به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ روبرت صافاریان در کتاب «سینمای عباس کیارستمی» سه دوره پیش از انقلاب، از انقلاب تا اوایل دهه هشتاد و دهه هشتاد تا امروز، از سینمای کیارستمی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.
دوره نخست شامل پنج فصلِ «پیش از مسافر (دوره بدون کلام)»، «مسافر»، «فیلمهای آموزشی»، «گزارش» و «جمعبندی دوره پیش از انقلاب» است. در دوره دوم «بعد از انقلاب، پیش از جشنوارهها»، «خانه دوست کجاست و مشق شب: افراط و تفریط»، «کلوزآپ نمای نزدیک»، «دهه هفتاد: چهارگانه «زندگی ادامه دارد»» عنوان فصلهای ششم تا نهم کتاب را تشکیل میدهند و «دَه: بازگشت به زن و به شهر»، «فیلمهای تجربی: شیرین، پنج و راهها» و «فیلمهای خارجی» عنوان فصلهای دهم تا دوازدهم این کتاب هستند.
نگارنده در پیشگفتار از کیارستمی با عنوان مهمترین فیلمساز ایرانی در سطح بینالمللی نام برده و با اشاره به اینکه فیلمشناسان بسیار معتبری میگویند، کیارستمی سبک و زبان سینمایی خاص خود را بهوجود آورده، این عوامل را دلایل نگارش این کتاب معرفی کرده است.
در آغاز فصل نهم کتاب و در صفحه ۱۵۳ میخوانیم: «کیارستمی بعد از کلوزآپ: نمای نزدیک، در طول دهه ۱۳۷۰ شمسی با چهار فیلم به فیلمسازی بینالمللی تبدیل میشود. معمولاً دو فیلم نخست از این چهار فیلم، یعنی زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰) و زیر درختان زیتون (۱۳۷۳) را در کنار فیلم خانه دوست کجاست، بهعنوان سهگانه کوکر میشناسند، چراکه محل وقوع رویدادهای هر سه در شمال کشور و در روستای کوکر است...»
نخستین چاپ کتاب «سینمای عباس کیارستمی» به قلم روبرت صافاریان و طرح روی جلد بزرگمهر حسینپور، با شمارگان یکهزار نسخه در 256 صفحه، به بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات روزنه در سال ۱۳۹۵ به بازار کتاب عرضه شده است.