به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ افخمی ترجیح داد تا در قسمت اول برنامه سراغ مدیران سیما برود و البته جویای حال فریدون جیرانی نخستین مجری برنامه تلویزیونی «هفت»، نیز شد. علیاصغر پورمحمدی ازجمله افرادی بود که افخمی برای گفتوگو به سراغش رفت. توصیه پورمحمدی برای فصل جدید برنامه «هفت»، ساخت این برنامه بهگونهای بود که موجب نجات سینمای ایران شود و خواستار کمک هرچهبیشتر این برنامه به سینمای ایران شد. لحن افخمی برای بیان گزارشهایش طنز بود و سعی داشت تا از برنامهای که کمترین جذابیت را برای مخاطبش دارد، لحظههای جذابی به وجود بیاورد که متأسفانه افخمی در این بخش ناموفق بود.
در ادامه، او با فریدون جیرانی همصحبت شد و جیرانی از کموکیف حضور مسعود فراستی در برنامه پرسید و پاسخ افخمی به او نیز این بود که فراستی بهعنوان دبیر نقد این برنامه حضور خواهد داشت و از دیگر منتقدان نیز در این بخش کمک خواهد گرفت و نوید این را داد که فیلمهای خارجی نیز جایی در نقدهای «هفت» خواهند داشت. هرچند در صحبتهای بین او و جیرانی از واکاوی بحث نقد فیلم در این برنامه هم حرفی به میان آمد و گفتههای افخمی نشان داد که خیلی مخالف نقد تند برای برخی فیلمها نیست.
جیرانی در این گفتوگو به جریان سانسور هم اشاره کرد و خطاب به افخمی از نوع فیلمسازی او در طول این سالها گفت و افزود: خود تو که زمانی «شوکران» را ساختهای، در جریان سینمایی حاکم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» را میسازی که اگرچه من این فیلم را هم دوست دارم اما دستخوش جریان سینمایی حاکم است. هرچند که افخمی تلویحا مخالفتش را با جریان سانسور اعلام کرد اما تندادن به برنامهای که پیش از این زنده به مخاطبش ارائه میشده است و از این پس با نام تولیدی روی آنتن خواهد رفت، تندادن به جریان سانسور است.
چیزی که در قسمت اول پخش این برنامه جالبتوجه بود، رویکرد و چینش افرادی است که قرار است «هفت» با حضور آنها اداره شود. مسعود فراستی، حمید گودرزی و بهروز افخمی مثلث هفت را تشکیل میدهند و افخمی وظیفه اداره بحثها و گفتوگوها را برعهده دارد. ظاهرا قرار است فیلمهای روز سینمای ایران پس از اکران نقد و بررسی شوند تا شائبه حمایت یا نقد کوبنده از فیلمی در این فصل «هفت» مرتفع شود. اما حقیقتا نمیتوان یقین داشت که با تغییرات بهوجودآمده این برنامه بتواند برای مخاطبان سابقش همان جذابیتها را داشته باشد.
نکتهای که افخمی به آن اشاره کرد که همان نقد فیلمهای سینمایی بعد از اکران است، خودبهخود برخی جذابیتها را از این برنامه میگیرد. سهم بیشتر موفقیت هفت در فصلهای پیشین، نقد فیلمهایی بود که میتوانست دید بهتری به مخاطب برای دیدن آنها ارائه بدهد.
قسمت نخست فصل جدید برنامه «هفت» بیشتر شبیه ساخت فیلم مستندی از این کارگردان بود. هرچند که بخشهای مختلفی برای این فصل برنامه در نظر گرفته شده است و همچنان پخش تولیدی این برنامه پابرجاست و باید دید همگی این تغییرات میتواند مخاطب را به دیدن این برنامه تلویزیونی ترغیب کند یا خیر؟ و آیا افخمی اجرا و سردبیری این برنامه را تاب میآورد یا اینکه همهچیز را رها کرده، به سراغ حرفه اصلیاش که فیلمسازی است خواهد رفت؟