به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ شاهنامهي فردوسي، نامهي خِرَد است و نسخهي سلامت و در عين سند بودن در تاريخ و اسطوره، از مرزهاي داستان و شعر و روايت فراتر ميرود. در تشريح واژهي سلامت در ادامه بهجايي خواهيم رسيد كه گفته ميشود عليرغم همهي تعاريف و دستورالعملهاي جهاني ارائه شده، هر جامعه بايد خود مسيرهاي دستيابي به آن مفهوم ناب را بر اساس سنتهاي جاري در خود بيابد تا آن مسيرها برايش پذيرفتني و به كاربستني باشد. شاهنامه، نقشهي مسيرهاي منتهي بهسلامت است. بهترين نمونههاي انسان سالم، چه سلامت جسماني و رواني و چه معنوي يا اجتماعي، در شاهنامه وجود دارند و اين نوشته كاوشي است در آن معدن عظيم.
بنا بر گفته نویسنده این پژوهش عنوان سلامت در شاهنامه در چارچوب يك پاياننامه كارشناسي ارشد ادبيات طراحي و بنا به تعريف سازمان بهداشت جهاني از سلامت، كه عبارت است از آسايش كامل جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي نه صرفا نبود بيماري، به كنكاش سلامت در شاهنامه پرداخته شد. چرا که نویسنده بر این باور بود که نمونههاي بديع و زيباي سلامت و پيشگيري در شاهنامه واقعا زيبا و غرورآفرين است.
وی بر این باور است که نفوذ شاهنامه در عمق جامعه و اهميت سلامت اين عنوان يعني (سلامت و شاهنامه) در واقع يك پوستر تبليغاتي است. هم تبليغات براي سلامتي و شايد هم تبليغات براي شاهنامه، هر چندكه شاهنامه فردوسي بينياز از تبليغات است ولي بايد پذيرفت كه خردنامه و سلامتنامه شاهنامه مغفول مانده است.
نمونه از بحث سلامت در شاهنامه :
سلامت جسماني:
ز نيرو بود مرد را راستي
ز سستي كژي زايد و كاستي
و فردوسي اكسير جواني را در دانايي و دانش ميداند:
توانا بود هر كه دانابود
ز دانش دل پير برنا بود
سلامت رواني:
چو شادي بكاهد، بكاهد روان
خرد گردد اندر ميان ناتوان
در بخشی از این اثر چنین می خوانیم :«اگر چه سرانجامِ تلخِ ضحاکِ ، آغاز شیرین فریدون است اما از آن سال های تنگنا و شوربختی که بر مردم ایران زمین به واسطه ی سلطه ی ضحاک رفت نمی توان به سادگی گذر کرد و گذشت. داستان ضحاک به روشنی نشان می دهد که حکومتِ یک روانِ ناسلامت و رنجور تا چه حد می تواند برای جامعه ، محلِ گزند و آسیب باشد. داستان فریدون اما که پس از ماجرای ضحاک گفته می شود امکان موازنه و قیاسی ناخودآگاه و البته ناگزیر را میان حاکمیت انسان «سلامت»و «ناسلامت» به نیکی فراهم می آورد و از این جهت بسیار جای کنکاش و کاوش دارد.»
انتشارات قطره اثر حاضر را در ۳۶۴ صفحه راهی بازار نشر کرده است.