقدی خوب است که قصدش پیشبُرد علم باشد؛ اگر این نوع نقدها افزایش یابند، بدون تردید کتابسازیها کاهش مییابند. چرا که مؤلفان میدانند، ناقدانی هستند که آثار آنها را ذیر ذربین میبرند. در نتیجه به تولید کتابهای بازاری اقدام نمیکنند و میکوشند تا آثار غنی و متناسب با نیاز جامعه تولید کنند.
این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره ه اینکه برخی در صنعت نشر تنها دنبال شهرت هستند، ادامه داد: با نقد خوب میتوان از حضور و پیشروی افراد سودجویی که میخواهند با تولید کتابهای موازی و سطح پایین، به شهرت برسند، پیشگیری کرد؛ چرا که حساب کار دستشان میآید که اگر به تولید چنین آثاری ادامه دهند، هستند افرادی که مشت آنها را باز کند.
وی با بیان اینکه مؤلفان خوب همواره از نقد آثارشان خوشحال میشوند، اظهار کرد: مولفان با نقد آثارشان، با نقاط قوت و ضعف آنها آشنا میشوند و میکوشند در نوبتهای بعدی چاپ آثارشان، از نظر تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف آنها گام بردارند. در این میان افرادی که میخواهند فقط اسمی از آنها بر زبانها جاری شود، همواره از نقد آثارشان دلخور میشوند. در صورتی که مؤلفانی که غنی و حرفهای هستند، همواره از نقد استقبال میکنند.
*دراین باره بخوانید:
(۱)شاکری: وقتی نقد تاثیری در تجارت کتاب نداشته باشد عملا اهمیتی پیدا نمیکند(اینجا)
(۲)جُربزهدار: نشریات خانه کتاب میتوانند نقش موثری در ترویج فرهنگ نقد ایفا کنند/ نقد، چراغی فراسوی سیاستگذاران روشن میکند(اینجا)
(۳)کیانفر: ضرورت راهاندازی کتابخانه تخصصی نقد(اینجا)
(۴)جعفری مذهب:جامعه ما نیاز به نقد را احساس نکرده است/ پدیدهای به نام «اورژانس نقد»(اینجا)
(۵)حسینی: آیین نقد کتابهای تازهتالیف برگزار شود(اینجا)
(۶)عبدالعلی دستغیب: بسیاری از نقدها تبدیل به مدح شدهاند/ مسئولان برای راهاندازی مجامع نقد کتاب بکوشند(اینجا)
(۷)رفیعی: پیشنیازهای نقد مطلوب و مدخلی بر اخلاق نقد(اینجا)
(۸)آژند: اکثر نقدها یا نان قرض دادن است یا خرده حساب شخصی/ لزوم اهتمام دانشگاهها برای ایجاد رشته نقد(اینجا)
(۹) مهدویراد: نقد باعث گسترش و سلامت نشر میشود(اینجا)
(۱۰) خدایار: برای نهادینه کردن فرهنگ نقد در جامعه باید مسئولان نیز نقدپذیر باشند(اینجا)
(۱۱) سرشار: بعضی به دلیل نقدی که بر آثارشان نوشتهام بامن قهرند(اینجا)
(۱۲) اسلامی اردکانی: کتابهای خوب، محصول نقدند/ اغلب نویسندگان ظرفیت پذیرش نقد را ندارند(اینجا)
(۱۳) مهدی محقق: تنزل جایگاه نقد به دلیل تنزل اخلاق در جامعه است(اینجا)
(۱۴) تفرشی: در ایران نقد حرفهای و روشمند وجود ندارد/ عیار نقدها در فضای مجازی بیشتر در معرض قضاوتند (اینجا)
(۱۵) ذوالفقاری: ارشاد کتابهایی را که از فیلتر نقد گذشتهاند خریداری کند/ جلوگیری از کتابسازی با کمک نقد (اینجا)
(۱۶) فاطمه راکعی: برای نقد با کمبود متخصص مواجهایم(اینجا)
(۱۷) مؤمنی: منتقدان باید خود ِ نقد را هم به نقد بکشند/ برخی نقدهای امروزی حاصل زد وبندهای دوستانه هستند(اینجا)
(۱۸) کاکایی: متاسفانه از نقد با رویکرد سیاسی، برای تخریب استفاده میکنند/ برخی رسانهها دنبال سهمخواهی هستند(اینجا)
(۱۹) امامی: نقد در ايران رابطه مستقیم با اقتصاد مردم دارد/ مشکلات فرای فرهنگ قرار دارند نه در خودِ فرهنگ (اینجا)
(۲۰) زیباکلام: «نقد» نه تعریف است، نه تحقیر / سه گروه کتابی که نمیتوان جدی نقد کرد(اینجا)
(۲۱) کزازی: نقد در کاربرد و معنای راستین آن، هنوز در ایران پدید نیامده است/هر آنچه به نام نقد نوشته میشود، شتابزده و بیارزیابی به چاپ نرسد(اینجا)
(۲۲) بنیاردلان: تعداد منتقدان حقیقی به تعداد انگشتان یک دست نمیرسد/ اغلب منتقدان ما، هم با معارف خود بیگانهاند هم با سنت نقد غربی (اینجا)
(۲۳) سیدآبادی: نقد کتاب به جریان طبیعی صنعت نشر واگذار شود/ ایجاد نقد گلخانهای به جریانسازی منتهی نخواهد شد (اینجا)