به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دبیر جایزه جمالزاده با بیان این مطلب گفت: جمعا ۱۵۴۷ اثر به دبیرخانه جایزه جمالزاده ارسال شد که شامل ۹۷۸ اثر در بخش داستان آزاد، ۴۱۱ اثر در بخش داستان اصفهان و ۱۵۸ زندگی نگاره بودیم و از این تعداد پذیرای ۶۹ داستان در بخش آزاد، ۴۴ اثر در بخش داستان اصفهان و ۲۵ زندگی نگاره هستیم که متقاضیان می توانند جهت دیدن اسامی به سایت جایزه به نشانی www.jamalzadehaward.ir مراجعه نمایند.
رضا روحانی ادامه داد: با دریافت این ۱۵۴۷ اثر می توانیم بگوییم آرشیو کوچکی از داستان های ایرانی که تقریبا امسال نوشته شده را جمع آوری کرده ایم.
او سپس درباره سطح کیفی آثار رسیده گفت: طبیعی است که در این گونه مسابقات چون نویسندگان جوان و جدید اثر ارائه می کنند ما با تنوع روبه رو باشیم اما طبق گفته داوران آنچه خیلی به چشم می آید این است که شور و شوق نوشتن در نویسندگان بسیار زیاد بوده است و با این وجود انتخاب از بین آثار اصلا کار ساده ای نبود.
روحانی سپس معیارهای انتخاب هیات داوران را اینطور شرح داد: در بخش داستان اصفهان چون محوریت با اصفهان بود تا حدی نشانه های اصفهان در آثار برجسته شده بود که داستانها را خیلی سخت میشد از هم تفکیک کرد. در زندگی نگاره ها بر مبنای قدرت روایت نویسنده در ارائه روایتی خواندنی اما واقعی کار را پیش بردیم. در بخش آزاد با توجه به نداشتن محوریت اصفهان درصدد پیدا کردن داستانهای خلاقانه تر، تکنیکی ترو معاصر تر بودیم تا قدرت های نویسندگی را پیدا کنیم. به طور کلی رعایت عناصر داستانی مثل ماجرا داشتن، تعلیق و نگاه خلاقانه و معاصریت و به روز بودن اثر مد نظر ما بود.
دبیر جایزه جمالزاده سپس در رابطه با ترکیب هیات انتخاب و داوری جایزه گفت: برای اولین بار، تیم بزرگی از نویسندگان و نمایندگان انجمن های داستان نویسی فعال در اصفهان دست به دست هم دادند و انتخاب در گروه های ۲ دونفره، سه نفره و ۴ نفره انجام شد.
روحانی همچنین در پایان به برگزاری مراسم اختتامیه جایزه جمالزاده در بهمن ماه امسال اشاره کرد.
شایان ذکر است، جایزه جمالزاده در سه بخش داستان کوتاه آزاد، داستان کوتاه اصفهان و زندگی نگاره های اصفهان فراخوان خود را اعلام کرد. در این فراخوان آمده بود: داستانهای بخش اصفهان باید با عناصر مرتبط با اصفهان پیوند داشته و از ویژگیهای تاریخی، جغرافیایی اماکن، نمادهای شهری، زیارتی و... و سبک زندگی مردم اصفهان استفاده داستانی کرده باشد. داستانهای بخش آزاد نیز با درونمایه و مضامین آزاد محصول کار خلاق نویسندگان باشند. بخش زندگینگارههای اصفهان نیز از روایتهای واقعی نویسندگان از تجربه زندگی در اصفهان و یا سفر به این شهر به شکل ناداستان شکل خواهد گرفت و نویسندگان این بخش لزوما داستاننویسان نبودند، بلکه تمام نویسندگان فارسی با هر مدیومی میتوانستند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.