به گزراش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ موزه هنرهای اسلامی قطر، از هشتم آوریل ٢٠١٥ رنگوبوی «قاجاریه» به خود گرفته است. نمایشگاهی با عنوان «سیمای زنان ایران در قرن ١٩» داشتهها و ساختههای تصویری مربوط به دوره قاجار را در چهار بخش به تماشا گذاشته: داستان شیرین و فرهاد، عکسهای زنان قاجار، زنان قاجار در هنر معاصر و پرتره بانوی تارنواز. اين نمایشگاه، بازنمایی تصویر زنان است در هنر قاجار و نمایش ابعاد مختلف اهمیت زنان در هنر قرن ١٩ ایران. درعینحال، کار هنرمندان معاصری را که دوره قاجار الهامبخششان بوده، به نمایش گذاشته است. در بخش «زنان قاجار در هنر معاصر»، آثار سه هنرمند روی دیوار رفته است: حجت امانی، شادی قدیریان و محمود سبزی. از نظر مسئولان نمایشگاه، این سه، هنرمندانی هستند که زیباییشناسی قاجار، منبع اصلی اقتباسشان برای بیان دغدغههای مربوط به مدرنیته و فمینیسم بوده است. در نگاهی کلیتر، نمایشگاه نوعی تجلیل و پاسداشت گذشته باشکوه ایران و تأثیر آن در شکلدهی دوران معاصر است. برپاکنندگان این نمایشگاه، «خاندان آلثانی» و در رأس آنها المیاسه بنتآلثانی، خواهر امیر قطر است که سالانه یک میلیارد دلار به بازار هنر دنیا پول تزریق میکند. آنها در اعلامیه مطبوعاتیشان هدف خود را از برپایی این نمایشگاه چنین بیان کردهاند: «ما درصدد اثبات نقش زنان در هنر قرن ١٩ ایران هستیم و اینکه نشان دهیم چگونه زنان پارسی (Persian) نقشی محوری در همه زمینهها داشتهاند.» مجموعه «زنان قاجار...» نمودی عینی از محوریت تصاویر زنانه در هنر قرن نوزدهم ایران است. از این منظر گویا تصاویر زنان در عهد قاجار جایی را در میانه اندیشه و خلاقیت هنرمندان آن دوره اشغال کرده بوده و این دغدغه و شکل برخورد، هنوز هم در هنر ایرانی نمود دارد.
این نمایشگاه میخواهد نشان دهد چگونه اولین جوانهها برای حضور زنان در فضای هنرهای تصویری ایران، بدون نشانهپردازی و با دوری از هرگونه رنگ و لعاب خیالی از دوره قاجار زده شد؛ روندی که با ورود عکاسی به ایران، یکمرتبه جهشی شگرف پیدا کرده و بعد از آن حضور بیپرده و آسوده زنان دوره قاجار را در عکسها بسیار بیشتر از مردان میبینیم: زنان معمولی، اهل حرم و حتی نوازندگان و نمایشگران. این نمایشگاه یازدهم دسامبر به کار خود پایان میدهد.