کتاب با مقاله تحلیلی نوشته استفن تئو با ترجمه خود احسان قصری آغاز میشود که به عنوان پیش درآمد و مقدمه کتاب، کار- وای را به عنوان پدیدهای جهانی- هنرمندی بومی مورد بررسی قرار میدهد و بحث مهم و اساسی را درباره او باز میکند که چطور آثار او از یک سو محصول نظام و سنتهای سینمای هنگ گنگ است و از سوی دیگر بنا بر رویکرد شمایلشکن و ساختار گریز کار- وای در جهت مقابله با جریان اصلی و غالب سینمای هنگ گنگ تغییر و دگرگونی مییابد و از همین مقدمه کار- وای به عنوان فیلمسازی معرفی میشود که در پی بازآفرینی و احیای هنگ کنگ و میراث فرهنگی آن به کمک سبک و لحن و جهانبینی شخصی و خاصی خود است.
کتاب شامل دو بخش اصلی است. در بخش ابتدایی شاهد نقدهای تحلیلی درباره فیلمهای کار- وای مثل "همچنان که قطرات اشک جاری میشوند"، "روزهای دیوانگی"، "چاکینگ اکسپرس"، "خاکسترهای زمان"، "فرشتگان راندهشده"، "سرخوش در کنار هم"، "در حال و هوای عشق"، "2046"، "شبهای بلوبری من" و "استاد بزرگ" هستیم که هر چند هر یک از نقدها بر یکی از فیلمهای کار- وای تمرکز دارد اما گردآوری آنها در کنار هم امکان مقایسه میان فیلمها را فراهم میآورد و به مخاطب کمک میکند تا مسیری را که کار- وای از ابتدا تاکنون طی کرده، مرور کند و ببیند سینمای او در طول زمان چه تغییر و تحولاتی را از سر گذرانده است.
بخش دوم کتاب شامل مقالات متنوع و مختلفی درباره کلیت سینمای کار- وای است که از منظرها و دیدگاهها و رویکردهای متفاوت بررسی میشود و هر یک از مقالات یکی از مؤلفههای محتوایی و سبکی رایج در سینمای او را مورد تأمل و خوانش قرار میدهد و از این جهت میتوان کتاب را چکیدهای جامع از انواع نظریات و مطالعات منتقدان مختلف جهان در مواجهه با سینمای کار- وای دانست و برخلاف کتابهای دیگر که غالباً ستایشنامهای برای یک فیلمساز به حساب میآیند، کتاب کار- وای مجال مناسبی برای تضارب و تعامل آراء و عقاید مختلف پیرامون سینمای او به وجود میآورد و رویکردی چالشی انتقادی را در پیش میگیرد.
درواقع کتاب به کار- وای به او به عنوان سوژهای پرمسئله و بحثبرانگیز نگاه میکند و میکوشد ابعاد و جهات متفاوت او را مورد کنکاش و واکاوی قرار دهد و مخاطب را با طرز تلقیها و دیدگاههای تازه و کمتر طرحشده روبرو کند.
به همین دلیل کتاب نه فقط سینمای کار- وای را مورد بازخوانی قرار میدهد، بلکه به خواننده مشتاق نیز راههای جدیدی را برای مواجهه با یک فیلمساز و درک و شناخت دنیای آثارش پیشنهاد میدهد و به او کمک میکند تا چطور مدخلهای جدیدی برای ورود به بحث درباره فیلمها بیابد و استراتژیهای نهفته در آنها را کشف کند و رویکرد امتحان نشدهای را برای نقد و تحلیل در پیش بگیرد.
مهمترین ویژگی کتاب که آن را متمایز و ارزشمند میکند، این است که احسان قصری با هوشمندی مجموعه مقالات را به گونهای انتخاب و گردآوری کرده است که با وجودی که از نگاه جامع و عمیقی نسبت به سینمای کار وای برخوردار است و مباحث مهم و ناگفتهای درباره او را مطرح میکند و مخاطب را به شناخت کامل و دقیقی میرساند، اما رویکرد چالشی و بحثبرانگیز مقالات باعث میشود که برای مخاطب سؤالات تازهای پیش بیاید و او را مشتاق به تماشای دوباره فیلمها و خوانش متفاوتی از آنها مشتاق میکند و راه را برای تداوم و تکامل مطالعاتی که با این کتاب آغاز شده، گشوده میگذارد.