به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجید قیصری نویسنده شناخته شده عرصه دفاع مقدس به تازگی با مجموعه داستان «نگهبان تاریکی» به این ادبیات رجعتی دوباره داشته است. با این حال قیصری معتقد است آثار به اصطلاح غیرجنگی وی مانند «شماس شامی» و یا «سه کاهن» نیز خطی را دنبال می کنند که او در داستانهایش در پی آنها بوده و هست.
قیصری درباره داستان های کوتاه تازه منتشر شده اش اظهار داشت: این مجموعه بخشی از یک سه گانه داستانی است که با موضوع جنگ اجتماع و دین نوشته شده و دوست داشتم داستان های هر سه بخش با هم و در یک مجموعه قرار بگیرد اما به پیشنهاد ناشر در نهایت قرار شد که مبدل به سه کتاب مجزا شود.
وی افزود: داستانهای این مجموعه که بخش جنگی کار را شکل می دهد حاصل فعالیت من در سالهای دور و دراز گذشته تا به امروز است. یعنی داستانهای نوشته شده در سال ۹۳ در این اثر هست و همچنین داستانهایی که در اواخر دهه هشتاد نوشته شده است.
قیصری اما در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تغییر مضامین داستان هایش در سالهای اخیر گفت: به عنوان داستان نویس هرگاه به موضوعی میرسم و حس میکنم آن را باید بنویسیم، شروعش می کنم و این ممکن است نوعی تغییر در رویه نوشتن محسوب شود اما به باور خودم همه داستانهایم یک خط سی را دارد و زیرپوست همه آنها نوعی ارجاع تاریخی خاص نشسته است. من چه از جنگ بگویم و چه داستانی مانند شماس شامی را بنویسم در لایه زیرین آن دنبال نوعی روایت اسطورهای هستم.
این نویسنده افزود: برای من دو موضوع وجود دارد که هیچ گاه کهنه نمیشود. یکی اسطوره ها و کهن الگوها و دیگری خود جنگ. میشود درباره هر کدام از اینها داستان نوشت و اظهار نظر کرد. من متن خبری نمینویسم که تاریخ مصرف داشته باشد بلکه سعی می کنم از چیزی حرف بزنم که شاید امروز دغدغه برخی نباشد اما همه باید برای پیدا کردن خودشان و رجوع به تاریخ و هویتشان به سراغش بروند. در واقع حرف من حرف از تاریخی است که به مخاطب میگوید کجا با عزت و سربلندی روبرو شده است.
به باور قیصری او در داستان هایش سعی دارد به لایه های زیرین تاریخی نقب بزند که متعلق به قرن ها باور مردمان این سرزمین است و به همین خاطر با داستانهایش نیز کسانی بیشتر ارتباط می گیرند که ارجاعات تاریخی و اسطورهای متن را بشناسند.
وی در همین زمنیه گفت: وقتی حافظ میخوانیم اگر ارجاعات تاریخی حافظ را درست ندانیم شاید نتوانیم ارتباط درستی با آن بگیریم. در مورد داستان های من نیز بدون تشبیه، اگر مخاطب ارتباط و آشنایی مناسبی با ارجاعات تاریخی نداشته باشد شاید نتواند رابطهها و مفهوم داستان را درست کشف کند.