به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نمايش«سالثانيه» به كارگرداني حميد پورآذري به اجراي شهرستان نخواهد رفت. «سالثانيه» ابتدا در يك فستيوال خارجي و پس از آن با تغييراتي در مجموعه فرهنگي كاخ سعدآباد اجرا شد. با اين همه حميد پورآذري ميگويد كه امكان اجراي اين اثر تجربي در شهرستان فراهم نيست. «قرار بود صحبتهايي انجام شود و در واقع صحبتهاي اوليهاي هم شده بود. اما قبل از ورود به اين مباحث عاقلانه فكر كردم. قرار بود در شهرهايي مثل شيراز اجرا داشته باشيم اما واقعا ميسر نيست...» او شرايط مالي را عمدهترين دليل اين تصميم ميداند «اينكه برويم جايي را نزديك به شرايط و مكاني كه در تهران داشتيم پيدا كنيم و از سه يا چهار روز قبل فضا را آماده كنيم، اين آماده كردن و فضا را به مكان نمايشي تبديل كردن مسائل خودش را دارد. واقعا هيچ دستاورد مالي نخواهد داشت. » «سال ثانيه» همچون عمده كارهاي حميد پورآذري اثري تجربي بود كه در زمين تنيس مجموعه كاخ سعدآباد اجرا شد. با اين حال پورآذري ميگويد كه اجراي اثر در تهران هم چندان آسان نبوده است. او كه سالهاست تجربه تدريس و اجراي حرفهاي تئاتر را دارد، ميگويد كه هنوز چندان فرهنگ سرمايهگذاري در حوزه فرهنگي هنري بدون چشمداشت مالي و فقط براي مشاركت شكل نگرفته است: «متاسفانه هنوز اين اتفاق نيفتاده و مثلا شركت يا كمپاني نداريم كه چنين كاري انجام دهد. اين نشان ميدهد كه بيش از پيش ضرورت دارد به سمت تئاتر خصوصي برويم.» پورآذري معتقد است: «در ايران به جاي اينكه اثر مهم باشد حضور شخصيتهاي معروف براي اسپانسرها مهم است. براي تبليغات اين همه خرج ميكنند اما براي تئاتر اين هزينه نيست. در اروپا يا امريكا وقتي اسپانسرها براي تبليغات ميآيند برگشت مالي آن مهم نيست. متاسفانه اينجابهجاي اينكه كار مهم باشد، آدمها مهم هستند.» حميدپورآذري چند روز نيز در سومين هفته موسيقي تلفيقي تهران با اجراي محيطي حضور داشت. او در پاسخ به اين سوال كه اين تجربه را چگونه ارزيابي ميكند، ميگويد: «اتفاق خوشايند و خوبي بود. اتفاقاتي از اين دست ميتواند باعث شود تا مخاطبان آن كه مردم هستند اين نوع نمايش را بپذيرند. از اين جهت به نظرم خيلي خوب بود و تداوم چنين اتفاقاتي باعث ميشود مردم برايشان عادت شود و بپذيرند اين نوعي از هنر است. حتي سطح نگاه آدمها را نيز ميتواند تغيير دهد.» اما پورآذري، عضو هياتمديره خانه تئاتر نيز بوده است. خانهاي كه در تاريخ ١٥ سالهاش با مديريت ايرج راد فراز و فرودهاي بسياري را تجربه كرد. سرانجام چند روز پيش اصغر همت به جاي ايرج راد مديرعامل خانه تئاتر شد تا شايد حاشيهها و انتقادات تعديل شود. حميد پورآذري البته ميگويد كه در خانه تئاتر مديرعامل مرد اول نيست. «واقعا مديرعامل اساسا مرد اول نيست. مديرعامل مجري نظرات و برنامههاي هياتمديره است. اما اين تغيير به نظرم خوب است. چون نيروي تازهاي روي كار ميآيد. اما به نظرم اتفاق مهمتري كه بايد بيفتد اين است كه تفكر خانه تئاتر عوض شد. نگاهها رو به جلو به روزتر شود. اين خانه بايد مكان قدرتمندتري باشد. شايد بايد خيلي چيزها تغيير كند. ما دلمان بيشتر براي تئاتر ميسوزد. اهميت اين خانه اين است كه براي تئاتر كاري كند و گرنه فيالذات كه ارزشي در كار نيست. بايد به فردا نگاه كنيم و آرزوهايمان نبايد فراموش شود.»