به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این اظهارات بخشی از نامهای است که صبح روز یکشنبه (۲۵ مهرماه) ازسوی «دیدهبان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران» در اختیار مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان قرار گرفته است.
در بخشی از این نامه تاکید شده که بجای ابلاغیههای فراقانونی، روز «کوروش» را در تقویم ثبت کنید.
هشتم مهر ماه امسال بود که فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در نامهای به دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان، اعلام کرد برگزاری هر نوع تور گردشگری از یکم تا دهم آبانماه به مقصد پاسارگاد شیراز وجاهت قانونی ندارد.
به دنبال انتشار این نامه، او ۱۸ مهرماه به ایسنا تاکید کرد: «به حسب وجود برخی ملاحظات در کشور، درخواست شده است چنین اقدامی صورت گیرد.»
با مطرح شدن این صحبتها علیرضا افشاری، دبیر «دیدهبان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران» در نامهای به الهیاری که صبح امروز (یکشنبه ۲۵ مهر) در اختیار وی قرار گرفت و در اختیار ایسنا گذاشته شده، نکاتی را به او یادآوری کرده است.
در ابتدای این نامه آمده است: «همانگونه که آگاه هستید سالهاست که هفتم آبانماه (۲۹ اکتبر) از سوی دوستداران ایران در سراسر جهان به یاد روز صدور منشور حقوق بشر کوروش پس از آزادسازی بابِل، که نقطهی عطفی در تاریخ بشریت به شمار میرود و مایهی مباهات و افتخار ایرانیان است، به نام «روز کوروش» نامگذاری شده است که در آن تعدادی از ایرانیان بر آرامگاه آن شخصیت گردهم میآیند و جلوههایی از وحدت و همبستگی ایرانیان را به نمایش میگذارند. این روز، در واقع، روز بزرگداشت یکتاپرستی، آزادمنشی، صلحدوستی، خردورزی، مردمداری، کشورداری و انساندوستی، و میراث مشترک ایرانیان با هر دین و زبان و از هر قوم است.»
حضور ذوالقرنین در قرآن و مفسران دینی
در بخش دیگری از این نامه با اشاره به شخصیت کوروش و جایگاه او در نوشتههای عالمان دینی و نویسندگان کتابهای تاریخی نوشته شده: «باید توجه داشت که کوروش، بر خلاف آنچه گروهی خاص نشان میدهند، جایگاهی بزرگ در اندیشهی بسیاری از اندیشمندان اسلامی دارد و در آثار بسیاری از بزرگان و مفاخر اسلامی روح متعالی و عدالتخواه او ستایش شده و بسیاری از صاحبنظران حوزه و دانشگاه در تفاسیر آیات ۸۲ تا ۹۵ سورهی کهف قرآن مجید، که بر انطباق روایات مربوط به کورش کبیر و ذوالقرنین تأکید میکند، به جایگاه کورش بزرگ یا ذوالقرنین از منظر قرآن اشاره کردهاند که برای نمونه برخی از مفسران متقدم، مانند «وَهب بن منبّه» و «محمد بن صائب کَلبی» و «یوسف بن موسی قطان» نه تنها در تفسیر سورهی کهف، بلکه در چند جای دیگر روشن کردهاند که ذوالقرنین همان کورش هخامنشی است و در دوران معاصر نیز میتوان از این افراد نام برد.
«مولانا ابوالکلام آزاد» مفسر بزرگ قرآن و وزیر فرهنگ هند در زمان گاندی در تفسیر البیان، علامهی بزرگ شیعیان «علامه طباطبایی» در تفسیر المیزان، «آیتالله ناصر مکارم شیرازی» و ده نفر از مفسران قرآن در تفسیر نمونه (مانند قرائتی، امامی، آشتیانی، حسنی، شجاعی، عبدالهی و محمدی)، «تابنده گنابادی» در کتاب سه داستان عرفانی از قرآن کریم، «آیتالله میرمحمد کریم علوی» در تفسیر کشف الحقایق، «حجتالاسلام سید نورالدین ابطحی» در کتاب ایرانیان در قرآن و روایات، «دکتر علی شریعتی» در کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی، «صدر بلاغی» در قصص قرآن، «جلال رفیع» در کتاب بهشت شداد، «منوچهر خدایار» در کتاب کورش در ادیان آسیای غربی، «قاسم آذینیفر» در کتاب کورش پیامآور بزرگ، دکتر «فریدون بدرهای» در کتاب کورش در قرآن و عهد عتیق، «محمد کاظم توانگر زمین» در کتاب ذوالقرنین و کورش، «آیت الله سیدمحمد فقیه» استاد اخلاق و حافظ کل قرآن و نماینده مجلس خبرگان دوم، استاد «محیط طباطبایی»، «حجهالاسلام شهید هاشمینژاد» و «احمدخان» بنیانگذار دانشگاه اسلامی علیگر، «عبدالمنعم النمر» مهمترین شخصیت علمی و مذهبی عرب، «صابر صالح زغلول» نویسنده عرب در کتاب «مؤسس الدولة الفارسیة وأبو إیران»، «حیاته و فتوحاته» و «هل هو ذوالقرنین» و کتابهای «تفسیر من هدی القرآن»، «تفسیر الفرقان» و «تفسیر المنیر» از منابعی هستند که به این شخصیت اشاره کردهاند.
بر این اساس، کوروش یکی از چهرههای درخشان نامور تاریخ ایران و جهان و مورد احترام علما و دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی است و نام و آرمان او در روزی به نام «کوروش» قطعاً باید از سوی داعیهداران فرهنگ و هویت ایرانی بیش از پیش گرامی داشته شود.
روز «کوروش» را در تقویم ثبت کنید
در بخش دیگری از این نامه با بیان اینکه با کمک مردم، تلاشهای گروهکهای تجزیهطلب داخل و خارج کشور و دشمنان فرهنگ ایران برای مخدوش کردن چهرهی کورش به نتیجه نرسیده، آورده شده است: «گردهمایی مسالمتآمیز دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران در پاسارگاد بین یکم تا دهم آبان ماه، و به ویژه هفتم آبان، نمونهی خوبی از رشد و توسعه گردشگری فرهنگی است و وظیفهی ذاتی همهی دستگاههای متولی فرهنگ و گردشگری توسعه چنین برنامههایی است، بنابراین ابلاغ هرگونه دستورالعملی که خلاف این رویه باعث به تعطیلی کشاندن گردشگری فرهنگی در کشور باشد، به ویژه از سوی نهادی که وظیفهی توسعهی گردشگری را برعهده دارد، عملی فاقد وجاهت قانونی است.
از این رو پیشنهاد میشود به جای ابلاغیههای فراقانونی، سازمان میراث فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی به درخواست مکرر سازمانهای مرمنهاد پاسخ مثبت بدهند و با یاری یکدیگر روز هفتم آبان ماه هر سال، که یادروز گشایش و آزادسازی بابِل یا یکپارچگی حوزهی تمدنی ایران و همچنین صدور منشورِ کورش است، در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز کوروش» ثبت شود.
اگرچه به نظر میرسد نامهی شما به توصیهی نهادهای امنیتی و برای خنثی کردن بهرهبرداری سیاسی عدهای معدود از این روز بزرگ تاریخی نوشته شده است، اما لازم میدانیم توجه شما و نهادهای مذکور را به این مهم جلب کنیم که صرف سوءاستفاده عدهای معدود از مناسبتی مهم نمیتواند دستآویزی امنیتی برای به تعطیلی کشاندن آن باشد، خصوصاً اگر آن مناسبت نزد عموم مردم از جایگاه خاصی برخوردار باشد و مایهی وحدت و همبستگی ملی به شمار آید.
چنانکه در سالهای اخیر اگرچه برگزاری مراسم مذهبی در داخل کشور و عتبات عالیات با خطرات و تهدیدات فراوانی از سوی گروههای تکفیری روبهروست، اما نهادهای امنیتی نه تنها برای عدم برگزاری این مراسم نکوشیدند، بلکه با برنامهریزی مناسب، نظم و امنیت این مراسم را به بهترین نحو تأمین کردند.»
از محبوبیت جهانی کوروش در راستای گسترش گردشگری پایدار استفاده کنید
دبیر دیدهبان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران در ادامه پیشنهادهایی را نیز به مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده است: «از اینرو، به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و همچنین کلیه دستگاههای امنیتی پیشنهاد میشود که به وظیفهی قانونی خود عمل کنند و از امسال تأمین امنیت مراسم باشکوه روز کورش را در رأس برنامههای خود در این روز قرار دهند تا به این وسیله تلاشهای بدخواهان ایران و گروهگهای نفاقافکن را، که با حمله به شخصیت کورش و روز کورش وحدت و همبستگی ملی را نشانه گرفتهاند، ناکام کنند و با بهرهبرداری خردمندانه از چنین مناسبتی، با ادای احترام به یکی از شخصیتهای مهم تاریخ کشورمان، از محبوبیتِ جهانی وی برای ایجاد پدیدهای در راستای گسترش گردشگری پایدار، که جزو برنامههای دولت است و در سخنانِ اخیر ریاستجمهوری هم بر آن تأکید شد، بهره ببرند. »
براساس این گزارش، رونوشت این نامه که به دنبال اظهارنظرهای فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از سوی «دیدهبان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران» نوشته شده و تحویل او شده است، به مسعود سلطانیفر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان اصفهان نیز فرستاده شده است.