فرهنگ امروز/ علی مطلبزاده:
«دولتها که عوض میشوند طبیعتا وزرا هم تغییر میکنند اما کماکان فیلمها در محاق توقیف هستند و اتفاق مثبتی برای آنها نمیافتد.» این جمله از کیانوش عیاری را میتوان در روزهایی که صحبت بر سر انتخاب گزینه جدید وزارت ارشاد یعنی سیدعباس صالحی است به عنوان مهمترین انتظار سینماگران در طول سالهای گذشته از وزرای ارشاد دانست. عیاری کارگردانی است که طعم توقیف «خانه پدری» را در دولت دهم و «کاناپه» را در دولت یازدهم چشیده است. حالا چند ماهی است که با تشکیل کمیته بازبینی فیلمهای توقیفی در روزهای پایانی عمر دولت یازدهم هرازگاهی اخباری در مورد «خانه پدری» شنیده میشود، اخباری که با اعلام رفع توقیف این فیلم شروع شد و بعدها به پیشنهاد حذف سکانس ابتدایی آن و گذاشتن شرط سنی در زمان اکران ختم شد. در این میان عیاری بارها اعلام کرد که هیچ تماسی با او از سوی سازمان سینمایی در مورد «خانه پدری» گرفته نشده و اگر با حذف سکانس ابتدایی فیلمش موافق بود قبلا این کار را میکرد. اکران فیلم عیاری در گروه هنروتجربه خبری بود که با استقبال این کارگردان مواجه شد تا کمی بعدتر از گمانهزنیهایی صحبت شود که شرط سنی در زمان اکران این فیلم را به عنوان آخرین راهکار اعلام میکرد. اما عیاری در تازهترین گفتوگویش با ایسکانیوز از اینکه هیچ کدام از گفتوگوها در مورد این فیلم نتیجهای نداشته، صحبت کرده است: «هیچ کدام از گفتوگوهایی که برای نمایش این فیلم انجام شده است نتیجهبخش نبوده و از من سوال شد که آیا حاضر هستید سکانس اول فیلم را از آن حذف کنید یا مایلید که فیلم را با اعمال محدودیت سنی نمایش دهید، که موافق هیچکدام نبودم.» عیاری توقیف فیلم خانه پدری را به خاطر سکانس ابتدایی آن شبیه یک شوخی میداند چرا که معتقد است مشابه این صحنه و حتی دردناکتر از آن بارها در تلویزیون نمایش داده شده و در سینمای ایران هم اینگونه صحنهها کم نبودهاند. او درباره در نظر گرفتن شرط سنی برای اکران این فیلم هم نظر جالبی دارد: «معتقدم محدودیت سنی اصولا باعث ترغیب و تهییج بیشتر جوانترها میشود تا با هر کلکی وارد سالن شوند و در واقع انجام محدودیت سنی بیشتر باعث افزایش مخاطب فیلمها بوده است.» هرچند این موضوعی است که میتواند به نفع فیلم عیاری باشد اما این کارگردان به وزارت ارشاد پیشنهاد میدهد از این تصمیم صرفنظر کند: «بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعمال محدودیت سنی برای فیلم صرف نظر کند چون در سینماهای ایران این مورد که اعمال نمیشود و سوال این است که آیا وقتی برای فیلمی محدودیت سنی در نظر گرفته میشود، شناسنامه شخص را کنترل میکنند.» اما تازهترین خبر در مورد فیلم «خانه پدری» نمایش آن در کاناداست. این اتفاقی است که به گفته عیاری پیشتر هم اتفاق افتاده و حالا با اعتراض او همراه شده است: «خبردار شدم که فیلم «خانه پدری» در کشور کانادا نمایش داده شده است که این مساله یک دزدی محرز است که فیلم را به صورت غیرقانونی نمایش میدهند ولی از طرفی دست من بسته است زیرا به کپی فیلم «خانه پدری» دسترسی پیدا کردهاند هر چند این اتفاق پیش از این در کشورهای نیوزیلند، استرالیا و چند کشور اروپایی دیگر هم افتاده است.» با این همه کیانوش عیاری همچنان امیدوار است که در دولت دوازدهم اتفاق دیگری بیفتد و فیلمهای توقیفشده از جمله دو فیلم خودش از سد توقیف بگذرند: «یکی از دغدغههای اهالی سینما فیلمهای توقیفی است، فیلمسازان با تغییر دولتها نور امید در دلشان روشن میشود که شاید بتوان با روی کار آمدن وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی فکری به حال فیلمهایی کرد که در محاق توقیف گرفتار آمدهاند.»
روزنامه اعتماد