به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اولین همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی به همت معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف و با حضور استادان برجسته این حوزه در دانشگاه شریف برگزار شد.
حجت الاسلام حمید پارسانیا رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی معارج طی سخنانی در اختتامیه همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به موضوع تکنولوژی و فرهنگ از منظر حکمت اسلامی و صدرایی اظهار کرد: در حکمت رایج اسلامی و حکمای مشایی و اشراقی این بحث مطرح شده و دو برهان وجود دارد یکی میگوید عالم مادی، عالمی است که علم در آن وجود ندارد و براهین دیگر خلاف آن را میگوید.
وی افزود: به عنوان مثال شیخ اشراق این عالم را چنین میداند که اصلا نمیتواند معلوم هم باشد و صدرالمتالهین در مباحثی که براساس مبانی اصالت وجود، تشکیک در وجود و هستی و ... دارد به این نتیجه میرسد که علم، قدرت، اراده و صفات و اسماء سبعه مسابق هستی هستند و تا جایی که هستی است آنها نیز هستند و علم از احکام قدرت هستی است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دستهای از آیات قرآن براین مسئله دلالت دارند، گفت: آیات تسبیح بر خداوند و بازگشت عالم به سوی او و یا آیات شهادت زمین و آسمان دلایلی براین مسئله هستند و اظهارات اهل کشف و شهود نیز سراسر از این مفاهیم است.
حجت الاسلام پارسانیا با بیان اینکه در حوزه حکمت باید این آیات تاویل شود، گفت: به نظر صدرالمتالهین این براهین عقلی نیستند بلکه تأکید میکنند علم در همه عالم وجود دارد. و از طرف دیگر براهین مخالف آن نیز مطرح است.
وی افزود: حال باید ببینیم کدام یک از این دو گذاره صحیح است و چه راهی برای حل این مسئله وجود دارد. بنابراین باید توجه کرد که در حکمت صدرایی وجود ماهیت در خارج، دو شیء متفاوت نیست. از سویی دیگر هر کدام از این دو وجود و ماهیت احکامی دارند و از سویی دیگر حکم هر یک از دو متحد را میشود به دیگری داد.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد با توجه به آنچه صدرالمتالهین نیز میگوید میتوان نتیجه گرفت که هیچ کدام از استدلالها غلط نیست بلکه به نظر او آنچه میگویند علم نیست بلکه مربوط به ماده و احکام مادیات است و همینها موجود هستند و دو وجود در آنها ظاهر است.
حجت الاسلام پارسانیا در ادامه با بیان اینکه باید برای دگرگون کردن، عالم فرهنگ نیز دگرگون شود، گفت: برای اینکه این اتفاق بیافتد باید غفلتها زدوده شود زیرا این عالم در تعامل آدم و عالم شکل گرفته و اینکه آدم از جوار خدا رانده میشود نتیجه غفلت، استکبار و احتجاب اوست.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از شروط ساحت و ظهور حقیقت و قیامت و تغییر و تبدیل فراگیر ظهور مهدی موعود(عج) است که آمدن او تغییر و تحول در علم و معرفت بشریت را به دنبال دارد.
وی در پایان تأکید کرد: غفلت افزایی در این عالم وظیفه ما نیست بلکه شناخت درست این عالم و مسیر عبور و گذر از آن وظیفه ماست. لذا کسانی که اهل تفکر و تدبیر هستند از این مسیر عبور میکنند و پیام و کلام حقیقت را میشنوند و به آن عمل میکنند.