به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ نشست خبری پروژه نمایشی «سی» کاری از همایون شجریان و سهراب پورناظری با موضوع شاهنامه فردوسی برگزار شد تا علاوه بر شجریان و پورناظری اعضای دیگر این گروه هم از پروژهای بگویند که از ١٥ مردادماه امسال در کاخ سعدآباد اجرا خواهد شد. پروژه «سی» تلفیقی از موسیقی و نمایش، ویدیو مپینگ و تکنولوژیهای مدرن است که به گفته برگزارکنندگان آن پیشتولید آن از یک سال پیش آغاز شده است. اینها توضیحاتی بود «امیرحسین ماحوزی» دراماتورژ این پروژه در ابتدای این نشست به آن اشاره کرد تا از ضرورت پرداختن به شاهنامه در «سی» بگوید: «بیش از یک سال قبل در جمع دوستانهای که با سهراب عزیز و دیگر دوستان داشتیم، درباره شاهنامه صحبت میکردیم. بحث ما این بود که چقدر در شرایط کنونی پرداختن به شاهنامه ضروری است.» پروژه «سی» از ۱۵ مردادماه امسال در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران آغاز میشود و به گفته محمدحسین توتونچیان، مدیر این پروژه قیمت بلیتهایش با توجه به محتوای آن از ۲۵ تا ۱۹۵ هزارتومان خواهد بود که از طریق سامانههای «ایران کنسرت» و «می رسی» عرضه میشوند. نغمه ثمینی، نویسنده این پروژه نمایشی یکی دیگر از حاضران در این نشست بود. او از تلاش ۹ ماههای گفت که با صحبتهای سهراب پورناظری و اشتیاقش برای نخستین اجرای این پروژه شروع شد: «بعد از برگزاری جلسات پی در پی به شکلی از اجرا رسیدیم که میتوان آن را به نوعی «درام موسیقایی» نامید؛ پروژهای که نه به طور کامل موسیقی است و نه به طور کامل میتوان آن را تئاتر نامید. به نظر من این پروژه میتواند فضایی برای متصل شدن موسیقی و تئاتر در کنار یکدیگر باشد. نگارش آن را از داستان زال و رودابه آغاز کردیم و کار را با داستانهای دیگر ادامه دادیم تا امروز که متن نمایش داغِ داغ به مرحله نهایی رسیده است. » بعدتر نوبت به علیاصغر دشتی، کارگردان پروژه «سی» رسید تا از دلایل حضورش در این کار مشترک بگوید: «حضور من در این پروژه با آثاری که قبلا در مقام کارگردان حضور داشتم تفاوتهای اساسی دارد. در پروژههای قبلی این من کارگردان بودم که در اثر تصمیمگیرنده بودم اما وقتی با پیشنهاد همایون شجریان و سهراب پورناظری برای کارگردانی مواجه شدم فضای جدیدی را دیدم که برایم جذاب بود. » به گفته دشتی پروژه «سی» اجرایی است که سعی میکند یک اثر چندرسانهای واحد را به تماشاگر ارایه دهد. در ادامه این مراسم سحر دولتشاهی (بازیگر نقش رودابه)، مهدی پاکدل (بازیگر نقش رستم) در کنار امیر جدیدی از نقشهایشان در این پروژه گفتند تا نوبت به همایون شجریان و توضیحات او در مورد پروژه سی برسد. شجریان با اشاره به اینکه نقطه مرکزی پروژه شاهنامه فردوسی است، توضیح داد: «شما در این اثر شاهد اجرای اثری برگرفته از شاهنامه فردوسی خواهید بود. ما در این مجال کوشش کردیم علاوه بر اجرای تصنیفها و موسیقیهای مختلف و اشعار بزرگان ادبیات فارسی قطعههایی چون «ابر میبارد» و «آهای خبردار» را هم در درون کار بگنجانیم که بیارتباط با موضوع و محتوای در نظر گرفته شده نیست. البته برای اجرای این پروژه سورپرایزهایی داریم که ترجیح میدهم تا روز اجرا به آن اشارهای نکنم. » به گفته همایون شجریان در این پروژه تلاش شده تا نسلهای مختلف مخاطب از شنیدن موسیقی مرتبط با شاهنامه لذت ببرند: «به هر حال پروژه «سی» برای من پروژه بسیار بزرگی است که قطعا با کنسرتهای قبلیام تفاوت دارد چرا که کار نویی است و من واقعا هیجانزده هستم که چه اتفاقاتی قرار است بیفتد.» شجریان در بخش دیگری از صحبتهایش به این موضوع اشاره کرد که برای کارهایش هیچ مرزی قایل نیست و قصد ندارد یک فرم را دایما تکرار کند: «البته خودم همواره توجه به فرمهای موسیقی اصیل ایرانی را به عنوان یک ضرورت مدنظر داشتهام. خود من در این فضا پرورش یافته و بزرگ شدهام. در این پروژه دوست داشتم با یک روحیه متفاوت وارد کار شوم. ضمن اینکه دختر ۱۰ ساله من و اصولا نسل آنها هر زمان به موسیقیهای من گوش میدهند با «آرایش غلیظ» و «چرا رفتی» ارتباط بهتری میگیرند و اساسا این موفقیت ما است که به سهم خود کاری کنیم تا این نسل کارهای ما را گوش کند.» سهراب پورناظری در ادامه این نشست از برنامههایی گفت که این گروه برای آینده دارد، برنامههایی که در آنها صرفا به اجرای موسیقی فکر نمیشود. او پروژه «سی» را نخستین برنامه در راستای این هدفها دانست: «بعد از اینکه برای ثبت ملی «ربنا» استاد شجریان به سازمان میراث فرهنگی رفته بودیم مدیران این نهاد حمایتهای بسیار خوبی داشتند تا بتوانیم این برنامههای فرهنگی را گسترش دهیم. اتفاقا ما در همین راستا دنبال برگزاری ویژهبرنامههایی چون «شب حافظ»، «شب سعدی»، «شب مولانا» بودیم که بتوانیم در چارچوب آن علاوه بر اجرای موسیقی اصیل ایرانی از جلوهها و روایتهای تصویری هم استفاده کنیم. » پورناظری از جلساتی صحبت کرد که با حمید نعمتالله برای استفاده از جلوههای تصویری در این برنامهها داشتهاند. پیشنهاد نعمتالله استفاده از تئاتر در اجرای این ایده بود که حالا در پروژه سی عملی شده است. بخش پایانی این نشست هم به توضیحات همایون شجریان درباره ثبت ملی مناجات «ربنا» اختصاص داشت: «وقتی همراه با سهراب و تهمورس پورناظری به سازمان میراث فرهنگی برای ثبت ملی ربنا مراجعه کردیم واقعا سورپرایز شدیم چراکه از مدتها قبل بسیاری از دوستان دنبال ثبت ملی این مناجات بودند که به هر دلیلی اتفاق نمیافتاد. خوب به خاطر دارم در عرض ۳۰ ثانیه تمام مسائل مربوط به این ماجرا از ذهنم گذشت اما با تمام این احوال بسیار خوشحالم که بالاخره این اتفاق افتاد.» همایون شجریان در مورد این دعا توضیح داد: «ربنا از سمت پدر به همه مردم این سرزمین تقدیم شده و با وجود برخی صحبتها ایشان نه تنها قطعه را به طور کامل به همه مردم ایران تقدیم کرده بلکه اگر یادتان باشد در نامهای مناجات «ربنا» را نسبت به مالکیت دیگر آثارشان مستثنی کردند که این موضوع به نظر من اتفاق خوبی است.»