شناسهٔ خبر: 28701 - سرویس دیگر رسانه ها

یدالله صمدی: فیلمسازان به مطالعه اهمیت نمی‌دهند

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» به کارگردانی یدالله صمدی در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد. صمدی در این نشست گفت: اقتباس در سینمای ایران جدی گرفته نمی شود چراکه فیلمسازان به مطالعه کمتر اهمیت می‌دهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسکانیوز؛ یداله صمدی گفت: موضوع اقتباس سال ها است که در سینما مرسوم است و در گذر سینمای فارابی هم یک حوزه ای به همین منظور تشکیل شد؛ اما متاسفانه آن طور که باید و شاید جدی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: رمان «پدر آن دیگری» نوشته پرینوش صنیعی را ۸ سال پیش خواندم و می دانستم که فیلم خوبی از ان در می آید. از نویسنده آن خواستم که امتیاز ساخت فیلم آن را به من بدهد. فیلمسازان معتبر زیادی به خانم صنیعی مراجعه کرده بودند که از کتاب او فیلم سینمایی بسازند اما این شانس نصیب من شد.

کارگردان فیلم سینمایی «اتوبوس» بیان کرد: به اندازه ای در این رمان برای شهاب حادثه رخ می دهد که من در انتخاب این حوادث به زحمت افتادم. چند روزی زمان برد که اتفاقات را از میان آن ها گلچین کنم زیرا اگر می خواستم همه را بسازم یک سریال می شد.

صمدی درباره سرمایه گذاری فیلم سینمایی «پدر آن دیگر» توضیح داد: در دوره ای که سوژه عشق های مثلثی رایج بود و همه سرمایه خود را صرف اینگونه قصه ها می کردند تا در گیشه بفروشد، به چند تهیه کننده بخش خصوصی مراجعه کردم و هیچکس نپذیرفت سرمایه گذار این فیلم باشد. تا اینکه امسال از سرمایه شخصی خودم و با حمایت محمدرضا جعفری‌جلوه و بنیاد سینمایی فارابی «پدر آن دیگری» را ساختم.

این کارگردان به عدم اقتباس در فیلمنامه های ایرانی یاد کرد و گفت: بخشی از دلیل عدم اقتباس به کم کاری و کم سرمایه گذاری برمی‌گردد و بخشی دیگر آن هم مربوط به فیلمسارانی است سال ها کتاب نخوانده اند و در مطالعه تنبل هستند.

پرویش صنیعی نویسنده رمان «پدر آن دیگری» با حضور در این نشست عنوان کرد: این کتاب مبحث روانشناسی تربیتی و یکی از معضلات جامعه است که در مورد مشکلات میان روابط پدران و فرزندان به خصوص پدر و پسر را صحبت می کند.

وی بیان کرد: دورادور یداله صمدی را می شناختم و از پیشنهادش استقبال کردم، البته نگران بودم و نمی دانستم این کتاب را چطور می توان در ۲ ساعت به شکل فیلم درآورد. خیلی از مسایل کتاب تغییر کرده اما همه به جا و درست بوده است.

پرینوش صنیعی نویسنده رمان «پدر آن دیگری» با حضور در این نشست عنوان کرد: این کتاب مبحث روانشناسی تربیتی و یکی از معضلات جامعه است که در مورد مشکلات میان روابط پدران و فرزندان به خصوص پدر و پسر را صحبت می کند.

وی بیان کرد: دورادور یداله صمدی را می شناختم و از پیشنهادش استقبال کردم، البته نگران بودم و نمی دانستم این کتاب را چطور می توان در ۲ ساعت به شکل فیلم درآورد. خیلی از مسایل کتاب تغییر کرده اما همه به جا و درست بوده است.

در ادامه این نشست حسین یاری بازیگر فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» گفت: به هیات انتخاب احترام می گذارم و می دانم عدم حضور این فیلم در بخش مسابقه تعمدی نبوده است. ثریا قاسمی نیز با حضور در نشست رسانه ای آخرین ساخته یداله صمدی عنوان کرد: خوشحالم که یک فیلم نجیب، سالم و بی ادعا ساخته شد و من بعد از سال ها دوری از سینما با این فیلم بازگشتم.

هنگامه قاضیانی نیز با اشاره به اینکه اولین شبی است که در جشنواره سی و سوم حضور دارد، گفت: خوشحالم که «مریم» رمان بودم و از این دوره به دهه ۷۰ پا گذاشتم. امشب یکی از بهترین شب های من در سینما بود.

اصغر نژاد ایمانی طراح صحنه و لباس اظهار داشت: بزرگترین ویژگی این کار این است که بوی سینمای دهه ۷۰ را می دهد. گذشته نزدیک به سرعت در حال نابود شدن است و برای نشان دادن آن مشکلات عدیده ای وجود دارد. کاش می شد یک شهرک ماندگار سینمایی از این دهه بسازیم که دست و بالمان بسته نباشد. مهدیار عزیزی بازیگر نقش «شهاب» ضن تشکر از تمامی گروه به خصوص کارگردان آن گفت: ممنونم که همکاران این فرصت طلایی را به من دادند.

بنفشه صمدی بازیگر نقش «فرشته» در فیلم «پدر آن دیگری» که در نشست رسانه ای این فیلم حضور داشت عنوان کرد: از ۵ سالگی بازی کردم اما از آن بازیگرهایی بودم که صبورانه در انتظار رسیدن نقش می ماندم و به دنبال آن نمی رفتم به همین دلیل فواصل کاری برایم طولانی شد. دوست دارم از این پس جدی تر این کار را ادامه دهم.