به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ در این جلسه ۳ ساعته که با دستور بررسی سرفصل و شرح درس کارگاه فیلمسازی داستانی برگزار شد، ابتدا مجید شیخ انصاری با تمرکز بر تفاوت میان روش ذوقی و سیستماتیک در آموزش، تأکید کرد: «ما باید تلاش کنیم تا جایی که میتوانیم در نگارش شرح درس، از روشهای ذوقی در ارائه مطلب جلوگیری کرده و از مدلهای شناختهشده در آموزش استفاده کنیم.»
سعید پوراسماعیلی در این رابطه گفت: «ضمن رعایت روشهای سیستماتیک و استاندارد جهانی در آموزشهای انجمن سینمای جوانان ایران، اما روش ذوقی مربی و هنرجو بخصوص در کارگاه فیلمسازی داستانی نبایستی کمرنگ شود و هنرجو و مربی باید بتوانند از خلاقیت و توانایی و ابتکار عمل خود برای ساخت فیلم بهره بگیرند، ولی مبنا و پایه برای کارگاه، بر اساس روش استاندارد، در شرح درس تبیین و پیشنهاد شود.»
مهرداد زاهدیان با تأکید بر تفاوت سینما بهمثابه هنر و سینما بهمثابه صنعت گفت: «ما باید در تعریف مدل آموزشی خود در کارگاه فیلمسازی داستانی به روش متعادلی برسیم که ضمن تقویت جهانبینی هنری سینما در هنرجویان، آنها را با مسائل تولیدی فیلم و کیفیت بخشهای مختلف آن به شکل تکنیکال آشنا سازد.»
در ادامه مسعود امینی تیرانی ضمن تقدیر از سعید شاهحسینی بابت ویژگیهای نگارش شرح درس کارگاه فیلمسازی داستانی، گفت: «نکته بسیار مهمی که باید مطرح شود این است که هدف خواستهشده از هنرجو باید به شکل کاملاً دقیق مشخص باشد تا هنرجو و مربی، بر مبنای ساخت و تکمیل یک فیلم بینقص عمل کنند و یا در کارگاه به فرآیند ساخت فیلم و اجرای آن بپردازند، ولو اینکه فیلم تولیدشده همراه با نقص و مشکلاتی نیز باشد.»
مسعود مددی با تکمیل گفته امینی تیرانی اضافه کرد: «به نظرم باید در نگارش شرح درس به زمانبندی هر قسمت توجه دقیقتری شود تا هنرجو بتواند در زمان مکفی به اجرای درست مراحل مختلف انجام پروژه خود بپردازد.»
سعید شاهحسینی ضمن تشکر از نظرات تمام اعضاء دپارتمان گفت: «من سعی کردهام با توجه به شکل متفاوت و غیر آکادمیک آموزش در انجمن سینمای جوانان ایران، در طراحی و نگارش سرفصل و شرح درس کارگاه فیلمسازی داستانی، به فرآیند یادگیری بخشهای مختلف تولید فیلم کوتاه تکیه کرده و بخش مهارتی را برجستهتر نمایم.»
سعید پوراسماعیلی- معاون فرهنگی و آموزش- ضمن جمعبندی مطالب جلسه اعلام کرد: «در اولین فرصت با استفاده از نکاتی که در جلسه مطرح شد، دستورالعملی را برای مربیان کارگاه فیلمسازی داستانی تنظیم میکنیم و در آن مواردی که قبل از شروع کارگاه باید طی شود را برای مربی و سرپرست دفتر ارسال میکنیم تا تمام حساسیتهای مربوط به اجرای صحیح سرفصل کارگاه داستانی رعایت شود.»
در انتهای جلسه مسعود مددی نیز گزارشی کوتاه درباره آنچه در مورد نگارش سرفصل و شرح درس کارگاه فیلمسازی تجربهگرا انجامشده، ارائه داد.