به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ ویم دلووی هنرمند بلژیکی ساکن لندن که نمایشگاه آثار او از عصر دوشنبه ۱۷ اسفندماه در موزه هنرهای معاصر برپا شده است، درباره نمایش آثار خود در این موزه به خبرنگار تجسمی هنرآلاین گفت: هنوز من این سوال را از خودم هم میپرسم که چه شد که اکنون اینجا هستم زیرا از برگزاری نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران بسیار هیجان زدهام. خیلی خوشحال و خوشبختم که اینجا نمایشگاه داریم زیرا هنرمندان بسیاری هستند که میتوانستند این فرصت را داشته باشند اما این فرصت نصیب من شده است. فکر میکنم دلیل اینکه برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شدهام این است که آثار من دارای نوعی تقابل است.
رسانههای غربی درباره ایران دروغ میگویند
او درباره احساس و نوع طرز فکر خود درباره ایران نیز اظهار کرد: من یکی از هنرمندانی هستم که سعی میکنم نشان دهم خبرگزاریهای غربی چه اندازه درباره ایران اشتباه تبلیغ میکنند. آنها آن قدر دروغ میگویند و واقعیت را تغییر میدهند که قابل تحمل نیست. به عنوان مثال این خبر بزرگی بود که من در تهران نمایشگاهی برگزار خواهم کرد، خبرنگاران به من زنگ میزدند و من مدام توضیح میدادم که چه برنامههای جالبی در این نمایشگاه دارم و چه اندازه آزاد هستم که کاری که میخواهم را در این نمایشگاه انجام دهم، با این حال آنها بدون اینکه توجهی به همه حرفهای من داشته باشند در خبرهایشان نوشتند که "ویم اجازه پیدا نکرد خوکهای تتو شدهاش را در تهران به نمایش بگذارد." آنها واقعیت را تغییر دادند و در واقع از حرفهای من سوءاستفاده کردند. حقیقت این است که سبک کاری من اخیرا تغییر کرده است و نمایشی از کارهای قبلیام هم در پاریس و برلین نداشتهام و آنها موضوع را بزرگ کرده و طوری مطرح میکنند که من در تهران اجازه نیافتهام این آثار را نشان دهم.
این هنرمند افزود: اگر آنها میخواستند حقیقت را بنویسند، میتوانستند بگویند ویم اجازه پیدا کرده آثارش درباره مسیح، طرحهای کف مرمری که با سوسیس و مارتادلای ساخته شده است را نمایش دهند. آنها میخواهند روزنامههایشان بفروشد و به همین دلیل هر جور دوست دارند مینویسند. بدون اینکه بخواهم من با این نمایشگاه یک سفیر و یک سیاستمدار هم شدهام. اکنون هنرمندانی هستند که با من تماس میگیرند و برای داشتن نمایشگاه و پیوند با فرهنگ ایران اظهار تمایل میکنند. خبرنگاران هیچگاه درباره استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی ننوشتهاند در حالی که امروز همه به دنبال چنین تکنولوژی هستند و ما از سال ۲۰۰۳ با این شیوه کار میکنیم. من دوست دارم کاملا متفاوت باشم، دوست داشتم اولین نفری باشم که اینجا حضور داشته و از این بابت خوشحالم.
من باهوش هستم که به ایران آمدم
دلووی با بیان اینکه خوشحالم که ایران به سمت خوبی پیش میرود افزود: سه سال قبل ورود من به ایران یک ریسک بود اما اکنون مشخص شد که من باهوش بودم که به ایران آمدم. البته این را برای اینکه اکنون در موزه نمایشگاه دارم نمیگویم زیرا از سه سال قبل روی مرمت خانههای تاریخی کاشان کار میکنم. من برای همیشه زنده نیستم و دوست دارم در کاشان محلی را ایجاد کنم که کارهایم را در آنجا نمایش دهم. کاشان برای من جایی است که هر کاری دوست داشتم آنجا انجام دادم، به علاوه من مردم کاشان را بسیار دوست دارم آنها مردمی بسیار باهوش هستند.
وی درباره انتخاب آثار این نمایشگاه نیز توضیح داد: برای اینکه کارهایی را به این نمایشگاه بیاوریم ابتدا بسیار دقت کردیم، فکر میکردیم اجازه پیدا نخواهیم کرد مجسمههای مسیح را نمایش دهیم، خیلیها به من میگفتند که امکان ندارد این کارها را بتوان در ایران نمایش داد اما من ذهنم نسبت به این موضوع باز بود. به علاوه امید کمی داشتم که بتوانم "کفهای مرمری" را به ایران بیاورم، من کارهای کمی دارم که برای نصب روی دیوار هستند و لازم بود آثاری با این قابلیت را در نمایشگاه داشته باشم. با این حال اکنون این اتفاق افتاده است و در موزه از آنها استقبال شد.
برعلیه خستهکننده بودن آثار هنری برخواستم
این هنرمند بلژیکی با بیان اینکه فرهنگ در ایران در جریان است و ما به راحتی میتوانیم تبادل فرهنگی انجام دهیم، درباره استفاده از طرحهای فرش ایرانی در کارهای نخستین خود اظهار کرد: در دهه ۸۰ کارهای تجربهگرایانه بسیار مد بود و من از طرح فرش ایرانی در نقاشیهایم بسیار استفاده میکردم و در نخستین نمایشگاهم هم از همین نقاشیها استفاده کردم. برایم جالب بود که چطور رنگ اکریلیک جذب نخ میشود و بعد آن طرحها با آن به وجود میآید. کار بعدی من هم کپسولهای گاز بودند، من همیشه علاقه بسیاری داشتم که طرحهای تزیینی را وارد کارم کنم. امروز بسیاری از هنرمندان با استفاده از موضوعاتی مانند مسائل جنسی مخاطبان خود را شوکه میکنند با این حال من هرگز علاقهای به استفاده از این موضوعات در کارم نداشتهام و در عوض من مخاطبام را با استفاده از طرحهای تزیینی شوکه کردم زیرا در دهه هشتاد اصلا استفاده از این طرحها باب نبود.
دلووی ادامه داد: به نوعی میتوان گفت من از نخستین کسانی بودم که طرحی تزیینی را به هنر معاصر اضافه کردم. چیزی که آن موقع وجود داشت برای من خسته کننده شده بود و دوست داشتم تغییراتی را ایجاد کنم. در دهه هشتاد این تصور وجود داشت که اگر اثری خسته کننده است معنای عمیقی پشت آن وجود دارد. من جزو نسلهایی بودم که علیه این موضوع برخواستم و آن را تغییر دادم.
گالریهای ایران مرا شوکه کرد
او همچنین درباره اینکه به عنوان کسی که از هنر ایران وام گرفته، چه نظری درباره هنرمندان ایرانی که از هنر غرب وامگیری میکنند دارد، گفت: شما در یک زمان بسیار جالبی زندگی میکنید و به همین دلیل کارهای هنرمندان شما هم بسیار جالب است. من احساس میکنم که یک انرژی بسیار فوقالعاده در کارهای هنرمندان شما وجود دارد. نخستین بار که من به گالریهای تهران رفتم بسیار شوکه شدم از اینکه هم تعداد گالریها بسیار زیاد است و هم کارها بسیار جالب هستند. به علاوه هنرمندان در ارائه کارهای خود بسیار آزاد هستند و برابری جنسیتی جالب توجهی نیز در کار هنرمندان ایرانی وجود دارد که بسیار قابل توجه است. هنرمندان شما به راحتی عقاید سیاسی خود را در آثار خود نشان میدهند.
این هنرمند همچنین درباره گستردگی شیوههای کاری خود و استفاده از متریالها و مدیاهای گوناگون در آثارش نیز اظهار کرد: البته من شیزوفرن نیستم، اما اگر هنرمندی خودش را تکرار کند بخشی از بازار است نه هنر. بازار باید مراقب باشد که با مدیاها چگونه رفتار میکند اما معمولا بازار هنر، هنرمند را میکشد. وقتی خیلی جوان بودم، از من میخواستند که مثلا کپسولهای گاز را بیشتر تولید کنم، با این حال هیچوقت این کار را نمیکردم. همیشه هنرمندان مثل یک پرچم هستند و از دور هم میتوان تشخیص داد که این کار چه کسی است. وقتی شما شروع به تغییر دادن کار خود میکنید و جامعه هنری هم این را از شما میپذیرد متوجه میشوید که کار درستی انجام دادهاید.
لازم به یادآوری است ویم دلووی در ۱۹۶۵ در بلژیک متولد شد و در بلژیک و انگلستان زندگی و کار میکند. او هنرمندی جهانی است که ورودش به صحنهٔ هنر معاصر در اوایل دههٔ ۱۹۸۰ از نظرها پنهان نماند. وی نشانهای سلحشوری اروپایی را بر تیغهٔ اتو و بیل، و نقوش آبیرنگِ سفالینههای سنتیِ دلفت را بر کپسولهای گاز نقش زد و شیشههای نقشبند رنگی را درون دروازهٔ فوتبال کار گذاشت؛ و بدینسان آثاری دورگه عرضه کرد که تقابل بین امر والا و پست، و هنر معاصر و فرهنگ عامه را از میان برمیداشت و صناعت و مفهومگرایی، و جدیت و شوخی را در هم میآمیخت.
آثار ویم دلووی در داکومنتای نهم و دوسالانه ونیز سال ۱۹۹۹ نیز به نمایش درآمدهاند. نسخههای مختلف کلوآکا این هنرمند در موزه هنر معاصر آنتورپ، موزه میگروس زوریخ، پاورپلنت تورنتو، نیومیوزیوم نیویورک، موزه بوردو، و موزههای هنر معاصر لیون، تایوان، و مونترال به نمایش درآمده است، و آخرین نسخه یعنی کلوآکای تخصصیافته در موزه هنر کهن و نو تاسمانی، اوج این مجموعه را به نمایش گذاشته است.
در مجموعه آثار "گوتیک" که از سال ۲۰۰۰ شکل گرفتند دلووی بر دلالت سبکهای هنریِ کهن بر عظمت و ماندگاری متمرکز شد. دلووی با دست گذاشتن بر سبک هنری قرون وسطایی گوتیک و باز تفسیر آن با درونمایهها و فناوری معاصر در صدد خلق فرم نوینی از معماری معاصر برآمد. این نقشمایههای در هم تابیده در اینجا دیگر به منظور تزئینگری به کار نرفتهاند، بلکه در حکم سرمشقهای از زندگی و ماندگاری کهن در دوران مدرن ایفای نقش میکنند. باروهای گوتیک دلووی که پیوسته بر درازای آنها افزوده میشود، در مکانهای مختلفی چون کناره کانال بزرگ ونیز (در دوسالانهٔ ونیز ۲۰۰۹ موزه پگی گوگنهایم)، موزه رودن (پاریس، ۲۰۱۰) و تالار هنرهای زیبا (بروکسل ۲۰۱۰) نصب شدهاند. نمونه مارپیچ دیگری از آنها طی نمایش انفرادی دلووی در ۲۰۱۲ در هرم شیشهای موزه لوور آویخته شد، که نشان میداد تمایل او به امر تزئینی در جستوجوگریاش در فضاهای تاریخی پایدار است و پیوسته تاریخ را با مدرنیته پیوند میزند.
نمایشگاه آثار ویم دلووی تا ۲۴ اردیبهشت ماه در موزه هنرهای معاصر تهران ادامه دارد.