به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ این کتاب هدف خود را ارائه دانشی کاربردی از علم کنترپوان تنال، در کوتاهترین و مطمئنترین راه برای دانشجویان ایرانی معرفی کرده و تنها مرجع آموزشی خود را فقط و فقط آثار باخ (آهنگساز آلمانی – اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم میلادی) قرار داده است.
مشایخی در مقدمه کتاب توضیح میدهد: «این رساله چون دیگر نوشتههای من در زمینه آموزش دانش موسیقی، بهتر است با همراهی و زیر نظر آموزگاران توانا و آشنا با این علوم فراگرفته شود. هنر جویانی که با دانش هارمونی آشنایی و بر آن تسلط دارند و امکان دسترسی و استفاده از کلاس را نداشته باشند، این امکان را خواهند یافت که با این کتاب، گام به گام و به تنهایی، کنترپوان تنال را بیاموزند که دست کم در مرحله بنیادین آن دشوار نخواهد بود.»
این کتاب در دو بخش کلی «کُنترپوان دو بخشی» و «کُنترپوان سه بخشی» و سه پیوست با عناوین «گفتاری کوتاه درباره کنترپوان چهارصدایی» و «کنترپوان معکوس» و «برخورد همآوایی و همآهنگی» تدوین شده است.
کنترپوان در لغت بهمعنای نت درمقابلِ نت است. در این فن، بر روند افقی نتها و نه روند عمودی آنها تاکید میشود. هر یک از نتهایی که با هم نواخته میشوند دارای ریتم و تِم مستقل از هم هستند ولی در کلّیّتِ آهنگ، دارای هارمونیاند.
نویسنده در مقدمه کتاب در توضیح ویژگی اصلی این کتاب آموزشی میآورد: «آنچه این رساله را از دیگر کتابها متفاوت ساخته این است که در هر گفتوگویی بیدرنگ به چگونگی برخورد باخ با مسئله مورد بحث اشاره خواهم کرد. تمام آنچه باخ نوشته و به کار برده است هدف نهایی ما از نظر کاربرد کنترپوان تنال است و از آنچه باخ به ندرت به کار برده تا زمانی که به توانایی خود در آهنگسازی اطمینان کافی ندارید، پرهیز کنید.»
به گفته مشایخی هدف این کتاب آماده کردن هنرجویان برای ورود به دانشکدهها و مدرسههای موسیقی است . مراکزی که آمادهکردن و آموزش آنها برای دریافت و درک دانش و هنر آهنگسازی است تا دانشجویانی که امکان تحصیل در دانشکدههای موسیقی باختر زمین را ندارند نیز دانش کلاسیک آهنگسازی را بیاموزند.
«یک نت در برابر یک نت»، «دو نت در برابر یک نت»، «سه نت در برابر یک نت»، «چهار نت در برابر یک نت»، «دو صدایی آزاد و گفتاری بر نگارش انونسیون دو صدایی» زیر فصلهای بخش اول کتاب با عنوان «کُنترپوان دو بخشی» هستند و «مثالهایی با توجه به تعداد نتها در برابر هم»، «سکوت و نتهای کشیده»، «شبیهسازی»، «تم اصلی و شیوه گسترش در انونسیون»، «سه صدایی آزاد و گفتاری در نگارش انونسیون» زیر فصلهای بخش «کنترپوان سه بخشی» هستند.
دیگر کتابهای مشایخی
علیرضا مشایخی متولد ۱۳۱۸ از نخستین آهنگسازان ایرانی در حوزه موسیقی مدرن است.آثار او بیش از چهل سال است که در داخل و خارج از ایران اجرا میشوند. براساس وب سایت خانه کتاب، از مشایخی تاکنون کتاب های زیر منتشر شده است:
- - «نتخواني، تربيت گوش و ريتمخواني (سلفژ)» - ۹۸ صفحه – چنگ ۱۳۸۴
- «نتخواني (سلفژ) تمريناتي براي آشنايي با فواصل» - ۳۲ صفحه – چنگ ۱۳۷۷
- «فرم در موسيقي بينالمللي» – ۳۴۴ صفحه – سوره مهر ۱۳۹۱
- «فرهنگ آهنگسازي» – ۲۰۰ صفحه – سوره مهر ۱۳۹۰
- «همهي آن سالهاي بيخاطره» – ۲۵۴ صفحه – آرویج ۱۳۸۳
- «لحظهها: ۹ قطعه براي پيانو اپوس ۱۱۹ »– ۳۲ صفحه – چنگ ۱۳۷۶
- «آهنگسازي به شيوهي كلاسيك هارموني» – ۱۹۲ صفحه – چشمه ۱۳۹۲
- «تمرينهاي پيانو (براي دست چپ): اپوس ۱۱۷ شمارههاي ۴ - ۳ »– ۲۰ صفحه – همآواز ۱۳۹۰
- «هارموني: آهنگسازي به شيوهي كلاسيك» – ۱۷۶ صفحه – ماهور ۱۳۹۳
- «موسيقي براي پيانو: آثاري از عليرضا مشايخي براي پيانو» – ۹۲ صفحه – دانشگاه تهران ۱۳۸۱
- «فردا بدون من» – ۲۲۴ صفحه – مکتب تهران ۱۳۹۰
- «لحظهها: ۱۵ قطعه براي پيانو» – ۳۶ صفحه - همآواز ۱۳۸۸
- «کنتر پوان مدال: نگاهي به برداشت يپسن از شيوه پالسترينا» – ۱۷۲ صفحه – دانشگاه تهران ۱۳۸۳
- «آهنگسازي به شيوهي كلاسيك هارموني» – ۱۹۲ صفحه – ۱۳۸۷
- «خوانش و شمارش موسيقايي »– ۸۰ صفحه – آموزشگاه موسیقی همآوازان ۱۳۸۷
چاپ اول «کنترپوان تنال، آهنگسازی به شیوه باخ» در ۱۵۲ صفحه در سال ۱۳۸۶ توسط نشر چشمه عرضه شد و کتاب حاضر در ۱۴۲ صفحه و شمارگان دو هزار و ۲۰۰ نسخه و بهای ۱۲ هزار تومان از سوی موسسه ماهور منتشر شده است.