بهگزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جبرییل نوکنده رئیس موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: «این اثر نفیس و منحصربهفرد پس از طی مراحل آسیبشناسی، حفاظت، مرمت و استحکامبخشی در تالار صدر اسلام موزه باستانشناسی و هنر دوران اسلامی ایران قرار گرفت.»
او افزود: «این نقاشی رنگی روی گچ نمایشگر مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است.»
کرم میرزایی مسئول موزه باستانشناسی و هنر دوران اسلامی ایران نیز دراینباره گفت: «نقاشی مرد قوشچی درواقع جز کهن قطار نقاشیهای دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوشهای موزهٔ متروپولیتن نیویورک در نیشابور کشف شد. این اثر نمایشگر یک صحنهٔ شکار مربوط به سدهٔ سوم هجری قمری است که در محدودهٔ تپهٔ تاکستان نیشابور به دست آمده است.»
او افزود این نقاشی در کادر مربعمستطیلی با بلندی ۱۴۰ سانتیمتر و پهنا ۱۲۰ سانتیمتر ساختهشده است.»
میرزایی در ادامه گفت: «ساختار نقاشی سوارکار نیشابور صرفنظر از صورت مرد، با خطوط محیطی پررنگ و قلمی محکم و استوار بر روی گچ کشیده که یادآور نقش برجستههای دوره ساسانی است. بررسیهای انجامگرفته بر روی این نقاشی نشان میدهد که سوارکار، افسار یک اسب را با یکدست گرفته و با آرامش مرکب خود را هدایت میکند و بر روی دست دیگر او یک شاهین نشسته است.»
مسئول موزه باستانشناسی و هنر دوران اسلامی ایران ادامه داد: «نقاش، اسب را که در حال تاختن است، واقعگرایانهتر از سوارکار ترسیم کرده و سوار را با کلاهی قبه مانند بر سر، جبهای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین سازوبرگ بسیار غنی نشان داده است.»
او افزود: «این مرد که چهرهاش تخریبشده دارای دو شمشیر و سه تسمهٔ چرمی مرصع است که از کمربند او آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیهٔ گوهر نشان و جزئیات کاملی از نقشهای آذینی بر روی جبه با گلهای چهار برگ محاط شده در دوایر و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده میشود.»
میرزایی گفت: «به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگارهٔ نمادین با مضمون سنت شکار در این دوره را یادآوری میکند.»
این اثر مربوط به دورهٔ سامانیان است و به شمارهٔ موزه ۳۲۸۱ در تالار صدر اسلام موزهٔ باستانشناسی و هنر دوران اسلامی موزهٔ ملّی ایران در معرض دید علاقهمندان قرار دارد.